3097
Sök

Köpråd, Volvo 850/Saab 900 ~450hk

1 638 Inlägg
13 oktober 2010
#21
IceEyes skrev:
Marlboroman skrev:
Saabarna har man ju blivit avskräckt ifrån pga väghållningen original. Volvon har ju fördel av bättre växellåda. Sen låter femmorna fränt. Men det här är en sån där tråd som kommer urarta. Enda rådet jag kan ge TS är att prova olika bilar.

CarpeDiem skrev:
Vill du ha ner hästarna i backen så är framhjulsdrift inte nåt att rekommendera tongue

Beror på vad man menar med få ner hästarna i backen wink Jämför vi transmissionsförlust så tar framhjulsdriften en förkrossande seger över fyrkraffs. Och vid dem effekter och chassiemodifieringar det pratas om och med riktiga däck så är det inga större bekymmer med fästet och med samma effekter kan man ha en hel del bekymmer med att hitta fäste med bakhjulsdrift med.

Växellådorna i 850 är knappast bättre än i Opel 900/Saab Vectra. Möjligtvis att känslan är aningen bättre men inte hållbarheten.

Att väghållningen är bedrövligt dålig orginal håller jag dock med om.

LeifH Körde med (citerar från hans sida :M56H v2 med en Quaife ATB diff. Orginal drivaxlar

Då hade han 1140 hk / 1050 Nm

Skulle vilja se den "Opel 900/Saab Vectra" lådan som pallar det smile


155 Inlägg
13 oktober 2010
#22
Går ju att smälla ditt F28 lådan från opel calibra turbo på 900:an. Du får en sån i gott skick för 5000 kr. I med en diff i den så är den i det närmaste skottsäker. Inte hört talas om många som rasat den lådan. Passar mer eller mindre rakt på utan för mkt modifierande. Men som sagt! Du behöver inte öppna motorn för den effekten.

Hade kört på 900. Känns som det är det billigare altenativet. Det håller utan att det ska kosta en förmögenhet. Det är även en motor som är lätt att förstå sig på.

Äh, testa och känn själv vad du tycker. Det är juh som att fråga nån vad som är godast att ha på mackan, skinka eller ost? Det beror på smaken hos den du frågar.´

P.S ALLA lådor går att rasa. Handlar om hur man kör.
Senast redigerat av snaku (13 oktober 2010)


593 Inlägg
13 oktober 2010
#23
900/-93 är väldigt omoderna i sin chassieuppbyggnad, gammal tråkig konstruktion som är totalt värdelös väghållning i. T.o.m 9-3 Viggen som har lite extra chassiuppgraderingar upplevs närmast svampig och otäck på vägen, lik en finlandsfärja.

Så min röst lägger ja helt på 850;in, ska du ha ca400hk så vill man ja kanske hålla sig kvar på vägen.
Sen att Saabens låda är och har varit ganska dålig har ja själv ingen erfarenhet av, men många som åker Saab med lite hk där ja jobbar (Saab/Opel) rasar ldårna titt som tätt.

Tycker du ska provköra båda och skaffa dig en egen uppfattning, men tycker ifall du ska köpa Saab så kan du lika gärna ta 900;an, nästan samma bil men bra mkt billigare.

mvh

Saaboholic
3 129 Inlägg
13 oktober 2010
#24
9000 är dock en bättre bil överhuvudtaget än vad 900.an är.

Annan fakta. En trimmad saab går att köra betydligt billigare än en volvo.
Då jag ägt båda märkena och trimmat båda så är det ganska lätt att jämföra.

Det gick att köra en 300hk ng900 på 0.9 landsväg utan problem medans en t5.a aldrig gick under 1.1 och gick upp mot 1.4+ inne i stan.

"Liberty of thought is the life of the soul"

84 Inlägg
26 oktober 2010
#25
850 helt klart saab kan inte mäta sig mot 850 t5 http://www.garaget.org/video/bkbcmwn2msy1
där har du filmbevis så pungs slut

227 Inlägg
26 oktober 2010
#26
Vad är det som är det egentliga problemet med 900/9-3 framvagnen?
Räcker en ordentlig renovering eller är geometrin galen?
Det klagas ju inte högt på calibra/vectra framförallt astra som ju i väldigt stora drag är samma bil.

84 Inlägg
26 oktober 2010
#27
det är väl inte något fel på saab direkt men 850 är bättre byggd i tekniken helt enkelt enligt mitt tycke och det är bevisat wink har någon film på en saab som kör ifrån en 850 så vill jag gärna se den, ( finns undantag men de gör det för allt )

2 Inlägg
26 oktober 2010
#28
Det är bara till att titta o njuta.

http://www.youtube.com/watch?v=gZTySckvN5I

Btw är det ngn volvo som kört pikes peak på slicks som denna?

http://www.youtube.com/watch?v=_9rDS1Hq … re=related

Mvh Edvin

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 oktober 2010
#29
Personligen tycker jag bättre om gången hos en femma, den är väldigt stark långt ner i registret, även när turbon inte jobbar.

Syrrans Saab 9-5 2,0t -00a tycker inte om segdragning överhuvudtaget, medans både min T-5R och farsans GLT (850) snällt jobbar på utan att klaga.

