4343
Sök

Höja tomgången på Volvo 850?

7 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
#1
Min bruksbil, en gammal 850, har lite väl låg tomgång.

Är det en hård eller mjuk inställning (i programmet) att öka på den lite?
Har letat efter en ställskruv men hittar ingen så frågan går till er, kära experter.

Montör
664 Inlägg
17 september 2010
#2
Vet inte helt säkert, men jag tror det är mjuk inställning. Men är den lägre än vad den ska vara från fabrik, eller vill du ha den högre än vad den är från fabrik? För om den är lägre än vad den är från fabrik så är det knappast någon som ändrat nån inställning för den, utan att någonting inte står rätt till i motorn/motorstyrningen.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

140 Inlägg
17 september 2010
#3
är ju en tomgångsmotor som håller i tomgången, så mjukvaran/nåt fel måste det vara. vad ligger tomgången på?

Allt som rör bilen, och lite till.

169 Inlägg
17 september 2010
#4
Coolvette skrev:
Min bruksbil, en gammal 850, har lite väl låg tomgång.

Är det en hård eller mjuk inställning (i programmet) att öka på den lite?
Har letat efter en ställskruv men hittar ingen så frågan går till er, kära experter.

Testa att plocka loss tomgångsmotorn och rengör och smörj upp den ordentligt.

Mvh Mattias

Montör
664 Inlägg
17 september 2010
#5
Vet inte exakt vad den ska ligga på på 850, men troligtvis runt 850rpm. Det är där den brukar ligga tycker jag på de flesta bilar. Men den ligger under där eller?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

7 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
#6
Tomgången går ner mot 600 eller något, såpass lågt att den börjar gå ojämt.

Kan någon tipsa om en beskrivning för att rengöra tomgångsmotorn?

140 Inlägg
17 september 2010
#7
Du lossar bara kåpan över gasrullen så ser du tomgångmotorn där, lossa kontakten och dom 2 slangklämmorna sen har du den i handen

Allt som rör bilen, och lite till.

Montör
664 Inlägg
17 september 2010
#8
600 är på tok för lågt ja. Då är det något som inte står rätt till. Börja med att smörja upp tomgångsmotorn som tidigare skribenter sagt. Kolla även överallt efter torrspruckna slangar och sådär.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

723 Inlägg
17 september 2010
#9
påverkar tomgångsmotorn om bilen går dåligt även på högre varv?

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

Montör
664 Inlägg
17 september 2010
#10
Glimbrink skrev:
påverkar tomgångsmotorn om bilen går dåligt även på högre varv?

Oftast inte, men det kan hända. Vad innebär "går dåligt"?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Greve
135 Inlägg
17 september 2010
#11
Jag köpte en beg på skroten till min gamla 855 t5r för 300:- ingen större kostnad alltså... nog betydligt dyrare att lämna in den för felsökning...

723 Inlägg
17 september 2010
#12
berthelsen skrev:
Glimbrink skrev:
påverkar tomgångsmotorn om bilen går dåligt även på högre varv?

Oftast inte, men det kan hända. Vad innebär "går dåligt"?

tänkte bara om det kanske är därför min bil också går dåligt fick nyss ny LMM men det hjälpte inte har fått misstankar om någon givare som har gått sönder eller dyl..

Tändimpulsgivare eller något sådan?

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98


Sök