2576
Sök

Tuggummimannens BmwBravader, NU: sista körningen för året 3/11

Projekttråden innehåller: *Raceprojekt 600 hk+ i form av en 318is som uppgraderas succesivt. *Sugtrimmad Bmw 328 touring - en schysst sommarbrukis med en bit över 200 hästkrafter. *Diverse vinterhäckar får också vara med på ett... Visa mer

507 522 Visningar
Uppdaterades senast 28 juli 2017
1 507 Inlägg
22 november 2013
Trådstartare
#721
Update 22 nov
Har kommit lite grejer på posten:

Laddtrycksmätare:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-7e3b7ffee50ca983efabbd8396323816.jpg

Turbofläns till grenröret:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-c8c9427e35c8f27c14b71bf8247e8818.jpg

Fläns till oljereturen och tillhörande packning:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-66596cc2769b2ab8c62995e90e027a4e.jpg

Nästa vecka ska jag lyfta i block med topp och grenrör så jag kan måtta var turbon ska vara, efter det så ska turbon byggas ihop, tråget ska bli klart och soppasystem byggas. Sen ska skrotet ihop!

Mvh
/T


204 Inlägg
22 november 2013
#722
bygger du om orginal tråket som är i ALU eller svettsar du ett komplett nytt ur svartstål ?big_smile

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

1 507 Inlägg
22 november 2013
Trådstartare
#723
BKRacing skrev:
bygger du om orginal tråket som är i ALU eller svettsar du ett komplett nytt ur svartstål ?big_smile

Bygger om original, alu smile


/T


204 Inlägg
22 november 2013
#724
oki vem svettsar de robban ?big_smile

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

1 507 Inlägg
22 november 2013
Trådstartare
#725
BKRacing skrev:
oki vem svettsar de robban ?big_smile

Nån snubbe på Robbans jobb som varit svetsare i typ tusen år. Samma snubbe som svetsade toms tråg förut smile


222 Inlägg
22 november 2013
#726
Tuggummimannen skrev:
BKRacing skrev:
oki vem svettsar de robban ?big_smile

Nån snubbe på Robbans jobb som varit svetsare i typ tusen år. Samma snubbe som svetsade toms tråg förut smile

haha, bra det är med kontakter tongue

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." -Jeremy Clarkson

1 507 Inlägg
25 november 2013
Trådstartare
#727
Update 25/11

Tog hjälp av Max och måttade turbogrenrör:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-20844f1b87401a3f2833f46be6ecb5f3.jpg

Plopp:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-ba8ebed3fce00dc064854b8ecce2cd62.jpg

"Är turbon bra där eller?" "Jag vet inte, jag ser inget" "Inte jag heller, skit samma jag loppar fast han där"
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-6f25ab877956e9de00f8a11f38bb83ab.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-5f2d965b6d878dbf08373bd8b8b7e479.jpg
Som tur var blev det helt perfekt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-e56ae23625e0ce604b9405bce4bb7d54.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-2511101ad82e644d607f81af9610371d.jpg
Går nog att få ihop!

Mvh
/T


204 Inlägg
26 november 2013
#728
lite plåt å fram med Tiggen senså e de klart wink

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

1 507 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
#729
BKRacing skrev:
lite plåt å fram med Tiggen senså e de klart ;)

Har bara min 500kronors pinnsvets... Ska man kanske bara punkta ihop det och låta någon tigga?
Kan ju helsvetsa det själv också, men tänkte på om det finns risk för att det spricker och att det lossnar bitar som åker in i turbon?

Bör man bygga grenrör med en pinnsvets? Vad säger ni svetsare där ute?

Mvh
/T


Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
26 november 2013
#730
Tuggummimannen skrev:
BKRacing skrev:
lite plåt å fram med Tiggen senså e de klart wink

Har bara min 500kronors pinnsvets... Ska man kanske bara punkta ihop det och låta någon tigga?
Kan ju helsvetsa det själv också, men tänkte på om det finns risk för att det spricker och att det lossnar bitar som åker in i turbon?

Bör man bygga grenrör med en pinnsvets? Vad säger ni svetsare där ute?

Mvh
/T

Om du hade tänkt sätta nån press på röret skulle jag nog lämna det till nån med TIG. Klart du kan svetsa det själv men det är svårt att få till det om du inte har svetsat mycket pinne. Själv svetsar jag bara lantbruksmaskiner med pinne tongue

Edit: Ja förresten, om svetsen också kostar 500 kronor skulle jag inte ens tänka på att bygga grenrör med den. Drog ihop ett insug till hojen med en budgetsvets med flusstråd, blev inte tätt nånstans det...
Senast redigerat av -Westerlund- (26 november 2013)

1 507 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
#731
-Westerlund- skrev:
Om du hade tänkt sätta nån press på röret skulle jag nog lämna det till nån med TIG. Klart du kan svetsa det själv men det är svårt att få till det om du inte har svetsat mycket pinne. Själv svetsar jag bara lantbruksmaskiner med pinne tongue

Edit: Ja förresten, om svetsen också kostar 500 kronor skulle jag inte ens tänka på att bygga grenrör med den. Drog ihop ett insug till hojen med en budgetsvets med flusstråd, blev inte tätt nånstans det...

Tack för svar! Här kanske man kan lära sig grejer!

Vad innerbär "sätta press på röret"?

