3802
Sök

etanolkonvertering??

61 Inlägg
5 juli 2006
Trådstartare
funderar på att konvertera till etanol (inte 855:an) utan en 740 TIC men går den bättre på etanol e85 än typ shell v-power 99 oktanigt?? är inte så haj på detta..

757 Inlägg
5 juli 2006
Testa o läs på www.etanol.nu
där finns en massa matnyttig information på deras forum. ska finnas ett forum inlägg om just en 740 tic som är rätt intressant

1 741 Inlägg
5 juli 2006
etanol är 103 oktan. men den komer dra runt 30% mer soppa efterssom du måste ställa upp trycket.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

461 Inlägg
18 juli 2006
Jo men när bensinen liger på 12kr så och etanolen på under 8 så e det någ bättre i längden med etanol, plus att dom 15-20% extra kussarna man kan få ut e ju inte fel heller.

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

Avstängd
1 031 Inlägg
18 juli 2006
Helt rätt, Gå över till E85.

6 Inlägg
4 augusti 2006
Jag blev dunder sugen på att konvertera nu!
men vad är det man behöver göra och varför?

någon sa att vissa packningar och sånt inte klarar av etanolen utan att den fräter...men är det "bara" slang och tryckregulatorer och sånt som ska till så är det ju helt klart värt det...

plus vem gillar inte att greja med nåt som ger mer effekt? sen är det ju bra i miljösynpunkt...så man kan sova gott på natten!

-Min celica är fräckare än din fiat-

110 Inlägg
6 maj 2007
tecman skrev:
etanol är 103 oktan. men den komer dra runt 30% mer soppa efterssom du måste ställa upp trycket.

100%igt etanol är väl 129 oktan vill jag minnas... 103 oktan kanske E85 har...

Have a good time, all the time!

Proljece?
1 464 Inlägg
6 maj 2007
får man inte bidrag för det? Fick man innan? Vi köpte en ford focus etanol/bensin kan köra både och och på bensin drar den 0.6l/milen och med etanol precis innan 1.0l/milen nu va ju våran bil etanol men tror att om man konverterar så får man bidrag ..

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

136 Inlägg
6 maj 2007
tror ej man får bidrag för att konvertera en bil, vad jag förstått så är det i en gråzon också vad gäller det lagliga, såvida du inte besiktigar om den som konverterad, något som jag hört ska gå på ett par tusen...

Tänkte själv sätta in en Flextek eller FullflexGold konverteringsmojäng som håller spridarna öppna 30% längre tid ungefär. Det går på 3500-4500, installation inräknad på flextek, men gold kostar nog mer.

Sen har jag hört att det inte finns nog med mark att odla bränsle och mat, så vi får välja. Troligtvis blir det så att vi får både mat och bränsle i väst, medan de dör som flugor i afrika...

Inget nytt under himlen.

110 Inlägg
1 juni 2007
Tellyehmaak skrev:
Sen har jag hört att det inte finns nog med mark att odla bränsle och mat, så vi får välja. Troligtvis blir det så att vi får både mat och bränsle i väst, medan de dör som flugor i afrika...

Inget nytt under himlen.

Men håller på att ta ta fram en teknik för att utvinna etanol från skogsavfallet (sånt som blir över vid nerhuggning av skoge, grenar o bark etc) i Sverige. Dvs vi kan få etanol från de svenska skogarna. Idag växer/planterar det i snabbare takt än avverkningen, så Sverige skulle kunna bli självförsörjande + export.. så de borde inte påverkar afrika... smile

Have a good time, all the time!

Elektriker
48 Inlägg
4 juni 2007
Tjena!
Det bästa du kan göra är att låta en verkstad konvertera bilen. Då blir den helt laglig. Vet dock ej om du måste besikta den med konverteringen.
Men som nåra tidigare sagt så tror jag att det löner sig att gå över till E 85.
En vanlig bensinmotor kan iaf klara av en blandning upp 50% etanol.

Bilmekaniker
274 Inlägg
4 juni 2007
en etanol bil drar ca 30-40% mer bränsle än en bensin bil så motorn måste få den extra mängden.. tex öka trycket i bränslesystemet..

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

Smålänning
7 887 Inlägg
4 juni 2007
Det enklaste är att försöka få tag på "etanolchipp" och chippa styrenheten med.
Att ställa fram tändningen är dock ofta ganska problematiskt på bilar med brytarlöst, såvida givaren inte sitter i fördelaren.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök