4223
Sök

Är DLS rätt för mig?

12 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
Jag har planer på att bygga bilstereo i min vinterbil (volvo 740). Jag var lite väl snabb på att beställa saker och nu börjar jag undra ifall det verkligen är rätt saker för mig.

Jag har beställt ett DLS Nobelium 5.2 kitsystem och ett DLS RA25 steg för att driva det. Tänkte även köpa basen i samma serie, DLS Nobelium 10i. Antingen en eller två st. Med ett beggat DLS A6 eller något annat som drivning.

Det jag undrar är ifall ljudet passar mig. Antar att jag gillar en del bas. Gillar speciellt kickbas, som känns i bröstet som ett litet slag. Lyssnar mycket på gammelrock, metal, dance och liknande. Det jag är rädd för är att nobelium skall låta för neutralt och tråkigt, gillar lite mer rockigt eller vad man ska säga. Men har aldrig lyssnat på någon high-end högtalare för bil.

Är Nobelium ett bra val eller ska jag skicka tillbaka och köpa en annan serie från dls eller ett helt annat märke? Valde nobelium just för det bra priset på blekingebilradio.

365 Inlägg
5 oktober 2010
Spelar själv in mitt no5.2kitt nu och kan säga dig att till 70-80talsrock är det underbart. musiken blir väldigt levande och detaljerna är enorma. Har du bara bra med undre midbas så är det kittet perfekt till allting i min mening.

Mvh Jimmy

12 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
Hade inte tänkt att köpa några midbasar, men kanske får tänka om. Byta ut nobelium till billigare kithögtalare och köpa till midbasar? Även fast jag har pengar vill jag inte lägga allt för mycket på ljud till den här bilen.

Musiken var kanske lite missvisande, lyssnar inte så mycket på gammelrock, mest nyare rock/metal med attackbas och dance/techno/whatever som kräver en djup bas.

4 074 Inlägg
5 oktober 2010
M1ckeB skrev:
Hade inte tänkt att köpa några midbasar, men kanske får tänka om. Byta ut nobelium till billigare kithögtalare och köpa till midbasar? Även fast jag har pengar vill jag inte lägga allt för mycket på ljud till den här bilen.

Musiken var kanske lite missvisande, lyssnar inte så mycket på gammelrock, mest nyare rock/metal med attackbas och dance/techno/whatever som kräver en djup bas.

går ju att plocka ur sakerna ur bilen om den säljs/skrotas! smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

365 Inlägg
6 oktober 2010
M1ckeB skrev:

Det jag menade va att för att få optimalt ljud så behövs en bra midbas för att möta upp jag pratar om 65-130hz ca där inte din sub ska spela. där kan de bli lite tunt med no5.2 ftersom det är just en 5,25". Men rent musikaliskt låter kittet fruktansvärt bra. Man hör precis allting som är inspelat på musikspåret. jag lyssnar på hardstyle,hardtrance ja alla typer av trance samt electro och house och dom spelar bra även till det. Men störst skillnad hör du vid mer akustiska och musikaliska låtar. Musik med riktiga instrument då alltså. Där dom verkligen spelar skiten ur det mesta jag lyssnat på. För 2000kr hittar du inte något i närheten av så bra det är jag övertygad om.

Sen neutralt och tråkigt förstår jag inte hur du menar. Enligt mig så är det extremt kul att lyssna på och man ler när man hör hur alla instrument framträder på ett helt annat sätt än billigare högtalare.
Lyssna på det innan du börjar oroa dig. Tänk på att det måste spelas in också för att låta rätt.
Enligt mig har du köpt väldigt bra prylar:)
Senast redigerat av Jimmaiy (6 oktober 2010)

12 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
BJonsson: Du har helt rätt, men känner ändå att jag vill hålla ner budgeten så mycket det går.

Jimmaiy: Tack för svaret! Då har jag iallafall kommit fram till att no5.2 utan något mer inte kommer passa mig, jag är den där killen som inte kan låta bli att pilla på EQn. Brukar dra upp basen en del för att få det där trycket, då måste jag även dra upp diskanten för att basen inte ska ta överhand... Så mellanregistret kommer i kläm där. Som sagt, i första hand är jag ute i tryck från högtalarna så att det känns, men höra detaljer är trevligt också.

Finns ju några olika sätt att lösa det här på. Känner att jag vill gå på DLS trots att jag aldrig hört dem just pga priserna. Antingen behåller jag no5.2 och köper en 6.5" extra midbas. Eller så byter jag ut kitsystemet till ur5i och en midbas, det kanske spelar mer som jag vill?

