3619
Sök

Starkt knackande ljud från motorn subaru impreza

Statligt anställd
215 Inlägg
27 oktober 2010
#21
Jag körde slut vevlagrena på min impreza GC8. Snackade med subaru om vad dem skulle ha för att fixa det. Fick följande svar: Det är vevlagrerna som har gått. Vi byter aldrig några vevlager. Utan vi blir tvungna att byta ut hela blocket. Detta på grund utav att det troligt vis har uppstått andra skador på motorn. Pris för detta 40.000:-
Lämnade sedan in blocket till en i GBG som hjälper mig att fixa det. Det visade sig att veven hade slagit sig 0,5mm på ett ställe. (= svarva om hela veven) Eftersom vi fick svarva om hela veven var jag även tvungen att fixa ÖD lager (är visserligen inte det dyraste).

Jag kan bara hålla tummarna för att du får ett roligare svar ifrån SUBARU än vad jag fick.
Hoppas att det löser sig!

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.

51 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#22
Stefan Varberg skrev:
dom plocka ner den först innan dom kan ge dig ett exakt pris.
Du får räkna med att det tar ett tag innan du får den.

Hur lång tid tror du det kan ta då? Kan det handla om månader?
Har rätt svårt att sköta mitt jobb utan bil så det är lite jobbigt att dom inte kan svara på hur lång tid det vanligtvis tar

Statligt anställd
215 Inlägg
27 oktober 2010
#23
goope skrev:
Det räcker med att starta bilen på tomgång så låter det ett starkt metalliskt hammrande ljud, exakt varifrån det kommer kan jag inte svara på men någonstans mitt i motorn kommer det från. Låter nästan som något är löst och ligger och slår

När jag har läst allt här ovan kan jag nästa svära på att det är vevlagrerna som har gått!
VAd kör du för olja i motorn? Körde själv med Castrol Sport EDGE, när min rasade. Kommer inte ihåg exakt vilken. Men talade med Castrol efter att jag hade tappat motorn på olja. Fick då reda på att om jag kunde få ut en dl olja ur motorn som jag kunde skicka till dem. (så att dem kunde verifiera att det var deras) samt ett utlåtande ifrån en verkstad på att det berott på oljan. Så skulle castrol stå för kalaset. KAn tillägga att oljan som jag körde på fanns på castrols egna rekomendationslista för GT:n

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.

51 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#24
Blue-Angel skrev:
goope skrev:
Det räcker med att starta bilen på tomgång så låter det ett starkt metalliskt hammrande ljud, exakt varifrån det kommer kan jag inte svara på men någonstans mitt i motorn kommer det från. Låter nästan som något är löst och ligger och slår

När jag har läst allt här ovan kan jag nästa svära på att det är vevlagrerna som har gått!
VAd kör du för olja i motorn? Körde själv med Castrol Sport EDGE, när min rasade. Kommer inte ihåg exakt vilken. Men talade med Castrol efter att jag hade tappat motorn på olja. Fick då reda på att om jag kunde få ut en dl olja ur motorn som jag kunde skicka till dem. (så att dem kunde verifiera att det var deras) samt ett utlåtande ifrån en verkstad på att det berott på oljan. Så skulle castrol stå för kalaset. KAn tillägga att oljan som jag körde på fanns på castrols egna rekomendationslista för GT:n

Jag vågar inte svara på vad det är för olja i den då jag inte fyllt på den själv. Jag köpte bilen i princip full med olja så det är inget jag vet något om.

51 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#25
Är det någon som har en motor till en impreza gt?

jag vill bara leta lite ifall det visar sig att dom kommer med ett alldeles för högt pris på att laga/renovera bilen.
Senast redigerat av funeralbell (27 oktober 2010)

276 Inlägg
27 oktober 2010
#26
En kompis hade ungefär samma problem som dig, satt och körde och det började knacka. Den bilen hade haft öppet filter men han körde med orginal luftburk. Det visade sig att Lmm:en va "lite trasig" men inte nog paj för att man skulle märka det. Så motorn gick för snålt, en av kolvarna överhettade och började smeta ut sigsjälv i loppet. De vart foderbyte, kolvar och lite andra saker. Slutade på 37000:- 

Lycka till...


