Här kommer en lite uppdatering om vad som hänt senaste tiden:
Körde och mappade bilen med kompressormotorn ute på väg under ett par kvällar en vecka för en tid sedan - gick som f-n!
När jag lämnade rakan på industriområdet efter ett par dagar för lite motorvägskörning så steg tempen väldigt mycket (höll sig perfekt vid stillsammare körning)...byggde om kylsystemet etc, men inget hjälpte...det slutade med att kvällen innan en trackday på Knustorp så rev jag av toppen. Det visade sig att en av ARP pinnbultarna hade knäckt av ett öra i motorblocket eftersom den inte var gängad tillräckligt långt, vilket gjorde att pinnbulten kröp uppåt och toppackningen läckte ut lite tryck i kylsystemet och ändå gick den mycket bra...
Skit med andra ord. Den natten bytade jag till originalmotorn - klar kl 04.45 på morgonen och stack i hällregn ner till Knutstorp för att köra med grabben. 5 varv senare på Knutstorp så gick Mocal oljekylsadaptern av!!!! med resultat att cirka 3 liter av 3,8 liter motorolja hamnade på banan så där var jag övertygad om att motorn skar. Bogserade hem den, slog på olja o se den fungerade.....
Har skaffat ett annat motorblock nu till kompressormotorn som jag har flyttat över kolvar, stakar mm till nu. Den nybyggde motorn sitter monterad i bilen sedan en vecka tillbaka, men när jag gjorde överflyttningen upptäckte jag att drivningen till kompressorn hade rört sig några tiondelar fram o tillbaka. Jag vill inte chansa och ev få ett motorhaveri så jag bygger faktiskt just nu ett grenrör i 316L Rostfritt till bilen så att jag kan Turbomata den så länge för att få köra lite under säsongen med överladdning (förhoppningsvis klar till Gatebilar)- lite bilder så långt:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-8027d6d89f6cc6c53d6ddf5dc56be479.jpg]()
Oljefilteradapter är av fabrikat Mocal - riktigt skitmaterial - gjutaluminium med väldigt liten godstjocklek vid gängan....
![https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-df4cf40ee8c5bd9f865ddf08bb8296df.jpg]()
Har här flyttat över det mesta till ett annat block.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-438bbdfb86809c6c8c69bd07363d5565.jpg]()
Här har jag TIG:at fast en AN adapter till oljereturen från Turbon.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-d21f5712a3c28cd8565ca973c877c9ac.jpg]()
Skvalpplåten på plats i blocket.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-9c24c0f20a5af5182f9ff8b5160d0242.jpg]()
Både oljetryckanslutningen samt returen är isvetsade av mig själv med TIG:en.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-8b2e4038c390c1e2f557f429827446d6.jpg]()
Vattenröret på undersidan av motorn har fått ett hål igenlagt som ej behövdes.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-72e2608619c18c23ab20e889c88b2e5f.jpg]()
Ny 3-lagers Cometic packning på plats. Den här gången använder jag inte ARP-pinnbultar utan det är Original Yamaha som gäller.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-9824e0fa7e910b8a7607b059a40b6ce3.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-4e2f28c4157a10659b6a3deb83d71f97.jpg]()
Givetvis Yamaha originalpackningar i hela motorn...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-1342da480aa70a21367ed83dd6240b37.jpg]()
Generatorn på plats. Om jag fortsätter på kompressorkonceptet senare tar jag drivningen på den här sidan istället - mindre känslig där.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-08f93b15e30b0ed7c10ee0901c9c7f00.jpg]()
Manuell kamkedjesträckare.