Tuggummimannens BmwBravader, NU: sista körningen för året 3/11
Projekttråden innehåller: *Raceprojekt 600 hk+ i form av en 318is som uppgraderas succesivt. *Sugtrimmad Bmw 328 touring - en schysst sommarbrukis med en bit över 200 hästkrafter. *Diverse vinterhäckar får också vara med på ett... Visa mer
Nästa vecka ska jag lyfta i block med topp och grenrör så jag kan måtta var turbon ska vara, efter det så ska turbon byggas ihop, tråget ska bli klart och soppasystem byggas. Sen ska skrotet ihop!
Har bara min 500kronors pinnsvets... Ska man kanske bara punkta ihop det och låta någon tigga? Kan ju helsvetsa det själv också, men tänkte på om det finns risk för att det spricker och att det lossnar bitar som åker in i turbon?
Bör man bygga grenrör med en pinnsvets? Vad säger ni svetsare där ute?
Har bara min 500kronors pinnsvets... Ska man kanske bara punkta ihop det och låta någon tigga? Kan ju helsvetsa det själv också, men tänkte på om det finns risk för att det spricker och att det lossnar bitar som åker in i turbon?
Bör man bygga grenrör med en pinnsvets? Vad säger ni svetsare där ute?
Mvh /T
Om du hade tänkt sätta nån press på röret skulle jag nog lämna det till nån med TIG. Klart du kan svetsa det själv men det är svårt att få till det om du inte har svetsat mycket pinne. Själv svetsar jag bara lantbruksmaskiner med pinne
Edit: Ja förresten, om svetsen också kostar 500 kronor skulle jag inte ens tänka på att bygga grenrör med den. Drog ihop ett insug till hojen med en budgetsvets med flusstråd, blev inte tätt nånstans det...
Senast redigerat av -Westerlund- (26 november 2013)
Om du hade tänkt sätta nån press på röret skulle jag nog lämna det till nån med TIG. Klart du kan svetsa det själv men det är svårt att få till det om du inte har svetsat mycket pinne. Själv svetsar jag bara lantbruksmaskiner med pinne
Edit: Ja förresten, om svetsen också kostar 500 kronor skulle jag inte ens tänka på att bygga grenrör med den. Drog ihop ett insug till hojen med en budgetsvets med flusstråd, blev inte tätt nånstans det...
Tack för svar! Här kanske man kan lära sig grejer!
Vad innerbär "sätta press på röret"?
Har svetsat pinne på hobbynivå i 6 år, kan bygga täta avgassystem etc. Och jag kanske underdrev lite med att den kosta 500 spänn, men det är en enfas och ingen stor trefas, men trefas behövs ju inte för avgasrör eller grenrör iaf, det är mer för maskinskopor och sånt som du svetsar med pinne
Som kanske märkts så gör jag gärna saker och ting själv i så stor utsträckning som möjligt, även om det innebär att jag får göra om det ett par gånger. Tätt kommer det att bli, så om det är ända problemet med pinnsvets (?) så kommer jag nog ge mig på det tills det blir bra
Tack för svar! Här kanske man kan lära sig grejer!
Vad innerbär "sätta press på röret"?
Har svetsat pinne på hobbynivå i 6 år, kan bygga täta avgassystem etc. Och jag kanske underdrev lite med att den kosta 500 spänn, men det är en enfas och ingen stor trefas, men trefas behövs ju inte för avgasrör eller grenrör iaf, det är mer för maskinskopor och sånt som du svetsar med pinne
Som kanske märkts så gör jag gärna saker och ting själv i så stor utsträckning som möjligt, även om det innebär att jag får göra om det ett par gånger. Tätt kommer det att bli, så om det är ända problemet med pinnsvets (?) så kommer jag nog ge mig på det tills det blir bra
Mvh /T
Jaha men just så, då har du ju lite kött på benen i alla fall, var rädd att du tillhörde folkgruppen "Vill svetsa men inte betala"
Nåjo, men planen är alltså M42 turbo? Har inte hängt med så mycket på sistone så jag vet inte om du har nått effektmål, men vågar vi säga 400-500 hk? Tycker det börjar vara lite i överkant på vad du kan åstadkomma med en billig pinnsvets, men jag tänker inte hindra dig att försöka i alla fall, värsta som kan hända är att du får ha nån att göra om det
Tack för svar! Här kanske man kan lära sig grejer!
Vad innerbär "sätta press på röret"?
Har svetsat pinne på hobbynivå i 6 år, kan bygga täta avgassystem etc. Och jag kanske underdrev lite med att den kosta 500 spänn, men det är en enfas och ingen stor trefas, men trefas behövs ju inte för avgasrör eller grenrör iaf, det är mer för maskinskopor och sånt som du svetsar med pinne
Som kanske märkts så gör jag gärna saker och ting själv i så stor utsträckning som möjligt, även om det innebär att jag får göra om det ett par gånger. Tätt kommer det att bli, så om det är ända problemet med pinnsvets (?) så kommer jag nog ge mig på det tills det blir bra
Mvh /T
Jaha men just så, då har du ju lite kött på benen i alla fall, var rädd att du tillhörde folkgruppen "Vill svetsa men inte betala"
Nåjo, men planen är alltså M42 turbo? Har inte hängt med så mycket på sistone så jag vet inte om du har nått effektmål, men vågar vi säga 400-500 hk? Tycker det börjar vara lite i överkant på vad du kan åstadkomma med en billig pinnsvets, men jag tänker inte hindra dig att försöka i alla fall, värsta som kan hända är att du får ha nån att göra om det
Målet ligger på minst 350 hk i alla fall får se hur det går, går det inte alls får fredde aka bkracing göra en insats med tiggen
Btw har "turbokonverteringen" hittills kostat mig 4840kr i delar.
Mvh /T
Kaffepengar vill säga!
Grymt jobbat, det ska bli kul att se den färdig!
Jo, men saknas ic, bränslematningssystem och framförallt sprut. Så kommer hamna mellan 15 och 18 papp till...
Skulle ju kunna spara ca 10000 kr på turbokonverteringen genom att köra turbochip istället för sprut, men har dessa två argument som talar för att köpa sprut istället:
1, kör med originalkolvar, etanol och relativt högt laddtryck utan att kompsänka markant, därför är det riktigt noga med mappen om den ska hålla i längden och känner att ett chip kan vara svårt att få lika noga som ett riktigt sprut.
2, måste ändå ha ett riktigt sprut till min m50b27 sen, och om jag köper sprut nu så kan jag bara flytta över det till andra motorn sen. På så sätt spar jag in pengarna för chippet, så det blir billigare i längden att köra med riktigt sprut med desamma