3212
Sök

BrajjAxx's projekt: Volvo 940 Turbo

Effektsug

040 RedLine
432 235 Visningar
Uppdaterades senast 9 augusti 2014
TBM NINJA
917 Inlägg
17 mars 2011
#261
vf tog du ut kolvarna igen? tongue eller det är gamla bilder sen jag va där? btw sväng förbi å kolla mitt block nu i veckan smile

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

040 RedLine
1 219 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#262
henke_92 skrev:
vf tog du ut kolvarna igen? tongue eller det är gamla bilder sen jag va där? btw sväng förbi å kolla mitt block nu i veckan smile
Haha neee, har inte tagit ut dom tongue

Ja de får ja göra! Hämta mina verktyg me wink

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

040 RedLine
1 219 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#263
Hej igen, har köpt lite nya grejjer till oljereturen ändå, inte altid saker och ting går som man tänkt! sad Aja de blir nog dra de me.
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97947/97947-0bb3423e7601f70eb8e2036186888004.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97947/97947-866f0eeb2d8c35c4a5f36c1852946faf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97947/97947-9f2699ba518265cbbaf03e43c186219c.jpg

Hittade en V kamaxel på skroten, tvekade inte på att köpa! Blev överglad! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97947/97947-0b207b2bb42eb9f98f3131163e213855.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97947/97947-43f8a988906aac82812d98d6118be00f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97947/97947-fa848fd4e9fe8e455f02c9c09c89c087.jpg

Kolv i översta läge smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97947/97947-8e1e95b226c26b2d57660683b5053e4f.jpg

Var även tvungen att shimsa in ventilspelet, så köpte 8st nya brickor på volvo, BlILLIGT! Här e volvos tunnaste på 3,3mm, men de räckte int till avgasventilern så fick slipa ner dem på ovansidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97947/97947-052350accbe36b815b5a534205e1b15e.jpg

Tack o hej smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

2 415 Inlägg
17 mars 2011
#264
ojojoj. här har de hänt mycket! smile
allt fler börjar köra med slang på returen smile
gick inte kolven lite väl lång upp?
vad är de för skillnad på V kam då?

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

maskinist
585 Inlägg
17 mars 2011
#265
gillar starkt!

ska själv börja renovera min 940 å trimma upp den smile

läst igenom tråden nu på en timme å jag gillar att de är mycke bilder, många tips genom bara de big_smile

prenumation lagd!


761 Inlägg
17 mars 2011
#266
Du bör nog lägga den slipade sidan av schimsen neråt... och sen finns det en anledning att dom inte finns tunnare, dom vill spricka då, och med hårdare fjädrar och mycket varv så är risken större.

Vet inte om jag skrivit det tidigare i tråden, men kolvarna ser ut att sticka ovanför cylinderkanten... det är inte bra när man ska överladda, däremot sugmotor vill man ha så.


040 RedLine
1 219 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#267
dannnej skrev:
Du bör nog lägga den slipade sidan av schimsen neråt... och sen finns det en anledning att dom inte finns tunnare, dom vill spricka då, och med hårdare fjädrar och mycket varv så är risken större.

Vet inte om jag skrivit det tidigare i tråden, men kolvarna ser ut att sticka ovanför cylinderkanten... det är inte bra när man ska överladda, däremot sugmotor vill man ha så.
Vadå mina nya shims, är de inte lika dana på båda hållen?

Enligt spm så är MAX kolvuppstick 0.4 mm, mina är långt under de, fick de till 0,15mm.

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

YEAH!!!
559 Inlägg
17 mars 2011
#268
vf behövde du slipa shrimsen? :S

V o L v o

761 Inlägg
17 mars 2011
#269
BrajjAxx skrev:
dannnej skrev:
Du bör nog lägga den slipade sidan av schimsen neråt... och sen finns det en anledning att dom inte finns tunnare, dom vill spricka då, och med hårdare fjädrar och mycket varv så är risken större.

Vet inte om jag skrivit det tidigare i tråden, men kolvarna ser ut att sticka ovanför cylinderkanten... det är inte bra när man ska överladda, däremot sugmotor vill man ha så.
Vadå mina nya shims, är de inte lika dana på båda hållen?

Enligt spm så är MAX kolvuppstick 0.4 mm, mina är långt under de, fick de till 0,15mm.
Jo, dom är lika på båda sidor, men du måste lägga den slipade utan neråt, om du inte polerar upp ytan alltså, annars sliter du ner kammen direkt.

Ja, 0,4mm kolvuppstick går bra om man bara ser tilla tt dom ska gå fritt ja, som sagt det är så man bygger sugmotorer, en turbomotor måste ha en spalt, annars får du spikningar vid höga ladd, då får man sänka tändningen och tappar effekt, samt får en för hög avgastemp och saker börjar smälta/rasa

mvh


040 RedLine
1 219 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
#270
dannnej skrev:
BrajjAxx skrev:
dannnej skrev:
Du bör nog lägga den slipade sidan av schimsen neråt... och sen finns det en anledning att dom inte finns tunnare, dom vill spricka då, och med hårdare fjädrar och mycket varv så är risken större.

Vet inte om jag skrivit det tidigare i tråden, men kolvarna ser ut att sticka ovanför cylinderkanten... det är inte bra när man ska överladda, däremot sugmotor vill man ha så.
Vadå mina nya shims, är de inte lika dana på båda hållen?

Enligt spm så är MAX kolvuppstick 0.4 mm, mina är långt under de, fick de till 0,15mm.
Jo, dom är lika på båda sidor, men du måste lägga den slipade utan neråt, om du inte polerar upp ytan alltså, annars sliter du ner kammen direkt.

