2460
Sök

Trimma snikbilar?

2 652 Inlägg
29 juni 2006
#21
har man allt liggande hemma så behöver de inte kosta mkt alls

2 652 Inlägg
29 juni 2006
#22
men som sagt de är ju inte de ,de handlar om , folk vill ju få ut massa HK på avgas\ och inte tala om luftfilter . okej om de är en turbobil men annars är de bara ljud för pengarna

291 Inlägg
29 juni 2006
#23
bmw_z skrev:
har man allt liggande hemma så behöver de inte kosta mkt alls
Bara att åka till skroten, o skruva loss ur något bilvrak som har turbo, o några extra spridare från nån bil på samma gång...

2 652 Inlägg
29 juni 2006
#24
ja och sen då ,, tryckrör , oljetryckskontakt? oljeslangar, dump, div silicon slangar mellan tryckrören . + ny olja filter, koppling sen börjar de dra iväg pengar

too fast to live, too young to die
357 Inlägg
29 juni 2006
#25
det roliga är ju när en bil inte ser ut att gå för nåt men går utav bara ***! en sleeper alltså, en sån kan du ju inte bygga utav någon sportbil eller liknande... u know wink


2 652 Inlägg
29 juni 2006
#26
ja de finns en jävligt grym volvo 142 med bmw 325 motor på säkert 500hk . hehe den är nog rolig

2 652 Inlägg
29 juni 2006
#27
garage kompisen har en 318 med 535 motor och STOR turbo som också har dryga 500hk . den rör på sej ordentligt ,
ser också jävligt diskret ut innan han bredda den

291 Inlägg
29 juni 2006
#28
bmw_z skrev:
ja och sen då ,, tryckrör , oljetryckskontakt? oljeslangar, dump, div silicon slangar mellan tryckrören . + ny olja filter, koppling sen börjar de dra iväg pengar
tryckrör behöver inte bli så dyra om man svetsar och tillverkar själv, och vem har sagt man måste ha silicon slangar...
Det e ju klart man kan göra det dyrt, men det jag vill påpeka är att man kan turbokonvertera för en billig peng, och sen hur det håller är ju en annan sak...
Senast redigerat av Aatos (29 juni 2006)

2 652 Inlägg
29 juni 2006
#29
jo de är sant men jag tänkte på en hyffsat seriös konvertering . du kan kolla ovanför audin där är min gamla bmw turbo .jag och en kille byggde den ,utan sprut men ändå så seriöst de gick . grenröret blev inte bra men de fungerade 60mil iaf , har nu ny ägare som kommer fortsätta bygga om den eftersom jag inte hade tid\pengar till de

677 Inlägg
29 juni 2006
Trådstartare
#30
Jag skulle vilja se hur bra den Sierran höll sedan. Eller så ladda dom väl inget.

Ja sleepers är ju asballt. Men jag vet inte om jag kallar tex en Nissan almera med sportfilter för sleeper bara för att ägaren tror han får ut 25hk ur det.

Eller en Golf Mk4 1,6 eller andra slöhäckar. Jag mena,vill man ha en Mk4 som går bra så köper man ju inte den som har minst motor från början. Eller?

Det är en helt annan grej med tex någon som vill ha hjälp att turbokonvertera och vet vad dom pysslar med.

Vill inte klandra folk som är nya inom bilvärlden. Alla är vi nybörjare nån gång. Men när man börjar prata om att köra ifrån alla på stan med en Renault 5 som man trimmat för 500kr då blir jag lite förvånnad att folk tror att det går.

(Det var bara ett lite tilltaget ex, påstår inte att nån gjort det)

2 652 Inlägg
29 juni 2006
#31
håller med , fast oftast hör man folk som har 740 turbo " inget emot volvo elller så "har en själv, men dom flesta som chippar sina 740 Turbos tror sej få 240hk vilket är helt sinnessjukt .

2 Inlägg
6 september 2006
#32
haha aa att man får 240 hk me ett chip på en volvo 740 turbo låter lite väl mycket , ja tror man får ut max 220 hk , bara för att man höjer laddtryckt till 0,9 så säger inte de så mycket iaf kanske bara genererar mäst värme när man ligger där , ja hade sj en 740 turbo som ja chipad hoss bsr visst gick den bra men nå 240 hk hade man nog knapast menar bilen hade gåt nästa 31kkkkk så man ska ta alla trimfirmor me en nypa salt


Lada-missbrukare
566 Inlägg
6 september 2006
#33
Kan säjja som så att de finns inget roligare än att själv konstruera, fundera å klura ut, samt prova sejj fram å sen testa det man gjort, istället för att "köpa-i-färdig-förpackning-å-bulta-på-trimma", som dessutom e SVINDYRT å i dom FLESTA fall ger mindre för pengarna än sniktrimmande...!!!
Dessutom e det väl inte ANTALET hästkrafter man har i bilen som bara räknas.. Den procentuella effektökningen e vel intressantare??

