3268
Sök

Volvo 740 16V -90 Känns trött

152 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#1
Tjena jag har en volvo 740 16V som går väldigt slött. problemet är det när jag läser felkoderna så kommer det inte upp någon och det är ju bra fast drar jag ur lambdan så går bilen inte annorlunda och jag får fortfarande ingen felkod jag tror det är något här som gör att bilen inte går som den ska?
Den känns trött och som den tvekar lite vad kan vara fel?

/Oscar


1 319 Inlägg
26 oktober 2010
#2
först av allt, när är den servad sist? bränslefilter, luftfilter, rotor fördelare kablar stift olja osv? En service med allt dedär brukar göra gamla schletna häckar som går risigt till schletna häckar som går bättre.

Hur är bensin förbrukningen? Om jag inte missminner mig så brukar de dra en heldel extra sås när det är lambda strul?

_----------'

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
26 oktober 2010
#3
kan vara:
nersmutsat/fuktigt luftfilter
dålig gammal olja/oljefilter
luftmassemätaren
vajern som hoppat från gasrullen
toppackningen
kamremmen hoppat 1 snäpp
fukt/olja i fördelaren men brukar misstända isf
motorn går på 3 cylindrar
tändningen står fel
Senast redigerat av mk2_power (26 oktober 2010)


152 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#4
servad med olja, oljefilter, luftfilter, tändstift, soppafilter för typ 200 mil sen kommer ungefär 45 mil på en tank blandad körning.
Den misständer inget, men konstigt att bilen inte går annurlunda utan lambda och att det inte blir några felkoder
Senast redigerat av lillisGTI (26 oktober 2010)


Mr_Aira
105 Inlägg
26 oktober 2010
#5
byt fördelare, och rotor inte så dyrt med värt det.
16ventilaren kommer vid ca 3tusen varv (min gör då det) driver på riktigt friskt.
insugspackningen är ett förekommande fel på 740 kan vara de,


152 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#6
okej jag har hört att dom säger att det ska vara lite ketchup att den ska komma vid 3000 men min går likadant hela tiden


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
26 oktober 2010
#7
men det kan var så att din lambda är trasig.. prova med en annan smile


152 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#8
den är inte rolig att byta smile jag försökte i helgen men gav upp det blir harryn i sånna fall och dit med en ny mutter


152 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#9
borde den inte ge en fel kod på att den är pajj?


Mr_Aira
105 Inlägg
26 oktober 2010
#10
kolla stiften om något är ''vitare'' än något annat, kolla alla slangar på insuget
montera sportluftfilter om du inte redan har wink


152 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#11
det är en 740 vilken 740 har inte "sport filter" smile alla stiften var lite väl vita tyckte jag


Mr_Aira
105 Inlägg
26 oktober 2010
#12
tycker att du ska kolla över insugspackningen, och ja de är inte många som inte har sportluftfilter;)
samt kolla fördelaren med rotorn, rengör om den är smutsig, min gick grymt mkt bättre av att byta


152 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#13
haha smile jag ska fixa en ny packning och rotor/fördelare så får vi se om det blir någe bättre


Mr_Aira
105 Inlägg
26 oktober 2010
#14
häll i lite 2taktolja i bränsle tanken , de smörjer upp hela vägen, ja tog de + insprutningsrengörning + nå trim tillsats tongue tyckte den gick bättre men de är väl från fall till fall tongue min 16ventilare tar ca 0,78l lansväg å 1l samhällskörning så de gör sitt smile


152 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#15
min drar över litern men jag har väl rätt så tung fot smile
Jag har bara den lilla 16V känns det någon skillnad mellan 159 hästarn och 155hästarn?


152 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#16
proxXx skrev:
jag hAr kvar min orginal luftburk på min volvo 740 glt 16 valve:D

De ja smile det var inte dåligt


152 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#17
okej 4000 är det på dom andra 16V jag kört också. men min drar likadant hela registret och känns som den vill tveka lite på höga varv


Mr_Aira
105 Inlägg
26 oktober 2010
#18
klipp balansaxelremmen med smile kom på de nu smile förhindrar kamremshaveri om den skulle gå smile


152 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#19
den är redan klippt


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
27 oktober 2010
#20
Mr_Aira skrev:
tycker att du ska kolla över insugspackningen, och ja de är inte många som inte har sportluftfilter;)
samt kolla fördelaren med rotorn, rengör om den är smutsig, min gick grymt mkt bättre av att byta

men om den får in luft via insugspackningen borde den ha alldeles för hög tomgång.

men eftersom dina stift var vita får bilen helt enkelt för lite soppa eller för mycket luft smile
jag hade även provat byta lmm då dom brukar spöka ibland. låna av en annan 740-ägare så slipper du köpa om det inte är den det är fel på



Sök