3841
Sök

Etanolkonvertering 740GLE -87

BMW följer inte tekniken, de leder den
24 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
#1
Har funderingar på att konvertera min 740 GLE -87.
Tänkte bara kolla hur E-motorn mår utav och om det är möjligt med tanke på att det är mekaniskt insprut?
är det någon som har bilder på hur man gör lägg gärna upp det, läste någonstans att man skulle chimsa något, sif vad?big_smile


*fixade till rubriken, jonTe/moderator*

Go Fast or Go Home

Darth Vader
1 644 Inlägg
21 oktober 2010
#2
Varför? Den kommer inte att gå bättre, och du kan inte räkna med att det blir billigare heller. Dessutom är ju inte Etanol optimalt till just en vinterbil som din då vissa blir mer svårstartade av just detta. Förlåt om jag var tråkig smile

Braaaaap?

BMW följer inte tekniken, de leder den
24 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
#3
hahaha du är alltid tråkig, men de skall bli lite billigare enligt andras trådar, och 740 vill ja inte direkt pressa ur hästar ur :p skall även inte va så svårstartad va ja förstått

Go Fast or Go Home

Darth Vader
1 644 Inlägg
21 oktober 2010
#4
Det kostar ca 9kr/liter med etanol om jag minns rätt, och ca 12kr/liter för bensin. Den kommer att dra ca 20-30% mer med etanol än med bensin.

9x1.3=11,7:-

Skillnaden är så marginell så jag tycker att det är bättre att strunta i krånglet och köra på vanlig bensin smile. Men om du stumt vill, kolla forumet på etanol.nu, där kan du nog hitta en del om en b230e tongue

Braaaaap?

BMW följer inte tekniken, de leder den
24 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
#5
har redan varit inne där och kollat, de verkar som de går men på något sätt ska de gå utan att köpa ställbar btr. man ska shimsa ngn skit som sagt tongue

Go Fast or Go Home

Pfffft
906 Inlägg
21 oktober 2010
#6
Roggaa skrev:
Har funderingar på att konvertera min 740 GLE -87.
Tänkte bara kolla hur E-motorn mår utav och om det är möjligt med tanke på att det är mekaniskt insprut?
är det någon som har bilder på hur man gör lägg gärna upp det, läste någonstans att man skulle chimsa något, sif vad?big_smile

Apa? *muahahaa*

Umadbro?

2 Inlägg
21 oktober 2010
#7
bara tanka å ställ på bränsle trycket. på e motorn e de skit lätt


98 Inlägg
21 oktober 2010
#8
Du ska chimsa styrtrycksventilen. Den sitter på blocket under insuget. Lägg brickor/chims mellan styrtrycksventilen och bottenlocket, sitter med fyra skruv om jag minns rätt.


P o r s c h e
1 700 Inlägg
21 oktober 2010
#9
AnderssonM skrev:
Du ska chimsa styrtrycksventilen. Den sitter på blocket under insuget. Lägg brickor/chims mellan styrtrycksventilen och bottenlocket, sitter med fyra skruv om jag minns rätt.

Säkert att man ska schimsa där imellan?

Vad jag vet och gjort, så ska man schimsa fjädern till BTR:en som sitter inne i lmm:en på baksidan, innanför insexskruven med en låsande 18mm mutter...


Ska du köra etanol ska du plana toppen! Vet inte exakt men du kan ta minst 3mm för att utnyttja bränslet bättre. Etanol har högre oktan än bensin så du tjänar effekt på det utan att riskera spikningar som bensin kan ställa till med. Läste någonstans att någon hade planat 4.7 mm men de låter lite väl..

Sen får du ställa om tändningen till mer förtändning förstås, men det är bara för dig att vrida på fördelaren på toppen.


1 062 Inlägg
21 oktober 2010
#10
Bonnkonvertarade motorer blir sällan lönsamma att köra på E85, 30% extra soppa i bästa fall hör till det vanliga. Nyckeln till bränsleekonomi med sprit i tanken ligger i en perfekt justerad tändning som verkligen utnyttjar det höga oktantalet. Och helst ihop med ökat komp.
Om du vill ekonomitrimma så föreslår jag lite vässad tändning och tyngre utväxling istället.

M.V.H.



Sök