3849
Sök

Konstig bas?

3 466 Inlägg
14 oktober 2010
kalmardezze skrev:
Någon som vet varför slutsteget lägger av när man höjer volymen? Är det för att basarna slår för mycket och slutsteget skyddar dom eller? Är inte så kunnig som sagt. Imorn ska jag dra om varenda sladd smile

Troligen så får steget för lite ström och slår ifrån.
Hur grova kablar har du?
Var har du jordat?
Satt extra jord från batteriet till karossen?
Och sist men inte minst, vad är det för steg? Alltså tillverkare och modell..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

146 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
kalmardezze skrev:
Någon som vet varför slutsteget lägger av när man höjer volymen? Är det för att basarna slår för mycket och slutsteget skyddar dom eller? Är inte så kunnig som sagt. Imorn ska jag dra om varenda sladd smile

kan vara att du ger det förlite ström så det skyddar sig, men man ska passa sig för att he slutsteg förlite ström för det börjar jobba på ett onaturligt sätt så det går sönder,

Jag ska dra och köpa grövre strömkabel imorn då och testa. Men slutsteget kan väl inte vara för svagt eller? Mitt är på 600w och är bryggat nu.

info om basen då om det är viktigt.
http://www.brl.se/fileDownload/GAS_silver12_20.pdf

KÄlma

146 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
kalmardezze skrev:

Hur grova kablar har du?
Var har du jordat?

Kabel. http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 5717.4704/

Jord. Bagaget i karossen. Ingen extra vid batteriet.

Steg: Det heter Nicama. På det står det 600w 2ohm Stable. High and Lowpass x-over.

säkert ganska gammalt steg hehe.
Är nybörjare på ljud så vill gärna lära mig hehe

KÄlma

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
14 oktober 2010
M_icke_ skrev:
kalmardezze skrev:

Hur grova kablar har du?
Var har du jordat?

kan vara dålig jord, se till att slipa plåten ordentligt där du jordar

146 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
mk2_power skrev:
M_icke_ skrev:
kalmardezze skrev:

Hur grova kablar har du?
Var har du jordat?

kan vara dålig jord, se till att slipa plåten ordentligt där du jordar

jaha det gjorde jag inte :$ Får ta och göra det. Ska även dra om min strömkabel som jag dragit väldigt dåligt enligt en ljudkunnig här på garaget. Blir då till att köpa längra och grövre kabel. Sen en annan fråga. Ska man ha basarna vända mot eller ifrån baksätet på en sedan (volvo 850)?

KÄlma

2 914 Inlägg
14 oktober 2010
nja köp hellre julas 16mm2 kabelkit, funkar fint. dra inte strömkabeln och signal vid samma tröskel,

146 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
nja köp hellre julas 16mm2 kabelkit, funkar fint. dra inte strömkabeln och signal vid samma tröskel,

kan det vara sladdarna från basarna in i slutsteget som är för tunna med?

KÄlma

3 466 Inlägg
14 oktober 2010
kalmardezze skrev:
kalle_kalle skrev:

Oftast inte, så länge du inte har typ 0,75mm2 så kan dom vara lite klena. Dock ska detta inte ge spikningar.

Hur har du gjordat i karossen? Slipat bort ALL färg under kabelskon och fäst i en ordentlig bult?

Du MÅSTE sätta en extrajord framme vid batteriet...! Annars leder det till spänningsdippar som KAN vara orsaken.
Dessutom tror jag att kablaget är lite klent. Om steget nu drar 1200wmax så kan du inte köra på ett kabelkit som klarar drygt 700wmax.. Ganska självklart kan ju jag tycka iaf.

Byt upp till 21mm2, kolla jordpunkten och fixa en extrajord på batteriet så tror jag att dina problem är borta..

146 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
kalmardezze skrev:
kalle_kalle skrev:

Oftast inte, så länge du inte har typ 0,75mm2 så kan dom vara lite klena. Dock ska detta inte ge spikningar.

Hur har du gjordat i karossen? Slipat bort ALL färg under kabelskon och fäst i en ordentlig bult?

Du MÅSTE sätta en extrajord framme vid batteriet...! Annars leder det till spänningsdippar som KAN vara orsaken.
Dessutom tror jag att kablaget är lite klent. Om steget nu drar 1200wmax så kan du inte köra på ett kabelkit som klarar drygt 700wmax.. Ganska självklart kan ju jag tycka iaf.

Byt upp till 21mm2, kolla jordpunkten och fixa en extrajord på batteriet så tror jag att dina problem är borta..

Åh så långt tänkte inte jag hehe smile Blir att extrajorda imorn då och köpa grövre strömkabel. Sedan ska jag slipa ner runt hålet som är i karossen där jag skruvar fast jordkabeln till steget.
Måste även dra strömkabeln genom torpedväggen och inte någon annan väg hehe.

