2946
Sök

Kompförhållande när man sug trimma tex en B23a, B230f?

90 Inlägg
3 november 2010
Trådstartare
Hejsan,

1. Hur gör man med kompet när man tex ha en B23a eller en B230f, och ska trimma den med typ dubla weber, andra ventiler, bearbetat lite på toppen, lite planad, annan kam, andra stakar, lättat svänghjul, extratorgernrör och 2,½ tum system, mm.

2. Vad är de som skiller sig från komp till en sån trimning och mot en tex turbo konventering?

/anders
Senast redigerat av _volvo740 (3 november 2010)

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders

P o r s c h e
1 700 Inlägg
3 november 2010
På sugis vill du ha så högt komp som möjligt utan att det börjar spika

På turbo får man vara försiktigare, har man bra mapp så motorn går rent så går det att ha högt komp också men generellt sett så kör man på lägre komp.

Plana 2,5-3mm är ganska lagom, 122 kuggars rem och ställbart kamdrev ( för att kompensera eftersom kammen ändrar sig vid planing )

90 Inlägg
3 november 2010
Trådstartare
tackar. okej! Så om man ha en typ B230F och bygger weber och de jag skrev åvan och ska va i en volvo 240 från 74 så behöver man inte kompsänka den då eller ska man göra de lite ändå
/anders

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders

P o r s c h e
1 700 Inlägg
3 november 2010
_volvo740 skrev:
tackar. okej! Så om man ha en typ B230F och bygger weber och de jag skrev åvan och ska va i en volvo 240 från 74 så behöver man inte kompsänka den då eller ska man göra de lite ändå
/anders

Behövs inte, men det ger ju effektivare förbränning och effekt så det är att rekommendera.

240 från -74? Första kom väl -75 tongue

90 Inlägg
3 november 2010
Trådstartare
Bensinskallen skrev:
_volvo740 skrev:
/anders

Behövs inte, men det ger ju effektivare förbränning och effekt så det är att rekommendera.

240 från -74? Första kom väl -75 tongue

Så kompsänka lite är bäst att göra då? smile Hur mycket och är de svarva kolv då som ska göras? Och hur gör på bästa vis ?

hehe, oj jag såg de menar 75 big_smile

/anders

P o r s c h e
1 700 Inlägg
3 november 2010
Kompsänka? Nu blev det nog lite fel.

Kompsänka gör du för att, som det låtar, sänka kompressionen, som man ibland gör vid turbobygga

Komphöja gör du för att höja kompressionen, vilket du är ute efter nu. Höja kompet gör man enklast genom att fräsa av toppen så att förbränningsrummen blir mindre. Går att köpa andra kolvar, men tror inte det finns mer komphöjande för dessa motorer, och garanterat inte till vettigt pris.

Vill du få ut något av planingen ska du hyvla av runt 3mm.

Men om du har en 75:a, har du då b20 eller b21?

90 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
Okej haha jag blev lite missuppfatning av mig smile

de är jag och en polare som ska fixa lite, och de är hans bil men de va B20 i 75 smile

Bensinskallen skrev:
Kompsänka? Nu blev det nog lite fel.

Kompsänka gör du för att, som det låtar, sänka kompressionen, som man ibland gör vid turbobygga

Komphöja gör du för att höja kompressionen, vilket du är ute efter nu. Höja kompet gör man enklast genom att fräsa av toppen så att förbränningsrummen blir mindre. Går att köpa andra kolvar, men tror inte det finns mer komphöjande för dessa motorer, och garanterat inte till vettigt pris.

Vill du få ut något av planingen ska du hyvla av runt 3mm.

Men om du har en 75:a, har du då b20 eller b21?

/anders

P o r s c h e
1 700 Inlägg
4 november 2010
o fy fan, b20... Fungerar ju i princip likadant, fast när du planar så måste du antingen köpa kortade stötstänger eller höja upp vippbryggan med brickor eftersom vipparna kommer ligga på ventilerna hela tiden annars när du planar.

Tror man kan plana ännu mer på b20. Men jag tror nästan det är bäst att du tar dig en kik på blocket, du kan få en riktigt bra b20 topp för 1000-2000 kronor istället för att kludda själv wink

90 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
Bensinskallen skrev:
o fy fan, b20... Fungerar ju i princip likadant, fast när du planar så måste du antingen köpa kortade stötstänger eller höja upp vippbryggan med brickor eftersom vipparna kommer ligga på ventilerna hela tiden annars när du planar.

Tror man kan plana ännu mer på b20. Men jag tror nästan det är bäst att du tar dig en kik på blocket, du kan få en riktigt bra b20 topp för 1000-2000 kronor istället för att kludda själv wink

Okej tack men vi ska ha ner en B23a i den eller en B230F med weber och de där. smile

Tänkte höra med dig va man kan köpa alla lager packninga och sånt till B23 motre och B230.
men vilka är ram lagerna? vev larena är väl dom som siter på veven där stakarna siter i? Eller hur är de ?
/ anders

/anders

P o r s c h e
1 700 Inlägg
4 november 2010
vevlagrena är dom lager som sitter mellan veven och stakarna, ramlagrena är mellan veven och motorblocket wink 

Bra att du ska i med annan motor, enligt mig mycket enklare att hållas med sohc motor än b20

Folkraceshoppen har delar och ganska billigt, sedan finns andra som kgtrimning.se

90 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
Bensinskallen skrev:
vevlagrena är dom lager som sitter mellan veven och stakarna, ramlagrena är mellan veven och motorblocket wink 

Bra att du ska i med annan motor, enligt mig mycket enklare att hållas med sohc motor än b20

Folkraceshoppen har delar och ganska billigt, sedan finns andra som kgtrimning.se

Okej tack så mycke för hjälpen. va jätte snällt av dig smile
/anders

/anders

Sök