Ja, 0,4mm kolvuppstick går bra om man bara ser tilla tt dom ska gå fritt ja, som sagt det är så man bygger sugmotorer, en turbomotor måste ha en spalt, annars får du spikningar vid höga ladd, då får man sänka tändningen och tappar effekt, samt får en för hög avgastemp och saker börjar smälta/rasa

mvh
Okej, hur vet ja vilken sida på shimet som är slipad, altså den ja ska ha neråt? Hur polerar jad den, men autosol?


Konstigt nog sa ja till Sten att ja hade en fk motor och ville ha lägre komp, därför fick ja turbokolvarna, men då måste mina stakar vara längre, Ska ringa till Sten idag och kolla med honnom! För vill ju inte ha lågt komp precis sad

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 mars 2011
#271
BrajjAxx skrev:
dannnej skrev:
BrajjAxx skrev:

Vadå mina nya shims, är de inte lika dana på båda hållen?

Enligt spm så är MAX kolvuppstick 0.4 mm, mina är långt under de, fick de till 0,15mm.
Jo, dom är lika på båda sidor, men du måste lägga den slipade utan neråt, om du inte polerar upp ytan alltså, annars sliter du ner kammen direkt.

Ja, 0,4mm kolvuppstick går bra om man bara ser tilla tt dom ska gå fritt ja, som sagt det är så man bygger sugmotorer, en turbomotor måste ha en spalt, annars får du spikningar vid höga ladd, då får man sänka tändningen och tappar effekt, samt får en för hög avgastemp och saker börjar smälta/rasa

mvh
Okej, hur vet ja vilken sida på shimet som är slipad, altså den ja ska ha neråt? Hur polerar jad den, men autosol?







Konstigt nog sa ja till Sten att ja hade en fk motor och ville ha lägre komp, därför fick ja turbokolvarna, men då måste mina stakar vara längre, Ska ringa till Sten idag och kolla med honnom! För vill ju inte ha lågt komp precis sad
du borde ju veta vilken sida som är slipad då det är du som har gjort det smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 mars 2011
#272
vart hitta du slanganslutningarna till oljereturen???

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

761 Inlägg
18 mars 2011
#273
BrajjAxx skrev:
dannnej skrev:
BrajjAxx skrev:

Vadå mina nya shims, är de inte lika dana på båda hållen?

Enligt spm så är MAX kolvuppstick 0.4 mm, mina är långt under de, fick de till 0,15mm.
Jo, dom är lika på båda sidor, men du måste lägga den slipade utan neråt, om du inte polerar upp ytan alltså, annars sliter du ner kammen direkt.

Ja, 0,4mm kolvuppstick går bra om man bara ser tilla tt dom ska gå fritt ja, som sagt det är så man bygger sugmotorer, en turbomotor måste ha en spalt, annars får du spikningar vid höga ladd, då får man sänka tändningen och tappar effekt, samt får en för hög avgastemp och saker börjar smälta/rasa

mvh
Okej, hur vet ja vilken sida på shimet som är slipad, altså den ja ska ha neråt? Hur polerar jad den, men autosol?


Konstigt nog sa ja till Sten att ja hade en fk motor och ville ha lägre komp, därför fick ja turbokolvarna, men då måste mina stakar vara längre, Ska ringa till Sten idag och kolla med honnom! För vill ju inte ha lågt komp precis sad
Jag pratar inte om kompet, utan klämspalten "squish".
Det är 2 helt olika saker som inte har med varandra att göra.


040 RedLine
1 219 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
#274
turboforssen
Nej har inte slipat på shimsen, utan har slipat på ovansidan av ventilen. Slangarna är köpta på en hydralikfirma här i malmö fosie smile

dannnej
Aha oj, tänkte fel nu. Tänkte inte på att kolven inte går lika långt ner om ja har längre stakar.

Men så vill man förhindra detta, eller varför har Sten Parner valt att ha så pass låg squish?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

777 Inlägg
18 mars 2011
#275
Ser bra ut som vanligt! bra jobbar Jacob big_smile

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

040 RedLine
1 219 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
#276
Volvox40 skrev:
Ser bra ut som vanligt! bra jobbar Jacob big_smile
Tackar! smile Men e lite orilig för kolvuppsticket, har du något uppstick? smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

777 Inlägg
18 mars 2011
#277
BrajjAxx skrev:
Volvox40 skrev:
Ser bra ut som vanligt! bra jobbar Jacob big_smile
Tackar! smile Men e lite orilig för kolvuppsticket, har du något uppstick? smile
ne. kan man inte kopensera de med en 3mm packning då??

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

040 RedLine
1 219 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
#278
Volvox40 skrev:
BrajjAxx skrev:
Volvox40 skrev:
Ser bra ut som vanligt! bra jobbar Jacob big_smile
Tackar! smile Men e lite orilig för kolvuppsticket, har du något uppstick? smile
ne. kan man inte kopensera de med en 3mm packning då??
Mja jo, men då blir de annat kompförhållande.

Någon som vet om de behövs shimsas för att få på en sinterlamell? Samt om original slang till kopplingen håller?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

SMR | SM Racing
280 Inlägg
18 mars 2011
#279
Sinter finnd som "bolt-on" till volvo lådor
Senast redigerat av EkF (18 mars 2011)


040 RedLine
1 219 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
#280
EkF skrev:
Sinter finnd som "bolt-on" till volvo lådor
De på kl kanske man måste shimsa sad var finns bolt on? big_smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR


Sök