Det är väl inte 9-5ans fel egentligen, utan de flesta fyror är väl likadana i uppträdandet, min gamla 245a var inte heller förtjust i segdragning. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
26 oktober 2010
#30
Låter som helklart fördel volvo, synd att man troligtvis åker på att byta stakar i volvon?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

904 Inlägg
26 oktober 2010
#31
850in helt klart men har du penger satsa på en s60R  e85 koventera 400hk så har du en bra bil som passar till det mesta

AUTOTECH S60 power

84 Inlägg
26 oktober 2010
#32
Edvin_90 skrev:
Det är bara till att titta o njuta.

http://www.youtube.com/watch?v=gZTySckvN5I

Btw är det ngn volvo som kört pikes peak på slicks som denna?

http://www.youtube.com/watch?v=_9rDS1Hq … re=related

Mvh Edvin

Nu pratar jag väg (asfalt)

http://www.youtube.com/watch?v=vVzsFJtE26w

http://www.youtube.com/watch?v=q9ZNJlbs … re=related

http://www.youtube.com/watch?v=P4DRP1pqIlc

http://www.youtube.com/watch?v=ZIp7Ml5C9rY

http://www.youtube.com/watch?v=PhzrrUj3 … re=related


jag tänker inte diskutera det äns, enligt mitt tycker är alltid volvo bättre än dom flesta bilar i samma klass inget snack om saken, sen finns det ju alltid undrantag i så mycke annat,

2 Inlägg
27 oktober 2010
#33
Timpa_med_mera skrev:
Edvin_90 skrev:
Det är bara till att titta o njuta.

http://www.youtube.com/watch?v=gZTySckvN5I

Btw är det ngn volvo som kört pikes peak på slicks som denna?

http://www.youtube.com/watch?v=_9rDS1Hq … re=related

Mvh Edvin

Nu pratar jag väg (asfalt)

http://www.youtube.com/watch?v=vVzsFJtE26w

http://www.youtube.com/watch?v=q9ZNJlbs … re=related

http://www.youtube.com/watch?v=P4DRP1pqIlc

http://www.youtube.com/watch?v=ZIp7Ml5C9rY

http://www.youtube.com/watch?v=PhzrrUj3 … re=related


jag tänker inte diskutera det äns, enligt mitt tycker är alltid volvo bättre än dom flesta bilar i samma klass inget snack om saken, sen finns det ju alltid undrantag i så mycke annat,

Rydell kör ju med slicks på asfalt det e ju standard tongue

Jag menar inte att volvo eller saab är världbäst på allt de har olika karaktärer.

Med Edvin

113 Inlägg
27 oktober 2010
#34
Det bästa är själv att köra bägge bilarna först, för både volvo och saab sidan säger ju att deras är bäst, har haft en 9-3og Aero och kör nu en S70 2,5T och jag kan säga att jag gillade saaben mer, visst en volvo 5;a låter aldrig fel osv men hade inga större problem med saaben, enda var väl kopplingen som gav sig på den. Väghållningen har jag ungefär gjort lika mycket på Volvon som jag gjorde på Saaben och där är inte S70 nära tkr jag. Men som sagt, försök att få provköra lite bilar innan.

Mvh

Ska vi åka hem ? :)

84 Inlägg
27 oktober 2010
#35
men nu pratade trådskaparen om 400-500 hk och då säger jag och många med mig att 850 är det bästa alternativet om man inte är miljonär då alltså och vill att det ska hålla
Senast redigerat av Timpa_med_mera (27 oktober 2010)

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
27 oktober 2010
#36
Timpa_med_mera skrev:
men nu pratade trådskaparen om 400-500 hk och då säger jag och många med mig att 850 är det bästa alternativet om man inte är miljonär då alltså och vill att det ska hålla

nu hänger jag inte med, miljonär? på volvon måste man troligvis byta stakar.
en hyfsad fräsh saab motorn klarar ~450hk utan att öppnas så kan man lägga dem tusenlapparna man lägger på stak-bytet i volvon på en calibra låda till saaben. Diff måste man ändå ha i båda bilarna, annars känns 400-500hk lönlöst på en fwd. Det gör det iofs även med diff tongue

Så det går nog jämnt ut ekonomiskt, sen är väghållningen troligtvis bättre i volvon.
Senast redigerat av kwansa (27 oktober 2010)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

84 Inlägg
27 oktober 2010
#37
vad kostar det att få 450 hk i en saab motor då?

711 Inlägg
27 oktober 2010
#38
Man får ju inte en tillstymmelse till ryckningar i byxorna
av 4cylindrigt,däremot av 5ans turboljud så kan det börja rycka en hel del smile
Senast redigerat av jimbon (27 oktober 2010)

84 Inlägg
27 oktober 2010
#39
jajemen big_smile

904 Inlägg
27 oktober 2010
#40
kwansa skrev:
Timpa_med_mera skrev:
men nu pratade trådskaparen om 400-500 hk och då säger jag och många med mig att 850 är det bästa alternativet om man inte är miljonär då alltså och vill att det ska hålla

nu hänger jag inte med, miljonär? på volvon måste man troligvis byta stakar.
en hyfsad fräsh saab motorn klarar ~450hk utan att öppnas så kan man lägga dem tusenlapparna man lägger på stak-bytet i volvon på en calibra låda till saaben. Diff måste man ändå ha i båda bilarna, annars känns 400-500hk lönlöst på en fwd. Det gör det iofs även med diff tongue

Så det går nog jämnt ut ekonomiskt, sen är väghållningen troligtvis bättre i volvon.

fast på saaben får du ju ha ett extra utrymme med växel lådor, men ett citat från en känd volvo trimmare man döda en 50tusenkr låda om man kliver av kopplingen på 12tusen varv

AUTOTECH S60 power


Sök