Naturligtvis behövs en bra grund för att få ut det större antalet hästkrafter...!!

Sen är det en sak om att: Var och en avgör väl själv var han placerar sina pengar! (eller har jag fel??)
Visst, att sätta ett sportluftfilter på en annars original 240 å tro att man e kungen... DE E PATETISKT!!!



PS.. kolla min projekttråd på forumet... Sleeeper behöver inte betyda bara sportluftfilter, om de e de du uppfattat ordet sleeper som...
Senast redigerat av Lada Tuning (6 september 2006)

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

132 Inlägg
6 september 2006
#34
calibra_nox skrev:
Jag köpte min bil för 7500 euro, och är nu bara nån hundra-lapp ifrån att ha lagt ner lika mycket till i bara prylar big_smile
hehe..

Tror inte jag ska nänma på vilken nivå jag ligger smile
Nu är det "bara" motorn som återstår i alla fall..
Och jag håller just nu på med basic grejorna, chip kommer först senare, när allt annat är översett..

* SaaB = Se Andras Avundsjuka Blickar *

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
7 september 2006
#35
Grejen med att trimma "snik" bilar är väl den billiga försäkringen?

Men som du säger så är det lite slöseri att trimma dom minsta motorerna, jag menar, om jag skulle plana och porta min lilla 1.6:a så skulle jag kanske få ut 85-90hk. Då är det ju lättare att köpa en 1.8liters maskin som har 90hk standard.


44 Inlägg
25 februari 2007
#36
Det är juh sköjj å skruva:D

Kör bara!

905 Inlägg
26 februari 2007
#37
köper man en bil för billig peng som har väl 100-120 hästar så är det inte så dyrt / svårt få ut ganska mycket med. Speciellt inte om man köper en volvo. 92hästar vare orignal på min. 2,5k senare så har jag väl 130.

Turbokonverteringen behöver inte heller bli så dyrt, sen med MS så slutar det ganska billigt. Fast allt är juh relativt, har väl lagt ner 3000 spänn och då har jag införskaffat det mesta för att sätta turbo på min bil. Lär väl kanske bli nån tusen lapp till men under 5000 kommer jag nog att hamna beror lite på behovet av btr.

Men Det folk ofta inte inser är jobbet och tiden det tar. det är inte så svårt att få det billigt om man har tid att vänta på att komma över grejjerna billigt.

Sen för egen del så är det nog mest skruvandet och lärdomen jag är ute efter. Effekten är bara extra.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
26 februari 2007
#38
hm dyr hobby man har tongue
går att trimma en bil billigt vässa kamen plana toppen öppet luftfilter sport system och sånt smått är inte så dyrt


3 112 Inlägg
1 mars 2007
#39
Saken är väl den att många som vill trimma snikbilar har köpt en så pass gammal snikbil att skillnaden mellan modellerna med större motor/turbo är så liten att man inte kommer att komma upp i samma effekt som den med större motor om man skulle lägga mellanskillnaden...därför, mycket vill ha mer, köp den med största motorn/högsta effekten och trimma sen smile

Sen är det ju en massa andra problem. Många som nämner turbokonvertering, en 90-hk golf blir inte lätt att få ut 200 hk i, det går kanske, men då måste man se över bromsar, chassie osv. Är det inte lättare att satsa på en GTI/V6/R32 från början? Dessutom blir ju besiktningslotteriet en annan intressant fråga smile

Nu bortser jag från det rent hantverksmässiga perspektivet, många tycker såklart att det är kul att skruva och ser en stolthet i att pressa ur några hundra hästar extra ur sin 1.6:a.
Senast redigerat av viccoA (1 mars 2007)


15 Inlägg
11 oktober 2007
#40
Jag köpte min 240 för 4500:- med 117hk orginal och satte i en turbo och lite småfix. nu har jag runt 170 så jag fick typ 50hk för 2000:- så man kan trimma bilen en hel det för lite pengar. men det gäller ju inte så många bilar men några billiga finns det som man kan trimma upp för en liten slant.



Sök