4261
Sök

Slutsteg startar ej

91 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej, har nyligen köpt en bil som jag försöker få igång slutsteget på, kablarna var redan dragna men kör med eget steg. Steget är stendött, (PWR Diod som inte lyser) Har mätt upp spänningen med en multimeter på kablarna och det går 12,4 volt fram till steget. Alla 3 säkringar hade slagit ut på steget efter jag hade kopplat in det. Böt ut dom men steget är fortfarande dött, Bytit ut säkringen i motorutrummet. Jordad via en bult igenom karossen. Kablarna är från biltema.

Har någon ider av vad som kan vara problem? Börjar få slut på saker som jag själv kan kolla. Och vill kolla om någon här har nån ide före jag rycker ut dom gamla kablarna och drar nya!

"Edit, Bilen är en BMW e30 320, steget är ett Gammalt Gas X5 (eller vad dom nu hette)"
Senast redigerat av m8te (27 oktober 2010)

Evo raggare
386 Inlägg
27 oktober 2010
#2
Finns det spänning till steget och jorden är okej, och steget ändå inte går igång så ska du kika på remoten så den slår till så steget går igång när den ska! Annars så låter det som steget är dött, om säkringarna har slagits ut så kan det ha hänt

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

91 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#3
Har hört att om remoten inte är inkopplad så kopplar aldrig steget ifrån utan står igång hela tiden? Om jag har fått för mig fel så ska jag ta ett bättre kik på den och se att allt sitter som det ska där, Fick med ett steg som inte heller får nå ström, så jag vill gärna felsöka allt som kan jävlas före jag går och inversterar i ett tredje steg som inte garanterat startar ^^
Tack för info iaf ska slänga ett öga på remoten!

7 274 Inlägg
27 oktober 2010
#4
m8te skrev:
Har hört att om remoten inte är inkopplad så kopplar aldrig steget ifrån utan står igång hela tiden? Om jag har fått för mig fel så ska jag ta ett bättre kik på den och se att allt sitter som det ska där, Fick med ett steg som inte heller får nå ström, så jag vill gärna felsöka allt som kan jävlas före jag går och inversterar i ett tredje steg som inte garanterat startar ^^
Tack för info iaf ska slänga ett öga på remoten!

Om den inte är inkopplad så startar inte steget alls.
Du ska ha drygt 12v på den.
Senast redigerat av Brains (27 oktober 2010)


Saab älskare!
4 597 Inlägg
27 oktober 2010
#5
Om det inte är remoten, och har en skysst jord samt plus, vad kan det då vara? Alla banor och komponenter ser hela ut, samt att lödningarna ser fina ut, någon som vet? :o Säkringarna är hela.. tongue


Evo raggare
386 Inlägg
27 oktober 2010
#6
Funkiee skrev:
Om det inte är remoten, och har en skysst jord samt plus, vad kan det då vara? Alla banor och komponenter ser hela ut, samt att lödningarna ser fina ut, någon som vet? :o Säkringarna är hela.. tongue

Huh? Är detta något annat problem som du har eller snackar vi om samma problem som trådens skapare har? yikes

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

Saab älskare!
4 597 Inlägg
27 oktober 2010
#7
ett annat problem, som säkert kan vara relevant med trådskaparens problem tongue


Evo raggare
386 Inlägg
27 oktober 2010
#8
Funkiee skrev:
ett annat problem, som säkert kan vara relevant med trådskaparens problem tongue

Lyser steget överhuvudtaget i några av "PWR etc" lamporna?

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

Saab älskare!
4 597 Inlägg
27 oktober 2010
#9
Nej, inget lyser! Men allt i steget ser fint och helt ut och lödningar med, Det drar inte igång. Någon konding eller något som är trasigt i steget som jag inte ser?? och måste mäta istället.


Evo raggare
386 Inlägg
27 oktober 2010
#10
Funkiee skrev:
Nej, inget lyser! Men allt i steget ser fint och helt ut och lödningar med, Det drar inte igång. Någon konding eller något som är trasigt i steget som jag inte ser?? och måste mäta istället.

Alltså, funkar allt 100% korrekt (remote, rätt kablar, batteri, spänning, jord, osv) och steget ändå inte startar så kan du nästan säga att steget är bränt/sönder på något sätt inuti, än del inre fel kan du inte se utan det kan vara små, små grejer! wink Så är det kasst så är det bara att leta nytt! av ren nyfikenhet vad är det för steg?

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

Saab älskare!
4 597 Inlägg
27 oktober 2010
#11
Det måste vara brännt, då jag testat det i pappas bil tongue Ett Magnat RX22, som vi fick in på jobbet, och jag skulle tycka det var kul o få igång steget då det endå är ett 500w steg tongue


91 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#12
Det är nog remoten på min koppling då.. Kopplingen bakom sterion såg inte 100% bra ut, ska klippa om och göra rätt imorgon!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
27 oktober 2010
#13
eller du! nu när jag kommer på, Power lyser, men steget går i protect läge... big_smile


Evo raggare
386 Inlägg
27 oktober 2010
#14
Funkiee skrev:
eller du! nu när jag kommer på, Power lyser, men steget går i protect läge... big_smile

Går det i protect är det spänningsfel eller jordfel smile

Då är inte steget dött!

Det är nog remoten på min koppling då.. Kopplingen bakom sterion såg inte 100% bra ut, ska klippa om och göra rätt imorgon!

