4264
Sök

Bryggat slutsteg, 4kanals.. ?

505 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
Tja alla.

Jag hade mitt 4kanals steg bryggat enligt beskrivning till 2 kanaler att driva mina DLS UR5i kitsystem.
Körde på ca 50% gain, och kunde då spela upp till vol. 45/62 utan att spränga hörseln.
Jag hade också grenat min front RCA till båda front/rear på slutsteget då det inte gick att ha endast Front inkopplad.

Nu till saken.. jag bryggade av slutsteget, la båda högtalarna på front. tog bort greningen så front RCA gick direkt på front kanalen. sen sänkte jag gain till 0% .  Höjde stereon till vol. 50/62 och skulle sedan ställa gain.
Men det visade sig att när jag var på ca 50% så spelade det så högt som jag ansåg att det lät bra. Om jag närmade mig 65-70% så lät högtalarna inte alls bra. så det fick bli 50% gain.

Slutsteget lämnar 4x75wrms i 4ohm @ 14.4volt  enligt uppgifter, och högtalarna som är i 4ohm "vill ha" 80wrms.
(Jag hade bilen igång när jag gjorde dessa inställningar.)

Hur kommer det sig att det spelar nästan lika högt som tidigare på samma gain, trots att jag "avbryggat" steget? Kan det vara som så att en grenad RCA tar bort lite av volymen?  Steget ska ändå lämna 2x210wrms @4ohm bryggat. därför jag tycker det verkar lite skumt..

Men jag oroar kanske mig i onödan? vet inte ens vad jag är oroad över. Men trodde att jag skulle behöva betydligt mer gain än vad jag använder nu, även om jag säkert kan ställa upp 10% till utan att det låter dåligt.

Det kanske är mycket steg för pengarna?.. är ett blaupunkt velocity va475.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 oktober 2010
Effekten ökar vid bryggning men dämpfaktorn minskar, så det är inte säkert att man kan spela högre bara för att man kan mata på med mer effekt. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök