2977
Sök

Byte av strörre turbo till volvo 940 Ltt?

136 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
Bilen har gått cirka 28xxx mil nu och turbon är aldrig bytt vad jag vet så funderar på att göra de för att ha en frisk och bra turbo men e de lönt att köpa samma igen?hmm

Jag har en större intercooler redan som ligger och väntar men om jag vill byta till större turbo vad ska jag ha för någon isåfall?
Ingen överdrivet stor men 1, 2 eller kanske 3 steg större än orginal tongue

Vad ska ja köpa för turbo som är bra?smile

Har en turbo som heter 13c just nu, mitsubishi turbo

Tacksam för alla svar big_smile

546 Inlägg
3 oktober 2010
om man ska ha större snurra ska man väl ha en programvara som är anpassad för den turbon med?

136 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
Jag vet inte riktigt, än inte insatt i de så de e därför jag behöver svar så jag vet hur jag ska göra tongue

536 Inlägg
4 oktober 2010
Alltså.. Idealet är ju att mappa bilen efter turbo byte. Dock är inte det helt nödvändigt. Med större turbo kommer även lite andra saker. Du behöver 3" hela vägen, större spridare (för med soppa), sedan behöver du annan LMM som ökats med samma area som spridarna. Sedan kan du heller inte gå allt för långt över 300hk innan du får fundera på andra vevstakar och sånt smått och gott..

(Skrivet utifrån att jag läst, ej kollat din bil)

Mvh Jonas

429 Inlägg
4 oktober 2010
Ska du seriöst trimma bilen eller vill du bara ha lite mer än original? För utan turbo byte och annat sånt kan du smidigt få runt 180 pålitliga hästar genom nästan enbart chippning smile

136 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
den är redan chipad med Viking + Pysventil så har runt 200+ just nu

402 Inlägg
6 oktober 2010
Whisper skrev:
den är redan chipad med Viking + Pysventil så har runt 200+ just nu

Som andra redan har påpekat så följer jue andra saker med om du ska ha mycke större turbo.
Men du säger ju att den redan är chippad så en mitsubishi 19t skulle nog passa dej bra.
Den är inte mycket större till utseendet men klarar mycke mer laddtryck än mitsubishi 13c.
Den passar desutom rakt på grenröret o passar ihop med alla anslutningar för oljetryck, oljeretur o vattenrör. du får dock vrida turbon så den hamnar rätt. Om du inte köper den av http://www.turbomeck.se/19T-volvo-940.
Då passar den helt utan modification av downpipe och wastegatefäste också.
Kör med 19t själv o är väldigt nöjd.
Senast redigerat av Hedlisch (6 oktober 2010)

136 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
Tack så mycket smile

Sök