2969
Sök

Krymplackat..men det härdar inte efter ordning..

13 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
Tjo!

Jag har provlackat lite med krymplack, det jag målat har legat snart ett dygn men hårdnar inte till efter ordning,någon som provat krymplack? antar den ska bli ganska hård. Köpte färgen på Bikline... färgen är jätte lätt å bara ta nageln å skrapa av...

Hoppas nån kan förklara detta så jag kan våga måla mitt insug, nu som tur är har jag bara provmålat på en annan detalj..kanske dröjer några dygn,vad vet jag, står nått på burken om 48timmar så kanske skulle få ligga ett dygn till, var iallafall ingen skillnad idag mot hur det var i gårkväll.

414 Inlägg
30 oktober 2010
Hej!

Antar att grejerna ligger på tork i rumstemperatur? Annars tar det ju betydligt längre innan det härdar smile Körde du med någon grundfärg? Isåfall så kan det vara grundfärgen som är baserad på nått lösningsmedel som inte funkar ihop med krymplacken, vilket gör att krymplacken löser upp grundfärgen och då blir det mest kletigt. smile

MVH

13 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
joH900 skrev:
Hej!

Antar att grejerna ligger på tork i rumstemperatur? Annars tar det ju betydligt längre innan det härdar smile Körde du med någon grundfärg? Isåfall så kan det vara grundfärgen som är baserad på nått lösningsmedel som inte funkar ihop med krymplacken, vilket gör att krymplacken löser upp grundfärgen och då blir det mest kletigt. smile

MVH

Tja johannes:)

Det ligger i rumstemperatur och målat utan grunfärg,står på burken att det inte ska behövas,men har även provat måla en bit med grundfärg,får se hur det blir. ganska seg färg, dröjer flera timmar innan den går att ta på:)..men snyggt blir det iallafall,det kan jag lova,dock får man lite bättre resultat,skrynkling om man värmer med varmluftspistol än om det självtorkar,men oavsett sätt blir den lika mjuk..men det kanske tar flera dagar innan den härdar ordentligt.

3 Inlägg
30 oktober 2010
Vad jag har läst så ska det ta en bra tid innan den blir ordentligt härdad, typ som billack.

13 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
Phixit skrev:
Vad jag har läst så ska det ta en bra tid innan den blir ordentligt härdad, typ som billack.

Ok! jo det kan nog vara så, läste nånstans där någon skrev att det dröjde 4-5dygn innan den härdat ordentligt. men men får låta det ligga ett par dar så syns det väl,blev riktigt fint iallafall,speciellt om man påskydade krympningen med värme..

414 Inlägg
30 oktober 2010
saabputte skrev:
Phixit skrev:

Ok! jo det kan nog vara så, läste nånstans där någon skrev att det dröjde 4-5dygn innan den härdat ordentligt. men men får låta det ligga ett par dar så syns det väl,blev riktigt fint iallafall,speciellt om man påskydade krympningen med värme..

Är det insuget som du har lackat?

MVH

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
31 oktober 2010
bygg en liten lackbox med en kartong (flyttkartong typ) och sätt in den där och rikta in en kupé fläkt där så du får upp temperaturen och det kan härda.

13 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
sir_daniel skrev:
bygg en liten lackbox med en kartong (flyttkartong typ) och sätt in den där och rikta in en kupé fläkt där så du får upp temperaturen och det kan härda.

Haha fränt, det ska provas smile

Sök