3602
Sök

Super Seven med kompressormatad R1 motor

Här är en liten tråd om projektet med min egenhändigt byggda Super Seven - först med en kompressormatad motor sedan med Turbo istället...byggd helt från scratch av mig själv hemma i garaget.

309 534 Visningar
Uppdaterades senast 28 april 2020
692 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
#281
Här är styrningen svetsad som jag satte på remskivan på vevaxeln för att inte remmen skall lämna husse ute längs vägen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-aab0e0c133127651b0aedf8f49f35249.jpg
Sitter fast med hjälp av centrumbulten som håller drevet på vevaxeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-3bd22f8e7a075ada2d1f2228b9590a59.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-97435c80136e159a1c3c3812e922817f.jpg


692 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
#282
Och så här ser det ut innan jag lackat rören till ramen i motorrummet - och jag vet att luftfiltret inte skall sitta med silvertejp, men är man ivrig att provköra så är man!! Jag skall fixa till det också...samt även sluten vevhusventilation...

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-2d1458590cc236f72c80640ad6b990fa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-fb0405c258472377f9568c3ac3cfd902.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-1ae037a8f4a2847b80a4cff43d4fdf32.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-16eb5dff1026d41cc93e2c4788735c95.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-02ab2b522010210f3150ded9f046f014.jpg


32 Inlägg
7 maj 2011
#283
Ser som vanligt riktigt bra ut, blir det bänkning innan bankörningen?

Läs mer om Världens snabbaste Quad på is här www.4wheel.se eller www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=220486

P o r s c h e
1 700 Inlägg
27 Inlägg
7 maj 2011
#285
cooolers..... helt enkelt.. du fick min oskuld på garaget..
Senast redigerat av toker_gt40 (7 maj 2011)

692 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
#286
BansheeR1Turbo skrev:
Ser som vanligt riktigt bra ut, blir det bänkning innan bankörningen?

Tanken var ju det att den skulle mappas på rullande landsväg...men killen som skulle göra det han har som vanligt för mycket jobb så jag får väl terrorisera asfalten istället med min laptop och göra det bästa av det så länge...


32 Inlägg
17 maj 2011
#287
Du har mail.....

Läs mer om Världens snabbaste Quad på is här www.4wheel.se eller www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=220486

KHRacing
17 maj 2011
#288
Jag gillar sprängblecket på insuget, ett en så enkel grej kan helt o hållet rädda hela motorn om det händer något. :-)

692 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
#290
Bensinskallen skrev:
Nu har det väl hänt lite nya grejer tycker jag wink

Jag är på väg till jobbet nu så jag får berätta ikväll...inga trevliga grejor faktiskt.....


692 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
#291
KHRacing skrev:
Jag gillar sprängblecket på insuget, ett en så enkel grej kan helt o hållet rädda hela motorn om det händer något. :-)

Jodå - det blir bättre med det påmonterat. Jag hade vid tre tillfällen - innan jag satte dit det - baktändning så hela insuget/plenumet lämnade motorn....otäckt!


32 Inlägg
1 juni 2011
#292
Hur går det med eländet, har du fått tag i några delar?
Själv så sålde jag av dom gamla motorerna i helgen som var, för det rullar iväg en å annan krona.....

Läs mer om Världens snabbaste Quad på is här www.4wheel.se eller www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=220486

692 Inlägg
10 juni 2011
Trådstartare
#293
BansheeR1Turbo skrev:
Hur går det med eländet, har du fått tag i några delar?
Själv så sålde jag av dom gamla motorerna i helgen som var, för det rullar iväg en å annan krona.....

Ursäkta avsaknad av uppdatering, men just nu är det stressmek så jag återkommer med bilder o mer info om vad som händer i "snickarboa" alldeles snart.......


692 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
#294
Här kommer en lite uppdatering om vad som hänt senaste tiden:
Körde och mappade bilen med kompressormotorn ute på väg under ett par kvällar en vecka för en tid sedan - gick som f-n!
När jag lämnade rakan på industriområdet efter ett par dagar för lite motorvägskörning så steg tempen väldigt mycket (höll sig perfekt vid stillsammare körning)...byggde om kylsystemet etc, men inget hjälpte...det slutade med att kvällen innan en trackday på Knustorp så rev jag av toppen. Det visade sig att en av ARP pinnbultarna hade knäckt av ett öra i motorblocket eftersom den inte var gängad tillräckligt långt, vilket gjorde att pinnbulten kröp uppåt och toppackningen läckte ut lite tryck i kylsystemet och ändå gick den mycket bra...
Skit med andra ord. Den natten bytade jag till originalmotorn - klar kl 04.45 på morgonen och stack i hällregn ner till Knutstorp för att köra med grabben. 5 varv senare på Knutstorp så gick Mocal oljekylsadaptern av!!!! med resultat att cirka 3 liter av 3,8 liter motorolja hamnade på banan så där var jag övertygad om att motorn skar. Bogserade hem den, slog på olja o se den fungerade.....
Har skaffat ett annat motorblock nu till kompressormotorn som jag har flyttat över kolvar, stakar mm till nu. Den nybyggde motorn sitter monterad i bilen sedan en vecka tillbaka, men när jag gjorde överflyttningen upptäckte jag att drivningen till kompressorn hade rört sig några tiondelar fram o tillbaka. Jag vill inte chansa och ev få ett motorhaveri så jag bygger faktiskt just nu ett grenrör i 316L Rostfritt till bilen så att jag kan Turbomata den så länge för att få köra lite under säsongen med överladdning (förhoppningsvis klar till Gatebilar)- lite bilder så långt:

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-8027d6d89f6cc6c53d6ddf5dc56be479.jpg
Oljefilteradapter är av fabrikat Mocal - riktigt skitmaterial - gjutaluminium med väldigt liten godstjocklek vid gängan....