51 Inlägg
3 november 2010
Trådstartare
#27
Undvik i största möjliga grad att lämna ifrån er era bilar till kongahälla bilcity i kungälv. För det första så tog det dom en vecka att räkna på vad det skulle kosta att plocka ut motorn. Sen priset dom skulle ha för det är helt otroligt. Många av er har berättat hur ni skulle fått motorblock osv utbytt för 40 000, här ville dom ha 40 000 som grundpris på att plocka ut motorn och sen skulle kostnader tillkomma beroende på vad som skulle göras. Så nu blir det släpkärra ner till Göteborg och hämta hem den.

Någon som vet en bra verkstad för sånna här jobb i Norrköping?
Senast redigerat av funeralbell (3 november 2010)

Gasglad
3 244 Inlägg
3 november 2010
#28
funeralbell skrev:
Undvik i största möjliga grad att lämna ifrån er era bilar till kongahälla bilcity i kungälv. För det första så tog det dom en vecka att räkna på vad det skulle kosta att plocka ut motorn. Sen priset dom skulle ha för det är helt otroligt. Många av er har berättat hur ni skulle fått motorblock osv utbytt för 40 000, här ville dom ha 40 000 som grundpris på att plocka ut motorn och sen skulle kostnader tillkomma beroende på vad som skulle göras. Så nu blir det släpkärra ner till Göteborg och hämta hem den.

Någon som vet en bra verkstad för sånna här jobb i Norrköping?

Herre jävlar va dyrt..

Normalt sett skulle jag tippa på runt 40-60´000:- totalt för motorbyte inkl. delar!

Ring till Bilcity bilservice och kolla, de är experter gällande "tunade" bilar!

//Carfreak

16 Inlägg
3 november 2010
#30
Lite jävla överpris för ett sånt jobb....vet ej några bra verkstäder här i norrköping...sad


1 513 Inlägg
4 november 2010
#31
e den svensk såld?? hur långt har den rullat? stämplad bok?


51 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
#32
evo_krolle skrev:
e den svensk såld?? hur långt har den rullat? stämplad bok?

Ja den är svensksåld. Rullat snart 16000 och boken är fullstämplad förutom den sista som jag ska göra så fort jag gjort den körduglig igen

5 Inlägg
5 november 2010
#33
det jobbiga med subaru och deras boxermotor, är att man måste klyva hela motorn för att komma åt vev och ramlagren.
Jag bytte lager och vev på min legacy turbo, det var lite klurigt men det gick bra.

Som tidigare sagt, att om en verkstad ska kolla på det så kommer det nog bli väldigt dyrt, eftersom motor måste upp, sen klyva hela motorn med nya packningar och lager hela vägen.

Hoppas det löser sig för dig, att du får fart på bilen igen utan ett allt för stort hål i plånboken.

edit, såg inte att det hade kommit en sida 2... cool vilken tabbe
Senast redigerat av madman6 (5 november 2010)


51 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
#34
Har nu löst problemet. Det var lagerknack och lågt oljetryck i motorn. Originalmotorn hade tagit såpass mycket stryk att det inte var lönt att laga den. Så nu är det i full gång med att montera in en wrx sti motor. Så snart är det liv i den igen

3 259 Inlägg
18 november 2010
#35
Blue-Angel skrev:
När jag har läst allt här ovan kan jag nästa svära på att det är vevlagrerna som har gått!
VAd kör du för olja i motorn? Körde själv med Castrol Sport EDGE, när min rasade. Kommer inte ihåg exakt vilken. Men talade med Castrol efter att jag hade tappat motorn på olja. Fick då reda på att om jag kunde få ut en dl olja ur motorn som jag kunde skicka till dem. (så att dem kunde verifiera att det var deras) samt ett utlåtande ifrån en verkstad på att det berott på oljan. Så skulle castrol stå för kalaset. KAn tillägga att oljan som jag körde på fanns på castrols egna rekomendationslista för GT:n

Jaha och sen då? smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

16 Inlägg
21 november 2010
#36
vad blir det för kostnad för motorn bytet?


51 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#37
goope skrev:
vad blir det för kostnad för motorn bytet?

Max 30 000. Och den motorn hade inte gått långt alls, kommer inte ihåg exakt hur långt.
Och allt kommer vara klart nu i veckan, inte en sekund för tidigt

4 767 Inlägg
21 november 2010
#38
Härligt att det verkar lösa sej, med en bättre motor i bilen som resultat dessutom. smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

51 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#39
Erick skrev:
Härligt att det verkar lösa sej, med en bättre motor i bilen som resultat dessutom. smile

Ja, det är skönt att snart ha fått ordning på den igen


Sök