2636
Sök

Problem med ny växellåda ! calibra v6 PANIK !! :( Update

714 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej igår åkte jag 50-60 mil för att hämta en växellåda till min calibra. lådan jag hämtar har suttit ¨på en saab v6 men det är samma motorer och samma växellådor på dom bilarna. Men iaf, nu skulle jag ut och skruva, men fick se att den här metall pinnen som kommer ut ur växellådan, som man kan dra ut och in så ändras växlarna..är typ 5 cm längre än ´vad den är på min ! och har hål i sig, min ser heelt anorlunda ut ! den har för det första inget hål i sig. min pinne ser ut så här typ ------[ den nya pinnen ser ut ------ :S

sen står det typ 3.30i på min växellåda. sen på den ja köpte står det 4.40i vad betyder det ? (nu tog jag siffrorna ur luften)


Så kan man öppna upp lådorna och byta ut metalpinnarna ??? sad
Senast redigerat av Nurminen_ (26 oktober 2010)


213 Inlägg
11 oktober 2010
#2
Är inte V6'an 4 hjuls driven ?

714 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#3
Nope bara vissa modeller av v6an är det.


904 Inlägg
11 oktober 2010
#4
trodde bara det va turbon som va awd

AUTOTECH S60 power

714 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#5
nope, finns några v6:or som är 4wd med. men fortfarande ingen som vet ????


Reservdansk
6 271 Inlägg
11 oktober 2010
#6
Det ändrar väl bara slaglängden på växelspaken, hur långt man måste veva med växelspaken för att växlarna ska gå i?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

714 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#7
Jag vet inte ??? men alltså jag måste ju byta ut metalpinnen, anars kommer jag inte få på den här grejen som går till växelspaken


Reservdansk
6 271 Inlägg
11 oktober 2010
#8
Nurminen_ skrev:
Jag vet inte ??? men alltså jag måste ju byta ut metalpinnen, anars kommer jag inte få på den här grejen som går till växelspaken
Så den passar inte rakt av?

När jag bytte min växellåda var växelväljarna olika långa, gav olika mycket slag på växelspaken.
Men jag hängde nog inte riktigt med på din förklaring då.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

714 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#9
hmm den här saken till växelspaken som ska kopplas på metall pinnen, passar inte ! för att få det att passa så lär jag öppna lådan och byta pinnarna med varandra. men jag vet inte om det går ????


714 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#10
min gamla ser ut så här... ------[     <---(i den längst ut är det hål igenom) den nya pinnen ser bara ut så här.. ------- helt rak :S och med ett hål i sig längst ut. hoppas du/ni förstår. anars får ja knäppa kort smile


Peppe Vectra
1 076 Inlägg
11 oktober 2010
#11
Kort är aldrig fel när man försöker föklara något.


Dock hänger jag med på vad du menar.


Locket går att byta ut om du ställer vxl lådan så den står rätt som när den sitter i bilen ser du att därifrån där din "pinne" sticker ut, är de ett form av lock som pinnen går in i, detta locket ska du kunna byta rakt av från din gamla låda så du får samma fastsättning.
Sitter med 4 eller 5 skruvar.

Sen är lådorna inte exakt samma, du har en annan utväxling på saab lådan, de är antagligen de som dina siffror försöker tala om för dig.

På opel lådan bör de stå 3,70 eller 3,72, saab lådan har 4.42 har jag för mig. i slutändan kommer din bil att accelerera snabbare men ha en lägre toppfart för att förklara de enkelt.


Opel har ingen v6:a med 4x4 under 90 talet, alla dessa bilar är hemma byggen, inget som kommer från fabrik. Fanns visserligen en concept vectra A med v6 4x4, men tillverkades aldrig.
Senast redigerat av PeppeVectra (11 oktober 2010)

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

714 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#12
PeppeVectra skrev:
Kort är aldrig fel när man försöker föklara något.


Dock hänger jag med på vad du menar.


Locket går att byta ut om du ställer vxl lådan så den står rätt som när den sitter i bilen ser du att därifrån där din "pinne" sticker ut, är de ett form av lock som pinnen går in i, detta locket ska du kunna byta rakt av från din gamla låda så du får samma fastsättning.
Sitter med 4 eller 5 skruvar.

Sen är lådorna inte exakt samma, du har en annan utväxling på saab lådan, de är antagligen de som dina siffror försöker tala om för dig.

På opel lådan bör de stå 3,70 eller 3,72, saab lådan har 4.42 har jag för mig. i slutändan kommer din bil att accelerera snabbare men ha en lägre toppfart för att förklara de enkelt.


Opel har ingen v6:a med 4x4 under 90 talet, alla dessa bilar är hemma byggen, inget som kommer från fabrik. Fanns visserligen en concept vectra A med v6 4x4, men tillverkades aldrig.
Alltså, jag ser inget lock ! :S hur stor är locket ?


714 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#13
Jag ska lägga in kort nu på den nya lådan


714 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#14
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ge=1006174

Där ser ni den silvriga metall pinnen ! den pinnen måste jag byta ut för att få det och funka sad.


Tekniker
345 Inlägg
12 oktober 2010
#15
Då har du helt enkelt köpt fel växellåda. växelarmen är helt annorlunda.
Du får plocka isär hela lådan, båda två, och se om den gammla armen passar på den nya, om inte så får du åka tillbaks med lådan.

Det man inte dör av gör ont.

714 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#16
Njae, jag ska nog få dit de, får bygga om lite. Men vet fortfarande bara inte hur smile


714 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#17
Vad är den där pinnen av för material ? går ju kapa av den gamla och svetsa dit den på den nya tex. Men då måste jag veta vad det är för material. Hmmmm
Senast redigerat av Nurminen_ (12 oktober 2010)


714 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#18
Jahapp har nu kapat av pinen och svetsat dit den på den nya..och monterat tillbaka allting. alla växlar funkar hur bra som helst !! förutom BACKEN FAN FAN FAN. Jag har provat med alla möjliga inställningar där man ställer in växelspaken, men backen vill fan inte gå i.. sad

Nu undrar jag om jag är så jävla korkad att jag har kapat av pinnen för mycket. När man lägger i 2an tex då är pinnen ända imot växellådan. Och kan inte åka in nå mer för "U:et" tar emot. Är det så jävligt att när man lägger i backen så ska pinnen ännu längre in ?
När jag försäker lägga i backen skrapar det inte, Utan det är när ja släpper upp kopplingen som det skrapar utav helvete, smyger ja riiktigt sakta med kopplingen så backar den skiiiiiiiiit sakta tills ja släpper för mycket. då skrapar det ! Det är alltså som att backen inte har gått i riktigt.. nån som har en teori ?



Sök