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-df4cf40ee8c5bd9f865ddf08bb8296df.jpg
Har här flyttat över det mesta till ett annat block.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-438bbdfb86809c6c8c69bd07363d5565.jpg
Här har jag TIG:at fast en AN adapter till oljereturen från Turbon.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-d21f5712a3c28cd8565ca973c877c9ac.jpg
Skvalpplåten på plats i blocket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-9c24c0f20a5af5182f9ff8b5160d0242.jpg
Både oljetryckanslutningen samt returen är isvetsade av mig själv med TIG:en.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-8b2e4038c390c1e2f557f429827446d6.jpg
Vattenröret på undersidan av motorn har fått ett hål igenlagt som ej behövdes.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-72e2608619c18c23ab20e889c88b2e5f.jpg
Ny 3-lagers Cometic packning på plats. Den här gången använder jag inte ARP-pinnbultar utan det är Original Yamaha som gäller.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-9824e0fa7e910b8a7607b059a40b6ce3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-4e2f28c4157a10659b6a3deb83d71f97.jpg
Givetvis Yamaha originalpackningar i hela motorn...

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-1342da480aa70a21367ed83dd6240b37.jpg
Generatorn på plats. Om jag fortsätter på kompressorkonceptet senare tar jag drivningen på den här sidan istället - mindre känslig där.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-08f93b15e30b0ed7c10ee0901c9c7f00.jpg
Manuell kamkedjesträckare.
Senast redigerat av 33Coupe (11 juni 2011)


574 Inlägg
11 juni 2011
#295
tråkigt att allt detta händer=/ men hoppas du får minst lika skoj med turbomaskinen=)


692 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
#296
Har modifierat vattenröret på framsidan för bättre frigång mot grenrör etc:

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-66a5c5f8efdb5e469c2a3b7c5a297d3d.jpg
Originalröret innan modifiering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-27f57ecdc18f5e92cdb543cc7aa1d7bb.jpg
Här har jag svetsat om aluminiumadaptern som röret går till också för tightare passform närmare blocket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-c90faad440e34e2a046a3d8a4b2cc5a0.jpg
Röret kapat...

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-f9cea2bf90166ca155327fe15a21f99b.jpg
Röret kortat och svetsat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-77ebe732d790f74dfe179d558d28e0da.jpg
Avtappning isvetsad i botten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-26746f2e4f9881ea9546dea5d325e20d.jpg
Favoritfärgen - mattsvart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-73a7dad978ddae0c79fe716a870bf8e9.jpg
Lackad o klar...

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-93f5bbb2b0caecfefae65f9f492175a2.jpg
Nu kom den mycket närmare blocket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-1332d7005c07d993fde32f3c59eab671.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-d2c730066abe54b601c48610c28224d6.jpg


692 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
#297
RandomHero skrev:
tråkigt att allt detta händer=/ men hoppas du får minst lika skoj med turbomaskinen=)

Jodå - men det är faktiskt första "missödet", men så är det när man försöker med något oprövat....
Toppeffekten blir oftast högre med Turbo, men jag gillade kompressormotorns karaktär - som en gigantisk sugmotor...gött!


692 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
#298
Fick grävt lite i lådorna och hittade en TD04-16T i gömmorna som fick en renoveringssats för säkerhets skull. Får använda den i brist på annat...:

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-2538d6aaf9cd808d5d6f0021df597b96.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-977106b98d280784934d7f052d103ef4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-b69a45c1e2734e21c5fd1131a29721eb.jpg
Diverse flänsar i Rostfritt samt ett dumplock i Alu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-664d4f0dca35021e25324b6d771d0880.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-f8db62bd1ad4969d111c3dc50b273603.jpg
Snyggar till kanterna lite.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-94b6de4c1f64ea3471df762469a496c5.jpg
AN-koppling till returen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-031ef5b5b4b711622bad75e93e64eb97.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-602108f0445a0abe5f6245e201db65b0.jpg
Dumplock i Alu.


574 Inlägg
11 juni 2011
#299
33Coupe skrev:
RandomHero skrev:
tråkigt att allt detta händer=/ men hoppas du får minst lika skoj med turbomaskinen=)

Jodå - men det är faktiskt första "missödet", men så är det när man försöker med något oprövat....
Toppeffekten blir oftast högre med Turbo, men jag gillade kompressormotorns karaktär - som en gigantisk sugmotor...gött!

testar man inte så vet man inte heller=p
jo det blir nog bra mkt roligare med kompressorn sen=)


KHRacing
11 juni 2011
#300
jäkligt tradigt med trasiga saker.

bor du långt från knutan,jag hade gärna kommit ner o hjälp te,men missade din tråd just då... bor bara 12 km därifårnju

lycka te med resten nu


Sök