AcesHigh666 skrev:
Hehe... jag hade helst sett att den smäller i 2an vid runt 90-100
4an är duktigt hög, den skulle säkert göra 300 om den hade power till det
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
3an är duktig hög.
![smile](img/smilies/smile.png)
Jag har samma låda som dig fast med 204hpn istället.
När man når 192km/h så lägger den i 4ans växel. hehe.
-----
För övrigt... Om nu automater är så kassa och värdelösa, varför sitter det automatlådor i de flesta nya ferraris, lamborghini och Audi A8/S8? Visserligen en form av SMG-låda men ändå!
För normalt bruk så passar automatlåda helt ypperligt, speciellt moderna lådor.
Men som min trögfattade automatlåda i min S90 så har jag bara 4 växlar och ingen intelligens. Dvs om jag ligger i 90, ska bromsa in hårt för att köra igenom en rondell och sedan fortsätta så växlar den upp och tror att vi ska cruisa när jag släpper gasen och ska bromsa lite... Ett problem när jag direkt behöver effekten efter 1sek.
Men en S90 busar man inte med, den glider man runt med i stan eller kör rakt fram på motorvägen med. Finns ingen direkt anledning att ha manuell då.
Så min slutsats är att om man ska ha automat så ska man ha en lite nyare med intelligens och med så många växlar som möjligt, helst så ska man kunna växla manuellt med. Annars kan man lika gärna köra manuell.
Jag tror man ska skilja dels vilka automatlådor man menar. Gamla trötta eller nya moderna? Och dels till vilket ändamål. Racebana, bruksbil, pendlare, köra i stan, köra i köer, blandat osv... Självklart passar inte en 2stegad automatlåda på racingbana likaså en porches manuell låda med bögkoppling (hård) i köer..