Låter bra wink Lycka Till!
Senast redigerat av SirLanceAlot (27 oktober 2010)

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

Saab älskare!
4 597 Inlägg
27 oktober 2010
#15
Kan vara omöjligt känns det som, vi fick in det på jobbet för det la av i en bil, sen testade jag det i pappas bil, hjälpte inte, protect igen, vad kan det vara? hur kan jag jorda om steget då? bara borra in i stegets hölje och göra en extra jord? smile för jag tog loss alla kablar från det slutsteg som vi har i pappas bil, o stoppade på detta steg, steget gick i protect precis som i den bilen vi fick in på jobbet! :S


Evo raggare
386 Inlägg
27 oktober 2010
#16
Funkiee skrev:
Kan vara omöjligt känns det som, vi fick in det på jobbet för det la av i en bil, sen testade jag det i pappas bil, hjälpte inte, protect igen, vad kan det vara? hur kan jag jorda om steget då? bara borra in i stegets hölje och göra en extra jord? smile för jag tog loss alla kablar från det slutsteg som vi har i pappas bil, o stoppade på detta steg, steget gick i protect precis som i den bilen vi fick in på jobbet! :S

Protect beror oftast på!:

- Kass jord (gå till ditt reservhjuls utrymme och försök hitta någon skruv att jorda om i, kom ihåg att skrapa rent från färg så det är ren metall från karossen du har! Annars så finns det också bältesbultar som sitter direkt i karossen!) Kontrollera även kabeln från stället till steget så allt är rätt

- Kolla så spänningen är ca 12v, dum fråga men den sitter väl till "+" polen på batteriet? lol, Det ska även vara en rätt tjockkabel från batteriet till steget, även samma här, kolla så kabeln är hel, hela vägen fram till steget.

- Kontrollera att högtalarkablarna inte ligger emot varandra, samt alla kablar är isolerade osv, stort problem, då bara några kablar kan ligga emot varandra och ställa till det!

finns mycket mer men börja med detta!

Sen som sagt, Vad är det för steg ? wink

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

Saab älskare!
4 597 Inlägg
27 oktober 2010
#17
Tackar! Kan säga att jorden och plusmatningen är rätt, dock är jag lite osäker på om jag kopplade högtalaren rätt! Då den går att brygga, eller ha 2 högtalare på, så tror jag att jag inte bryggade högtalaren utan endast körde en högtalare av 2, vilket gör att stegen brukar gå i protect? tongue

Steget är ett Magnat RX22 som jag skrev tidigare smile


Evo raggare
386 Inlägg
27 oktober 2010
#18
Funkiee skrev:
Tackar! Kan säga att jorden och plusmatningen är rätt, dock är jag lite osäker på om jag kopplade högtalaren rätt! Då den går att brygga, eller ha 2 högtalare på, så tror jag att jag inte bryggade högtalaren utan endast körde en högtalare av 2, vilket gör att stegen brukar gå i protect? tongue

Steget är ett Magnat RX22 som jag skrev tidigare smile

hmm dock tror jag inte det är högtalarna smile men det är väl inte så svårt att koppla dom? 2 kablar ifrån högtalarna (+ & -) dom ska in till sina kanaler i steget?

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

505 Inlägg
27 oktober 2010
#19
Alltså saken är den att protectläget har inget med högtalarkablarna att göra..
Power och Protectlamporna lyser väl endast när det är problem med +, - och remote.  signalkablar samt högtalarkablar är irrelevant! Iallafall högtalarkablarna..

Och som Funkiee säger,  så har där redan varit ett fungernade steg monterat i samma kablar (som jag tror du missade SirLanceAlot).  Så kablarna är där inget fel på, vilket leder till att slutsteget är skadat!

Uteslutningsmetod funkar utmärkt. det finns ju en ganska simpel anledning till att ni fick in slutsteget på jobbet..  jag menar, vem lämnar tillbaka / ger bort något som fungerar?

Så skicka in det till Magnat, och få det kollat av deras tekniker! Om du nu tycker det är värt besväret..
Har du inte kvitto så kommer ju reparationen att kosta ..

Saab älskare!
4 597 Inlägg
27 oktober 2010
#20
kristoffersson skrev:
Alltså saken är den att protectläget har inget med högtalarkablarna att göra..
Power och Protectlamporna lyser väl endast när det är problem med +, - och remote.  signalkablar samt högtalarkablar är irrelevant! Iallafall högtalarkablarna..

Och som Funkiee säger,  så har där redan varit ett fungernade steg monterat i samma kablar (som jag tror du missade SirLanceAlot).  Så kablarna är där inget fel på, vilket leder till att slutsteget är skadat!

Uteslutningsmetod funkar utmärkt. det finns ju en ganska simpel anledning till att ni fick in slutsteget på jobbet..  jag menar, vem lämnar tillbaka / ger bort något som fungerar?

Så skicka in det till Magnat, och få det kollat av deras tekniker! Om du nu tycker det är värt besväret..
Har du inte kvitto så kommer ju reparationen att kosta ..

Precis, det var ju trasigt när vi fick in det, så jag tänkte att det kunde vara kul att få det och kanske fungera, och det har ju tidigare fungerat! Dock är garantin borta, därav att vi slängde steget, men jag tog det istället. Men ingen som vet om man kan felsöka lite? Ytligt ser inget trasigt ut dock..



Sök