Fick detta steget av en polare som drivit två 12" utan problem. Men det är säkert som du säger. Basarna får för lite ström när man höjer volymen. Tack för alla svaren jag fått.

KÄlma

146 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
dragit en 20mm strömkabel genom torpedväggen och jordat en extra vid batteriet och även slipat ner färgen där jag jordade slutsteget. Men lik förbannat lägger slutsteget av i några sekunder när man basar "högt" sedan kommer den tillbaka igen och dör osv. Man får ha ganska låg volym för att det ska funka. sad det funkade i en dag sedan blev det såhär. Basarna va på 350W st. Slutsteget borde ju kunna driva dom ju yikes

Har två 300W slutsteg liggandes. Kan man kopla ihop mitt 600w med ett 300 så man får mer effekt eller?

KÄlma

36 Inlägg
15 oktober 2010
kalmardezze skrev:
dragit en 20mm strömkabel genom torpedväggen och jordat en extra vid batteriet och även slipat ner färgen där jag jordade slutsteget. Men lik förbannat lägger slutsteget av i några sekunder när man basar "högt" sedan kommer den tillbaka igen och dör osv. Man får ha ganska låg volym för att det ska funka. sad det funkade i en dag sedan blev det såhär. Basarna va på 350W st. Slutsteget borde ju kunna driva dom ju yikes

Har två 300W slutsteg liggandes. Kan man kopla ihop mitt 600w med ett 300 så man får mer effekt eller?

Nej det måste vara linkabara steg av sammam modell som man kopplar ihop, och vad jag vet är det enbart vissa monoblock som är linkbara.

146 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
jag tror fan det är mitt steg som är för svagt. För när basarna dunkar som fan (nästan slåt igenom) lägger steget av. Får väl ta ut en av 12" o sätta i min gamla 12" låda sad

KÄlma

3 466 Inlägg
15 oktober 2010
kalmardezze skrev:
jag tror fan det är mitt steg som är för svagt. För när basarna dunkar som fan (nästan slåt igenom) lägger steget av. Får väl ta ut en av 12" o sätta i min gamla 12" låda sad

Steget borde inte slå av. Slår ifrån gör det om det får för lite ström.
Är steget för klent kommer det låta illa på fullt och basarna riskerar att bränna..

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
15 oktober 2010
Clarran skrev:
kalmardezze skrev:

Nej det måste vara linkabara steg av sammam modell som man kopplar ihop, och vad jag vet är det enbart vissa monoblock som är linkbara.

man måste löda om stegen för att det ska funka smile och precis det ska vara likadana

3 466 Inlägg
15 oktober 2010
mk2_power skrev:
Clarran skrev:
kalmardezze skrev:

man måste löda om stegen för att det ska funka smile och precis det ska vara likadana

Vilka linkbara steg måste man löda om för att det ska gå o linka dom?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 oktober 2010
kalmardezze skrev:
M_icke_ skrev:
kalmardezze skrev:

Hur grova kablar har du?
Var har du jordat?

Steg: Det heter Nicama. På det står det 600w 2ohm Stable. High and Lowpass x-over.

Har du bryggkopplat steget med båda basarna?
Alltså plus från båda basarna till V+ och minus på basarna till H-?

GLÖM det säger jag bara.
Steget pallar inte med det och därför blir det överbelastat.
Det är den enklaste förklaringen.

Vid bryggkoppling halverar man belastningen mot kanalerna.
Således blir 4 ohm belastning bryggat 2 ohm per kanal (vilket ditt steg klarar).
2 ohm som du har nu blir 1 ohm per kanal inne i steget vilket ditt steg INTE klarar.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

146 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
Lonefox skrev:
kalmardezze skrev:
M_icke_ skrev:

Hur grova kablar har du?
Var har du jordat?

Har du bryggkopplat steget med båda basarna?
Alltså plus från båda basarna till V+ och minus på basarna till H-?

GLÖM det säger jag bara.
Steget pallar inte med det och därför blir det överbelastat.
Det är den enklaste förklaringen.

Vid bryggkoppling halverar man belastningen mot kanalerna.
Således blir 4 ohm belastning bryggat 2 ohm per kanal (vilket ditt steg klarar).
2 ohm som du har nu blir 1 ohm per kanal inne i steget vilket ditt steg INTE klarar.

Då är det ett nytt o bättre steg jag behöver då smile något du kan rekommendera i inte allt för hög prisklass? smile

KÄlma

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 oktober 2010

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
15 oktober 2010
Jobbar hela helgen, annars hade jag kunnat ta en koll på det. (Bor även jag i Kalmar.)

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

146 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
ExtraKim skrev:
Jobbar hela helgen, annars hade jag kunnat ta en koll på det. (Bor även jag i Kalmar.)

Ja det hade varit snällt. Har sänkt basen på slutsteget eller vad man ska säga. så nu slår dom inte igenom eller vad man ska säga och steget dör inte. Men belysningen blinkar så får ta o fixa en kondensator typ smile

KÄlma

Sök