2814
Sök

Trimma snikbilar?

Mekaniker
472 Inlägg
13 oktober 2007
#121
234,67hk räcker 352cc spridare till i en fyra.
Senast redigerat av BMWKimmo (13 oktober 2007)

BMW-tok

905 Inlägg
13 oktober 2007
#122
BMWKimmo skrev:
234,67hk räcker 352 spridare till i en fyra.

hur räknar du då? det beror väl en hel del på bränsöe tryck, oktantal. osv?

...
227 Inlägg
13 oktober 2007
#123
loffe007 skrev:
hmm varfrö pratar vi chip då det handlar om trimmning av snikbilar? tror ni på allvarligt att det finns chip till SNIKbilar?

Jag uppfattar snikbilar som två olika saker, 1. En billig bil, 2. En bil med liten motor

Så exempel på nr1.

Jag köpte min bil för 9000kr .. det är hyffsat snik enligt mig, och med chip + pysventil + dump så jag hyggligt mer effekt än orginal. Förut gjorde bilen ~160 och nu iaf 210 (då är det för svajigt så man släpper gasen....)

Kommer skaffa större avgas, sportluftfilter samt lamdamätare och sen får det vara bra.

exempel på nr2.

Om man istället skulle köpt en vanlig Audi 100 2.2 utan turbo och sen velat ha mer effekt så känns det ju rätt så meningslöst då dom kostar ungefär lika i inköp... tongue
Dock blir ju skillnaden i pris större mellan snabbaste & långsammaste bilen i modellgruppen ju nyare en bil blir.

Bilar får gärna vara snyggt stylade, ha massor med ljud och flashig lack.
Men finns det inget under huven så är det ju ingen bil utan en flashig multimedia kontainer på hjul...

Turbo lover
555 Inlägg
13 oktober 2007
#124
BMWKimmo skrev:
234,67hk räcker 352cc spridare till i en fyra.

Såna formler ska man inte stirra sig blind på i all evighet. Motorer är trots allt olika och kan ligga på olika marginaler med lite mer sofistikerade styrsystem. Finns garanterat hundratals saabar i Sverige som går med 270-280hk med dessa spridare utan härdsmälta. Bromspapper finns också. Så sluta lev i teorins värld och kolla lite i praktiken. Vad säger du om 421hk på 630cc med E85 i min förra bil t.ex? 2.0l fyra....


Mekaniker
472 Inlägg
13 oktober 2007
#125
420cc flödar 630cc spridare för i teorin ja. Hyssat korkat att prova marginalerna och smätla en kolv eller skicka en stake genom blocket.. Förmodligen har han någon slags bränsletrycksreglering eftersom etanol ska ha 20% mer

BMW-tok

Turbo lover
555 Inlägg
13 oktober 2007
#126
Jag fick naturligtvis bilen mappad bilen för etanol med bredbandslambda och allt, bränsletrycket hade jag på 3 bar, räckte fint. Körde så i 800 mil eller så innan jag sålde bilen. Höll fint och håller fortf. bra hos nuvarande ägare. 900 -94 med 23000 mil gammal orenoverad bottendel helt utan uppgraderingar.
Senast redigerat av Turbovin (13 oktober 2007)


584 Inlägg
13 oktober 2007
#127
hejsan hoppsan.. När ja köpte min Saab 9-3 -99 så var det 200hk original men sen så var den chippad o ladda ca 1,2 -1,3 .. sen skar skiten.. Vevstaken gick ut genom motorblocket, nån som tror sig veta varför? Hmm.. nu har ja iaf slängt i en likadan motor fast utan chipp, men den e inte lika rolig..


371 Inlägg
13 oktober 2007
#128
loffe007 skrev:
hmm varfrö pratar vi chip då det handlar om trimmning av snikbilar? tror ni på allvarligt att det finns chip till SNIKbilar?

