Idag påbörjades Turbobytet.
Lite pill å meck är de allt men de går, DP-muttrarna satt väldigt tajt mot dp så man kom inte in med hylsa de va lite tajt me ena muttern där men den släppte efter man tagit de andra 2 som höll dp mot turbon.
Annars gick själva demonteringen av 19T aggregatet bra.
Sen fick man borra upp de 2 nedre hålen i grenröret för turbon då turbon har 10mm gänga mot avgashuset men de gick fint å göra med grenröret på plats och vinklad borrmaskin.
De är precis man får ner en T04E mellan torpedvägg och motor utan å lossa motorn å flytta den framåt
![wink](img/smilies/wink.png)
Fick till och med demontera larmsirenen från torpedväggen för å få ner aggregatet.
Väl på plats kapa jag original oljereturrör i rätt längd så de passa hyffsat med oljeretur-röret som satt på turbon och de hamna en slang mellan de rören,
Oljetrycket blev med fint mätte lite i luften när ja köpte min oljetrycksslang för ett par dar sen men 550mm plus anslutningarna blev hyffsat bra
![smile](img/smilies/smile.png)
Kom och tänka på att nu måste jag ha dump med då det satt inbyggd dump på 19T-aggregatet. Ska få till det med återcirkulerande då jag inte vill ha massa pys och effektförlust.
Frågan e bara hur man ska få till återcirkulerande dump lättast
De va allt man hann med idag
Fortsättning följer under helgen
Lite skillnad på 19T och T04E:
]
![http://img521.imageshack.us/img521/9769/19tvst04e.jpg]()
Såhär ser ut kring turbon just nu i motorrummet:
![http://img201.imageshack.us/img201/7444/t04epplatsikrran.jpg]()