En annan lösning är att köpa ett RM6.2 eller ett US6.2 kit, då borde jag slippa extra midbas med steg och allt det innebär.
Senast redigerat av M1ckeB (6 oktober 2010)

505 Inlägg
6 oktober 2010
Jag håller på att spela in mitt UR5i kit just nu.  Vet inte om jag gjort något fel eller liknande. för det tycks låta ungefär samma som mina gamla dls 4" koaxialer, fast spelar 10gånger så högt..
Ska strypa diskanten i delningsfiltret och ta bort bryggningen på mitt 4kanals steg så jag kommer ner lite i effekten då bas gainen inte går att höja mer och inte hänger med för tillfället.
Men någon midbas är där inte att hoppas på. visst studsar dom utav bara fan om man skruvar upp, men något tryck blir där inte. varför? -ingen aning..  mina middar sitter med MDF bafflar i dörrarna som är tätade.
Men utan sub = väldigt tråkigt ljud.

365 Inlägg
7 oktober 2010
M1ckeB skrev:
BJonsson: Du har helt rätt, men känner ändå att jag vill hålla ner budgeten så mycket det går.

Jimmaiy: Tack för svaret! Då har jag iallafall kommit fram till att no5.2 utan något mer inte kommer passa mig, jag är den där killen som inte kan låta bli att pilla på EQn. Brukar dra upp basen en del för att få det där trycket, då måste jag även dra upp diskanten för att basen inte ska ta överhand... Så mellanregistret kommer i kläm där. Som sagt, i första hand är jag ute i tryck från högtalarna så att det känns, men höra detaljer är trevligt också.

Finns ju några olika sätt att lösa det här på. Känner att jag vill gå på DLS trots att jag aldrig hört dem just pga priserna. Antingen behåller jag no5.2 och köper en 6.5" extra midbas. Eller så byter jag ut kitsystemet till ur5i och en midbas, det kanske spelar mer som jag vill?

En annan lösning är att köpa ett RM6.2 eller ett US6.2 kit, då borde jag slippa extra midbas med steg och allt det innebär.

Eq´n brukar man få finsjustera på i slutet ändå. diskanten kan du höja  på delningsfiltert istället för eq´n om du skulle känna att den är otillräcklig vilket jag inte tror du kommer göra.
Du sa du vill känna tryck? Det gör du inte med ett högtalarkitt eller endast 1 par midbasar tillsammans med dls kittet. Då måste du ha subbas(baselement) 20-80hz säger vi där känner du trycket. Vill du sen ha sådan snärtig midbas så det slår till i kroppen så behövs det betydligt mer av ljudsystemet än det du är inne på. Då MÅSTE du ha slutsteg som dessutom ger bra med effekt samt några middar på var sida. Det hjälper inte att bara byta till ur5i ända du gör är att byta ner ljudkvalliteten och får en lite annan karaktär på ljudet.

Jag har inte byggt mitt färdigt på långa vägar men tsm med mitt no5.2kitt kommer det sitta 3st 6,5" middar i var dörr matat med 500watt rms per dörr. Det är inte nödvändigt men om man vill ha just den snärtiga midbasen tillsammans med en rapp subb så är det så man får bygga.
Kan ha missuppfattat dig när du skrev "Brukar dra upp basen en del för att få det där trycket" är ditt system byggt rätt från början så behövs det inte dras upp i vidare utsträckning på eq´n.

Det du kan vinna lite ljudtryck och punch på är att byta till ett 6,5"kitt som är till för att spela högt. typ rm6.2 som du skrev. Du kommer förlora välljud men vad jag förstått det som är du berädd att ofra det för att få bättre tryck?

hälsningar jimmy

1 727 Inlägg
7 oktober 2010
Jimmaiy skrev:
Du kommer förlora välljud men vad jag förstått det som är du berädd att ofra det för att få bättre tryck?
hälsningar jimmy

Väljer man rätt grejjor behöver man inte offra ngt för att få bättre tryck.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

365 Inlägg
7 oktober 2010
Horsyhorse skrev:
Jimmaiy skrev:
Du kommer förlora välljud men vad jag förstått det som är du berädd att ofra det för att få bättre tryck?
hälsningar jimmy

Väljer man rätt grejjor behöver man inte offra ngt för att få bättre tryck.

Pierre

Men jag tror inte du menar inte att rm6.2 spelar lika korrekt som nobelium5.2?

