3712
Sök

Köpa Coilovers, Montering?

26 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#1
Har beställt TA Technix coilovers och  fjäderbenslager runt om till min E36 BMW 328i Sedan från 1996

Dessa 3

TA Technix coilovers:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi … K:MEWNX:IT

Fjäderbenslager Fram:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi … K:MEWNX:IT

Fjäderbenslager Bak:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi … K:MEWNX:IT


Nu vill jag veta vad mer behöver jag för att montera dessa?
Jag vill inte använda något från de som sitter på bilen nu. Allt från skruv,muttar,brickor.... dvs allt.
Det ända jag vill använda igen är de skruvarna och muttrarna som man använder för att fästa nya coiloversen på bilen.
Hoppas ni förstår vad jag menar. Jag vill alltså skruva ditt allt på coiloversen hemma så det är klart. så det är bara för mig att gå ner i garaget och skruva bort de gammla och dit med nya.

Tacksam för svar!
Senast redigerat av brainstorm (18 oktober 2010)


80 Inlägg
11 oktober 2010
#2
Realoem.com hade jag kollat på, reservdelskatalog för BMW. Där kan du ta fram en sprängskiss på tex framvagnen/ stötdämparna och sen är det bara att skriva ner artnr och gå med dessa till din lokala bmw handlare så fixar nog de det du behöver.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
26 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#4
ToTTeN skrev:
Hoppas du skojar. Vi har ju gått igenom det här!

Så allt jag beställt är allt jag behöver?

Ser ut som en mutter längst upp på coiloversen. Är det bara att skruva loss den och sedan lägga dit fjäderbenslagringen och skruva tillbaka muttern? Ingen bricka eller något mellan?

Jag kommer säkert se hur det ska sitta när jag får hem sakerna. Men vill bara vara förberedd, så jag har allt hemma när det är dags för montering.
Senast redigerat av brainstorm (11 oktober 2010)


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
11 oktober 2010
#5
yess. dock på fram dämparna behöver du ju fjäderspännare som vi pratade om.

och de bultarna du gör sönder. (har inte varit så jävligt på mina e36or så jag har inte gjort sönder några bultar till de)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

26 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#6
Jaha ok, så det är så enkelt. Tycker bara att det ser konstigt ut när jag kollar på bilden av Fjäderbenslagringarna fram att muttern ska ligga direkt mot Kullagret.


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
11 oktober 2010
#7
allt följer med.. annars är det saker du kan återandvända ifrån de gammla (icke slitdelar) (och behövs troligtvis inte)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

26 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#8
SOm jag sa innan, så vill jag inte röra de främre fjäderbenen. Vill inte hålla på att bråka med den.
Så det behövs fjäderspännare för nya coiloversen också alltså :-S


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
11 oktober 2010
#9
det eller en stark kompis. det märker du innan. kan räcka med att skruva ner fjäderbenen till max trycka ihop fjädern max du kan å sedan få på topplagringen men troligtvis inte.

prova det dagen innan du börjar riva på bilen så är det bara å åka till biltema eller något om de inte går.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
11 oktober 2010
#10
just dom på bilen ser då inte ut som dom vart ställbara i höjd, ser ut som en vanlig chassi uppsättning.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
11 oktober 2010
#11
har likadana på min och de är ställbara. på bilden är de bara nerskruvade till max tor jag tongue

Antar jag iafal. kan inte tyska smile
Senast redigerat av ToTTeN (11 oktober 2010)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
11 oktober 2010
#12
ToTTeN skrev:
har likadana på min och de är ställbara. på bilden är de bara nerskruvade till max tor jag tongue

Antar jag iafal. kan inte tyska smile

ja de står att dom är ställbara fram i annonsen, ser dom inte ut som dom vart de på bilden bara.
bak är ju helt kört enligt bilden.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

KHRacing
11 oktober 2010
#13
PeppeVectra skrev:
ToTTeN skrev:
har likadana på min och de är ställbara. på bilden är de bara nerskruvade till max tor jag tongue

Antar jag iafal. kan inte tyska smile

ja de står att dom är ställbara fram i annonsen, ser dom inte ut som dom vart de på bilden bara.
bak är ju helt kört enligt bilden.

De på bilden är inte ställbara i höjd, bara hårdhet, syns tydligt som sagt

26 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#14
Enligt tex den shoppen så ska det gå att ställa höjd.

http://www.styling4u.se/p/coilover/bmw- … w-e36.html


KHRacing
11 oktober 2010
#15
brainstorm skrev:
Enligt tex den shoppen så ska det gå att ställa höjd.

http://www.styling4u.se/p/coilover/bmw- … w-e36.html

En ställbar coiloversats har en extra stor mutter längre ner på dämparen.

500 Inlägg
11 oktober 2010
#16
KHRacing skrev:
brainstorm skrev:
Enligt tex den shoppen så ska det gå att ställa höjd.

http://www.styling4u.se/p/coilover/bmw- … w-e36.html

En ställbar coiloversats har en extra stor mutter längre ner på dämparen.

Denna coiloversatsen är inte ställbar i hårdhet/retur som du skriver men väl "ställbar" i höjd genom att man skruvar ihop huvudfjädern fram.
Har en liknande sats på bruks e36an.


KHRacing
11 oktober 2010
#17
Nocturnal skrev:
KHRacing skrev:
brainstorm skrev:
Enligt tex den shoppen så ska det gå att ställa höjd.

http://www.styling4u.se/p/coilover/bmw- … w-e36.html

En ställbar coiloversats har en extra stor mutter längre ner på dämparen.

Denna coiloversatsen är inte ställbar i hårdhet/retur som du skriver men väl "ställbar" i höjd genom att man skruvar ihop huvudfjädern fram.
Har en liknande sats på bruks e36an.

har inte nämnt något av det, men jag syftade på höjden. Finns inte höjdjustering på dessa.
smile

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
KHRacing
11 oktober 2010
#19
ToTTeN skrev:
på denna bilden

http://www.styling4u.se//images/E36-040.jpg

så ser man den stora muttern längst ner.

var då snäll i markera denna muttern då jag ej ser den :-)


Så här är skillnande på ställbara eller ej:

självfallet så sänker höjer du även de billiga genom att justera fjädern, men du får ju en hhårdare fjäder je mera du spänner den & bilens uppförande blir annorlunda direkt.
men jämför med de till vänster i bilden så rör man inte fjäderset-up´n när man höjer/sänker, så funkar det neutral

http://www.geting.se/image.php/267729-80140-AM003-HKS-3.jpg
Senast redigerat av KHRacing (11 oktober 2010)

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
11 oktober 2010
#20
de billiga så skjutsar man muttern uppåtså säckar inte bilen ihop lika mycket = högre (tror jag) har 2 sådana kitt iafal och den blir högre och lägre.

(2 olika bilar och märken.)

Fk http://www1.garaget.org/gallery/archive … 9ew0x8.jpg

teknix http://www1.garaget.org/gallery/archive … xlts8q.jpg

fjädern vilar mot muttern (och en lås mutter)
Senast redigerat av ToTTeN (11 oktober 2010)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners


Sök