Jimmaiy skrev:
Eq´n brukar man få finsjustera på i slutet ändå. diskanten kan du höja på delningsfiltert istället för eq´n om du skulle känna att den är otillräcklig vilket jag inte tror du kommer göra.
Du sa du vill känna tryck? Det gör du inte med ett högtalarkitt eller endast 1 par midbasar tillsammans med dls kittet. Då måste du ha subbas(baselement) 20-80hz säger vi där känner du trycket. Vill du sen ha sådan snärtig midbas så det slår till i kroppen så behövs det betydligt mer av ljudsystemet än det du är inne på. Då MÅSTE du ha slutsteg som dessutom ger bra med effekt samt några middar på var sida. Det hjälper inte att bara byta till ur5i ända du gör är att byta ner ljudkvalliteten och får en lite annan karaktär på ljudet.
Jag har inte byggt mitt färdigt på långa vägar men tsm med mitt no5.2kitt kommer det sitta 3st 6,5" middar i var dörr matat med 500watt rms per dörr. Det är inte nödvändigt men om man vill ha just den snärtiga midbasen tillsammans med en rapp subb så är det så man får bygga.
Kan ha missuppfattat dig när du skrev "Brukar dra upp basen en del för att få det där trycket" är ditt system byggt rätt från början så behövs det inte dras upp i vidare utsträckning på eq´n.
Det du kan vinna lite ljudtryck och punch på är att byta till ett 6,5"kitt som är till för att spela högt. typ rm6.2 som du skrev. Du kommer förlora välljud men vad jag förstått det som är du berädd att ofra det för att få bättre tryck?
hälsningar jimmy
Det där med att dra upp basen får jag göra när jag lyssnar på lite sämre insignal, t.ex. radion. Vid cd kan jag oftast köra neutralt på eqn. Det jag jämför mest med är min andra bil, en volvo s60 med stora stereon. Tycker den låter riktigt bra, förutom att högtalarna inte riktigt orkar hela vägen, och viss typ av musik fungerar inte alls till den stereon tyvärr (t.ex. nightwish dark passion play).
Det är lätt att offra något när man inte riktigt vet om vad man kan få... Pratar om välljud då, starkt begränsad erfarenhet av detta.
Ville helst inte lägga 4000+ på framsystem, 2000 var ganska lagom men ifall det är det som krävs kan jag väl kanske ompröva beslutet. Idag sitter det ett par sony xplod diskanter och delningsfilter i bilen, men middarna till det kittet är snodda någon gång i tiden, så planen var i början endast att köpa middar och koppla till befintligt, men det gick ju bra...
Ett Nobelium 5.2 kit tillsammans med helst en eller två st RM6.2 midbasar i varje dörr torde bli ungefär samma pris som ett amega 6,5" kit, kanske lite mer. Vilket blir bäst? Eller helt enkelt köra på ett RM6.2 kit som håller budget lite bättre men med liknande karaktär som amega?
Däremot är jag lite orolig för montering, diskanterna sitter ju i brädan, och kommer montera 6,5" längst ner i dörrarna, blir det inte fel ljudbild? I såna fall fyller väl 5.25" från nobeliumkittet ut ljudbilden ganska bra när den sitter i org högtalarhål långt upp i dörren?
Fördelen med amegakittet är väl att det räcker med ett 2kanalssteg för att driva det.