2430
Sök

Vibrerande tomgång / självdör: Opel Astra G 1.6L -02

110 Inlägg
13 augusti 2016
Trådstartare
#1
Hej.
Har en Opel Astra 1.6L 02:a. Motorkod:  Z16XE ( Automatlåda )

FEL 1:
På senare tid har den var lustig vid "kallstart" om man nu kan kalla det så när det vart som varmast ute.
Låter jag bilen stå 3-4 timmar och ska starta så varvar den upp till 2000-2500Rpm i 2 sekund för att sen sakta gå ned till normal tomgång, så här är den varje gång jag startar när den stått still en stund, så det är inget som bara händer ibland.

FEL 2:
Den har börjat pipa/tjuta "elektriskt ljud" från gasspjälet.
Samt att det börjat ticka / knacka från spjället ibland mer ibland mindre, men när det tickar som mest är det ganska ordentligt.

FEL 3:
Nu de senaste 2 veckorna har jag märkt att bilen är svårstartad om det regnar ute, om den stått någon timme?
Likaså senast idag "det regnar" så åkte jag ca: 2mil på en motorled, och när jag släpper av och ska svänga av leden så dör bilen.
Startar bilen igen och den startar men rycker och hostar och sen dör efter några sekunder.
Startar igen och varvar upp den en aning och då funkar den igen typ 2km så händer samma sak igen.
Sen efter det så startar den och går felfritt 2mil hem igen?
Märker dock att motorn vibrerar på tomgång. Den rycker inte eller hostar utan bara ett konstant vibrerande.

- - - - - -
Motorlampan tändes för ungefär ett halvår sedan, med varning för EGR-Ventilen. Koden togs då bort och motorlampan har inte lyst sedan dess.

Nu idag kopplade jag in en AUTOCOM dator och följande felkod visas:
P0400
-Avgasrecirkulationskrets område/prestanda, stängd ventil
-Intermittent


Det är alltså ungefär samma felkod som jag för ett halvår sedan släckte, men den ligger kvar men motorlampan lyser ej?

Det jag har gjort är:
*Borttagning och rengöring av spjällhus.
*Borttagning och rengöring av egr ventil.
Bilen servades med ny olja och filter samt tändstift för ungefär 2 månader sedan.

Vad kan tänkas vara fel?

MvH
Senast redigerat av VTEx (13 augusti 2016)

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?

3 Inlägg
söndag 18:44
#2
Nu är det förvisso 8 år sedan, men lyckades du lösa problemet? Om så, minns du vad det var som strulade? Jag har samma problem med min Astra G (X16XEL - Manuell), framförallt FEL 1 men FEL 3 förekommer också. Precis som du har jag rengjort EGR-ventilen och bytt alla filter (förutom bränslefiltret - på g). Idag bytte jag tändstift och tändkassetten, men ingen skillnad. Riktigt märkligt problem.

Allt jag kan tillägga är att den går bättre när det är svalt ute. Motorn rusar inte då, men vibrationerna är kvar.

6 069 Inlägg
söndag 19:34
#3
Har du kollat efter tjuvluft? Någon slang kan vara sprucken så att motorn kan suga luft som den inte vet att den får, och då beräknar den ju bränslemängden fel. Märks mest på tomgång eftersom små läckage märks mindre ju mera luft motorn suger i sig sammanlagt. Prova spruta runt lite med startgas i motorrummet, om motorn varvar upp så vet du att den kunnat suga i sig gasen på något vis.

110 Inlägg
måndag 13:13
Trådstartare
#4
Kommer faktiskt inte ihåg vad jag gjorde om jag ska vara ärlig. ?
Men kommer ihåg att bilen gick som den skulle när jag sålde den. (Nybesiktad)

Däremot kommer jag ihåg att bilen vid ett tillfälle började rusa i tomgång och då hade en vacuumslang gått av.
Undra om inte det kan vart det som var felet hela tiden, bara att den var lite skadad innan?
Kan försöka luska ut vad jag gjorde med bilen, så återkommer jag med svar. ?

Slangen som var av, var runt luftburken eller under röret till luftburken.
Senast redigerat av VTEx (måndag 13:16)

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?

110 Inlägg
måndag 21:55
Trådstartare
#5
Har nu kikar tillbaka på mina beställningar av bildelar runt de året/åren (var ett gäng att gå igenom) ?
Men kan inte hitta någonstans där jag beställt delar till just min Astra jag hade då bortsett från standard servicedelar och bromsar.
Så jag är nästan 100% säker på att bilen gick som den skulle efter att jag lagat slangen/slangarna som var dåliga. 
Räddningen i mitt fall kan man väll säga var att vacuumslangen gick av helt, och jag kunde se/höra felet.
Är det bara ett litet hål i den, eller om den är torrsprucken, är det inte säkert man märker det,
Utan man får som nämnt tidigare, spraya lite startgas på och  runtomkring slangarna och notera om varvtalet/gången på motorn ändras.
Senast redigerat av VTEx (måndag 21:56)

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?

3 Inlägg
måndag 23:20
#6
Tack för svaren, ni två! Och särskilt tack VTEx för att du tog dig tiden att leta igenom dina kvitton. Kan mycket väl vara ett hål som är felet. Ska testa startgas och återkommer med resultatet.

3 Inlägg
för 6 timmar sedan
#7
Ingen reaktion på startgasen, men ska kika på slangarna i helgen när jag ändå byter bränslefiltret.


Sök