Finns väl snikversioner av alla fabrikat, även Mercedes.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

Mekaniker
472 Inlägg
13 oktober 2007
#129
Eddie_Boy skrev:
hejsan hoppsan.. När ja köpte min Saab 9-3 -99 så var det 200hk original men sen så var den chippad o ladda ca 1,2 -1,3 .. sen skar skiten.. Vevstaken gick ut genom motorblocket, nån som tror sig veta varför? Hmm.. nu har ja iaf slängt i en likadan motor fast utan chipp, men den e inte lika rolig..

Förmodligen så spikade motorn och då får du förbränningen när kolven rör sig uppåt och det gillar inte stakarna. Det kan bero på för tidig tändning. För högt ladd eller för lite/dålig bensin
Senast redigerat av BMWKimmo (13 oktober 2007)

BMW-tok

905 Inlägg
13 oktober 2007
#130
NiV3Rt skrev:
loffe007 skrev:
hmm varfrö pratar vi chip då det handlar om trimmning av snikbilar? tror ni på allvarligt att det finns chip till SNIKbilar?

Finns väl snikversioner av alla fabrikat, även Mercedes.

ja?

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
13 oktober 2007
#131
ja.. snikturbo konvtera är ju alltid lätt.. men några 5000kr är inte så lätt som många verkar tro.

ofta kommer man inte långt innan orginal kopplingen ger upp i dom flesta bilar. då har man ett antal tusenlappar som springer iväg.

ska man göra det lite ordentligt så kostar det.. själv har jag t.ex nydligen lagt 600-700kr enbart på elmatrial såsom kablar, kabelskor, relän och säkringshållare. även lite bundband och sånna smågrejjer..

men men.. har man mycket grejer på hyllan hemma och känner killen på skroten så man får grejjerna för vad en måltid på donken kostar samt är jävligt händig så kan jag tror på att man kan klara sig på 5000kr.

dom som byggt för dessa småsummor har oftast haft mycket matrial hemma som dom inte räknat med i kostanderna.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Mekaniker
472 Inlägg
13 oktober 2007
#132
Det dyraste med snikkonvertering är att mycket vill ha mer. Skulle sätta dit en turbo jag hade hemma i 525an men innan det äns va klart så köptes en större, extern vastegate, större spridare MM. Har lätt lagt över 20k på motorn och har inte äns hälften av allt jag behöver såsom koppling, sprut och andra viktiga delar.. Kanske lite Ot men..

BMW-tok

905 Inlägg
13 oktober 2007
#133
myrando skrev:
ja.. snikturbo konvtera är ju alltid lätt.. men några 5000kr är inte så lätt som många verkar tro.

ofta kommer man inte långt innan orginal kopplingen ger upp i dom flesta bilar. då har man ett antal tusenlappar som springer iväg.

ska man göra det lite ordentligt så kostar det.. själv har jag t.ex nydligen lagt 600-700kr enbart på elmatrial såsom kablar, kabelskor, relän och säkringshållare. även lite bundband och sånna smågrejjer..

men men.. har man mycket grejer på hyllan hemma och känner killen på skroten så man får grejjerna för vad en måltid på donken kostar samt är jävligt händig så kan jag tror på att man kan klara sig på 5000kr.

dom som byggt för dessa småsummor har oftast haft mycket matrial hemma som dom inte räknat med i kostanderna.

det handlar mycket om att prioritera.  man kanske inte måste ha jätte fula blå eller röda slangar som kostar 900kr/m man kanske kan ta nån begagnad slang som nån slängt bort på en skrot?


http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3064.0

där har ni alltså en fin bil av rätt modell. dock inte snikmodellen av just denna bilmodell men byggkostnaderna i förhållande till effektuttag ska man väl inte klaga på.

http://www.garaget.org/mypage/video.php?user=1153

.......
2 655 Inlägg
13 oktober 2007
#134
BMWKimmo skrev:
Det dyraste med snikkonvertering är att mycket vill ha mer. Skulle sätta dit en turbo jag hade hemma i 525an men innan det äns va klart så köptes en större, extern vastegate, större spridare MM. Har lätt lagt över 20k på motorn och har inte äns hälften av allt jag behöver såsom koppling, sprut och andra viktiga delar.. Kanske lite Ot men..

