3570
Sök

Portarna utanför lådan?

50 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
Jag har som projektarbete att jag ska bygga en baslåda i men e30, vet inte riktigt vad det blir för bas som ska i men tänkte iaf bygga en 5e ordningens låda, alltså 2 kammare med basen inuti lådan och sedan en aeroport upp genom hatthyllan.
Men kom till ett problem och det är att om jag ska ha 3x10 eller 2x12 får jag inte lådan att gå hela vägen upp till hatthyllan och undrade då om det är spelar någon roll om man har porten som sticker ut genom lådan och upp till hyllan? Finns det nå för och nackdelar med detta?

Evo raggare
386 Inlägg
28 oktober 2010
Du snackar om en bandpass-låda? wink
Ja det spelar roll, eller det beror på hur du ser det! Det gör inget ting för lådan i sig, kommer bara se lite roligt ut, annars så är det porten som gör utgångsljudet.

Kör på 12x2! Mer kräm ur det imo

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

50 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
Jo jag kanske formulerade mig lite illa men en bandpass-låda ja tongue
okej men förutom att det kommer se konstigt? det påverkar inte ljudet nått? Tänkte ju eftersom jag vill ha in ljudet i kupén och har ju plåt mellan baksätet och bagaget och inget skidlucka tongue

Evo raggare
386 Inlägg
28 oktober 2010
bra Ljud lär du få ändå ur 12x2 basar med rätt saker wink men om du vill ha det där lilla extra så visst kör en port till hatthyllan!

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

50 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
Jo då jag tror jag får ut mer än tillräckligt med rätt saker men vill testa att göra det ordentligt för en gång skull, och tid är det ju gott om  smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 oktober 2010
Det har ingen negativ effekt att ha portarna en bit utanför lådan nej, snarare tvärt om då dom hindrar luftflödet mindre inuti låda, tänk bara på att lägga till i lådans volym för den del av porten som är i lådan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 665 Inlägg
29 oktober 2010
Går det inte att ändra formen lite så den når upp till hatt hyllan?? Har du exakta liter mått till de olika inre lådorna?

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

50 Inlägg
29 oktober 2010
Trådstartare
Jo det borde gå beroende på vad jag köper för nått, har nämligen inte påbörjat nått då jag inte riktigt vet hur jag ska bygga och med vad för element. Ska försöka hitta steg och bas som passar pris och idé först smile

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
30 oktober 2010
Om du har en E30 så BÖR du ha porten in i kupén.
Som någon skrev så är det inte en nackdel att ha porten utanför lådan då det minskar dess påverkan på luftflödet inne i lådan.

3st 10"are är mer kona area än 2st 12"are.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

2 665 Inlägg
2 november 2010
OM du absolut vill ha en bandpass låda så börja med att leta en bas som passar för det o fått bra omdömmen i en sån låda. Sedan väljer du steg.
Denna lådtyp är svårast att få att låta riktigt bra, och bygga.

Mät exakt hur stor låda du kan ha i bilen så vet du hur stor bas du kan ha, så det inte går åt pipan från start.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Sök