Det är rätt logiskt men om du läst tråden så kanske du vet att vi inte pratar en obegränsad budget. Det är dessutom beställt en del grejor. och vad är tryck och vad är välljud för dig? du kanske nöjer dig med en coaxialhögtalare som är lite dyrare än den andra samt en bas som dunkar lite högre än killen i bilen där borta?
Senast redigerat av Jimmaiy (7 oktober 2010)

1 727 Inlägg
7 oktober 2010
//Är Nobelium ett bra val eller ska jag skicka tillbaka och köpa en annan serie från dls eller ett helt annat märke? Valde nobelium just för det bra priset på blekingebilradio.//

Han är inte omöjlig som det verkar, se även inlägg 3.

//och vad är tryck och vad är välljud för dig? du kanske nöjer dig med en coaxialhögtalare som är lite dyrare än den andra samt en bas som dunkar lite högre än killen i bilen där borta?//

Den var lite rolig. smile    ....eller så retas du bara. big_smile
Jag räknar inte upp ngt här, det kan MickeB göra när han har varit här och provlyssnat.

Mvh
Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (7 oktober 2010)

12 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
Jimmaiy skrev:
Eq´n brukar man få finsjustera på i slutet ändå. diskanten kan du höja  på delningsfiltert istället för eq´n om du skulle känna att den är otillräcklig vilket jag inte tror du kommer göra.
Du sa du vill känna tryck? Det gör du inte med ett högtalarkitt eller endast 1 par midbasar tillsammans med dls kittet. Då måste du ha subbas(baselement) 20-80hz säger vi där känner du trycket. Vill du sen ha sådan snärtig midbas så det slår till i kroppen så behövs det betydligt mer av ljudsystemet än det du är inne på. Då MÅSTE du ha slutsteg som dessutom ger bra med effekt samt några middar på var sida. Det hjälper inte att bara byta till ur5i ända du gör är att byta ner ljudkvalliteten och får en lite annan karaktär på ljudet.

Jag har inte byggt mitt färdigt på långa vägar men tsm med mitt no5.2kitt kommer det sitta 3st 6,5" middar i var dörr matat med 500watt rms per dörr. Det är inte nödvändigt men om man vill ha just den snärtiga midbasen tillsammans med en rapp subb så är det så man får bygga.
Kan ha missuppfattat dig när du skrev "Brukar dra upp basen en del för att få det där trycket" är ditt system byggt rätt från början så behövs det inte dras upp i vidare utsträckning på eq´n.

Det du kan vinna lite ljudtryck och punch på är att byta till ett 6,5"kitt som är till för att spela högt. typ rm6.2 som du skrev. Du kommer förlora välljud men vad jag förstått det som är du berädd att ofra det för att få bättre tryck?

hälsningar jimmy

Det där med att dra upp basen får jag göra när jag lyssnar på lite sämre insignal, t.ex. radion. Vid cd kan jag oftast köra neutralt på eqn. Det jag jämför mest med är min andra bil, en volvo s60 med stora stereon. Tycker den låter riktigt bra, förutom att högtalarna inte riktigt orkar hela vägen, och viss typ av musik fungerar inte alls till den stereon tyvärr (t.ex. nightwish dark passion play).

Det är lätt att offra något när man inte riktigt vet om vad man kan få... Pratar om välljud då, starkt begränsad erfarenhet av detta.

Ville helst inte lägga 4000+ på framsystem, 2000 var ganska lagom men ifall det är det som krävs kan jag väl kanske ompröva beslutet. Idag sitter det ett par sony xplod diskanter och delningsfilter i bilen, men middarna till det kittet är snodda någon gång i tiden, så planen var i början endast att köpa middar och koppla till befintligt, men det gick ju bra...

Ett Nobelium 5.2 kit tillsammans med helst en eller två st RM6.2 midbasar i varje dörr torde bli ungefär samma pris som ett amega 6,5" kit, kanske lite mer. Vilket blir bäst? Eller helt enkelt köra på ett RM6.2 kit som håller budget lite bättre men med liknande karaktär som amega?

Däremot är jag lite orolig för montering, diskanterna sitter ju i brädan, och kommer montera 6,5" längst ner i dörrarna, blir det inte fel ljudbild? I såna fall fyller väl 5.25" från nobeliumkittet ut ljudbilden ganska bra när den sitter i org högtalarhål långt upp i dörren?

Fördelen med amegakittet är väl att det räcker med ett 2kanalssteg för att driva det.
Senast redigerat av M1ckeB (7 oktober 2010)

1 727 Inlägg
7 oktober 2010
M1ckeB skrev:
Ville helst inte lägga 4000+ på framsystem, 2000 var ganska lagom men ifall det är det som krävs kan jag väl kanske ompröva beslutet.  det.

Om du vill hålla i kronan, men ändå ha pangen du söker så ska du gå på ett par Amegacoaxar 6.5".

Pierre

12 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
Kom över ett amega qcomp 60 kit billigt, så kommer köra på det, tack för alla svar

Sök