Har svetsat pinne på hobbynivå i 6 år, kan bygga täta avgassystem etc. Och jag kanske underdrev lite med att den kosta 500 spänn, men det är en enfas och ingen stor trefas, men trefas behövs ju inte för avgasrör eller grenrör iaf, det är mer för maskinskopor och sånt som du svetsar med pinne smile

Som kanske märkts så gör jag gärna saker och ting själv i så stor utsträckning som möjligt, även om det innebär att jag får göra om det ett par gånger.
Tätt kommer det att bli, så om det är ända problemet med pinnsvets (?) så kommer jag nog ge mig på det tills det blir bra smile

Mvh
/T


204 Inlägg
27 november 2013
#732
punkta skiten så kan jag ta en titt på den nån dag, bar både MIG,TIG,PINNE och GAS ^^

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

1 507 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
#733
BKRacing skrev:
punkta skiten så kan jag ta en titt på den nån dag, bar både MIG,TIG,PINNE och GAS ^^

*Gilla*


Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
27 november 2013
#734
Tuggummimannen skrev:
Tack för svar! Här kanske man kan lära sig grejer!

Vad innerbär "sätta press på röret"?

Har svetsat pinne på hobbynivå i 6 år, kan bygga täta avgassystem etc. Och jag kanske underdrev lite med att den kosta 500 spänn, men det är en enfas och ingen stor trefas, men trefas behövs ju inte för avgasrör eller grenrör iaf, det är mer för maskinskopor och sånt som du svetsar med pinne smile

Som kanske märkts så gör jag gärna saker och ting själv i så stor utsträckning som möjligt, även om det innebär att jag får göra om det ett par gånger.
Tätt kommer det att bli, så om det är ända problemet med pinnsvets (?) så kommer jag nog ge mig på det tills det blir bra smile

Mvh
/T

Jaha men just så, då har du ju lite kött på benen i alla fall, var rädd att du tillhörde folkgruppen "Vill svetsa men inte betala" tongue

Nåjo, men planen är alltså M42 turbo? Har inte hängt med så mycket på sistone så jag vet inte om du har nått effektmål, men vågar vi säga 400-500 hk? Tycker det börjar vara lite i överkant på vad du kan åstadkomma med en billig pinnsvets, men jag tänker inte hindra dig att försöka i alla fall, värsta som kan hända är att du får ha nån att göra om det tongue

1 507 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
#735
-Westerlund- skrev:
Tuggummimannen skrev:
Tack för svar! Här kanske man kan lära sig grejer!

Vad innerbär "sätta press på röret"?

Har svetsat pinne på hobbynivå i 6 år, kan bygga täta avgassystem etc. Och jag kanske underdrev lite med att den kosta 500 spänn, men det är en enfas och ingen stor trefas, men trefas behövs ju inte för avgasrör eller grenrör iaf, det är mer för maskinskopor och sånt som du svetsar med pinne smile

Som kanske märkts så gör jag gärna saker och ting själv i så stor utsträckning som möjligt, även om det innebär att jag får göra om det ett par gånger.
Tätt kommer det att bli, så om det är ända problemet med pinnsvets (?) så kommer jag nog ge mig på det tills det blir bra smile

Mvh
/T

Jaha men just så, då har du ju lite kött på benen i alla fall, var rädd att du tillhörde folkgruppen "Vill svetsa men inte betala" tongue

Nåjo, men planen är alltså M42 turbo? Har inte hängt med så mycket på sistone så jag vet inte om du har nått effektmål, men vågar vi säga 400-500 hk? Tycker det börjar vara lite i överkant på vad du kan åstadkomma med en billig pinnsvets, men jag tänker inte hindra dig att försöka i alla fall, värsta som kan hända är att du får ha nån att göra om det tongue

Målet ligger på minst 350 hk i alla fall smile får se hur det går, går det inte alls får fredde aka bkracing göra en insats med tiggen smile

Mvh
/T


185 Inlägg
27 november 2013
#736
hur går de med 850n? dröm bilen ju!

Lev livet för du har bara ett

1 507 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
#737
Mickeus skrev:
hur går de med 850n? dröm bilen ju!

Hehe ja den är riktigt frän! Den står inpacketerad inför vintern smile. Den ska säljas av så fort någon vill ha den smile

/T


1 507 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
#738
Btw har "turbokonverteringen" hittills kostat mig 4840kr i delar.

Mvh
/T


476 Inlägg
29 november 2013
#739
Tuggummimannen skrev:
Btw har "turbokonverteringen" hittills kostat mig 4840kr i delar.

Mvh
/T

Kaffepengar vill säga!

Grymt jobbat, det ska bli kul att se den färdig!

Bmw 328 Coupe E36 projekttråd - http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3136752
Installationselektriker

1 507 Inlägg
30 november 2013
Trådstartare
#740
aeriksson skrev:
Tuggummimannen skrev:
Btw har "turbokonverteringen" hittills kostat mig 4840kr i delar.

Mvh
/T

Kaffepengar vill säga!

Grymt jobbat, det ska bli kul att se den färdig!

Jo, men saknas ic, bränslematningssystem och framförallt sprut. Så kommer hamna mellan 15 och 18 papp till... hmm

Skulle ju kunna spara ca 10000 kr på turbokonverteringen genom att köra turbochip istället för sprut, men har dessa två argument som talar för att köpa sprut istället:

1, kör med originalkolvar, etanol och relativt högt laddtryck utan att kompsänka markant, därför är det riktigt noga med mappen om den ska hålla i längden och känner att ett chip kan vara svårt att få lika noga som ett riktigt sprut.

2, måste ändå ha ett riktigt sprut till min m50b27 sen, och om jag köper sprut nu så kan jag bara flytta över det till andra motorn sen. På så sätt spar jag in pengarna för chippet, så det blir billigare i längden att köra med riktigt sprut med desamma smile

Mvh
/T



Sök