där kan ja inte riktig hålla me för de är ALLTID *mycke vill ha mer* när de gäller bilar/motorer, har själv laggt 20000kr på min motor innan den är komplett ihop satt igen, och de är då massa sugtrim + helrenovering av blocket o toppen. har inte råd och vill inte turbokonv nu då man har ett år kvar på provtiden så de är onödigt att riskera nånting.
men finns stor risk att de blir de när provtiden gått ut för då är ju motorn även totalrenoverad me allt så de lär väl förhoppningsvis hålla smile. blir ingen jätte turbo men tillräckligt för att trycka på lite extra tongue...
Senast redigerat av beemern (13 oktober 2007)

1 741 Inlägg
14 oktober 2007
#135
loffe007 skrev:
hmm varfrö pratar vi chip då det handlar om trimmning av snikbilar? tror ni på allvarligt att det finns chip till SNIKbilar?

bra tänkt tack smile
som så många säger ska man turbo/kompressorkonvertera och inte många som säljer chip klarar dom modsen

sprut is the shit om nån ska trimma ordentligt..
varför kosta på sig piggybacks och sånt krafs när det både blir dyrare och sämre än med ett riktigt sprut? (en wannabe är aldrig lika bra som den äkta varan)
Senast redigerat av tecman (14 oktober 2007)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

1 661 Inlägg
14 oktober 2007
#136
tecman skrev:
loffe007 skrev:
hmm varfrö pratar vi chip då det handlar om trimmning av snikbilar? tror ni på allvarligt att det finns chip till SNIKbilar?

bra tänkt tack smile
som så många säger ska man turbo/kompressorkonvertera och inte många som säljer chip klarar dom modsen

sprut is the shit om nån ska trimma ordentligt..
varför kosta på sig piggybacks och sånt krafs när det både blir dyrare och sämre än med ett riktigt sprut? (en wannabe är aldrig lika bra som den äkta varan)

Dyrare och sämre med piggyback? Hur kan du generalisera på det viset?
Det beror väl helt på vad för bil och vad för sprut och vad för piggyback du har. (oftast bättre, men inte billigare)
Dessutom är det sjukt mkt mer jobb att koppla in ett sprut, om man inte köper ett svindyrt som passar rakt på motorkontakterna från den gamla ECUn.

Som alla innan sagt så blir det alltid merkostnader. Jag trodde jag kunde köpa en BPU för 15lax och få 420hk. Men då krävs koppling(Kraftigare tryckplatta och lamell), luftfilter, ALU Y-pipa, Bredbandslambda med datalogger, Bättre dump, Avgas med Rallycatt och ny Downpipe och även en nya kamrem, spännare och vattenpump och motorfästen. Om man ska göra det ordentligt och det ska hålla.
Plötsligt har man lagt 40 000 och inte ens mappat/bänkat och det kostar 4000 till.

så ska man sniktrimma så man får märkbar effekt ökning så kommer saker och ting pajja om man inte går igenom svaga bitar i motor/drivlina.

MVH

saab expert
248 Inlägg
14 oktober 2007
#137
fattar inte hur alla orkar snacka om chip å stora luft filter jag har en hederlig sug motor med förgasare på  ca 200hk orginal 100hk från glada 70 talet då det gick att meka med sin bil utan att det gick åt helvete med massa elektronik jag har inte betalat mängder med pengar för att få 100 hk extra.


1 661 Inlägg
14 oktober 2007
#138
Ja, det går ju jämföra då hela blocket är genomgång med balanserad vev, ny tändning, insug borrad med nya stakar och kolvar och specialtopp.
herregud, hur kan du säga att du inte betalt mängder för det? Gjort allt själv?
Sponsor? Gratis rallybilsdelar?
För sådant är dyrt.

Mekaniker
472 Inlägg
14 oktober 2007
#139
rs niklas: I informationen om din bil står det ju att du lagt 60 000:- på din motor. Det är mycket för att få 100hk mer.

BMW-tok

saab expert
248 Inlägg
14 oktober 2007
#140
tycker inte det är farligt med pengar om man jämnför med andra ris kokare å traktorer som chipar å leker för att få ut några hk. här är det riktiga hk inget annat



Sök