3740
Sök

B5234T5 ~400 hk recept

273 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
#1
Bilen: En Volvo 850 T5 -96
Setup just nu:

A-tech steg 4 chip
18t-turbo
Vita spridare
omsvarvad lmm
1.2 bar wg
2½" tryckrör
Portat grenrör och insug
3" från turbo utan kat
R-koppling
CDA-box
Med detta borde jag väl ligga runt 320-330 hk?

Just nu siktar jag mest på att bara mappa bilen till våren då den hackar om man laddar på lite för mycket under 3000 rpm, men hur stort ingrepp behöver jag göra för att komma lite närmare 400 säkra hk? Motorn har varit med nästan 20k mil nu så frågan är om det är särskilt vettigt att plåga den ännu mer utan renovering?

Hur hade ni gjort i min sits? Bara mappa och köra på eller slänga i lite större turbo+spridare, mappa och hoppas på de bästa?

Följdfråga: Hur mycket borde jag kunna plocka ut ur motorn med denna setupen med bara mappning?

Skriv gärna ett sammanfattat 400-hk-recept smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 november 2010
#2
Utan H-profilstakar och bättre koppling ska du nog nöja dig med vad du har. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

273 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
#3
Då mappar jag bara den i vår smile hur mycket borde jag kunna hämta ur motorn med de jag har? 18t pallar väl inte mer än 350 hk?

örebro
46 Inlägg
7 november 2010
#4
bilen har gått med steg 4 sedan 16.000 mil:P innan det så var den lungt körd av den jag köpte den av och den innan honom. sen längre tillbaka minns jag inte:) och den är bromsad 320 hk 435 nm utan 3" gasspjäll, stora tryckrören och MED katalysator på.. I med GLT kammar så blir du nöjd:) dom sålde jag aldrig med bilen.  Skicka ett PM så får du nr så kan du fråga mer om vad jag gjort med bilen innan du bygger nått mer:) Mvh Peter


273 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#5
buttrus skrev:
bilen har gått med steg 4 sedan 16.000 mil:P innan det så var den lungt körd av den jag köpte den av och den innan honom. sen längre tillbaka minns jag inte:) och den är bromsad 320 hk 435 nm utan 3" gasspjäll, stora tryckrören och MED katalysator på.. I med GLT kammar så blir du nöjd:) dom sålde jag aldrig med bilen.  Skicka ett PM så får du nr så kan du fråga mer om vad jag gjort med bilen innan du bygger nått mer:) Mvh Peter

hehe, du vet nog mer om min bil än vad jag gör har jag en känsla av smile glt-kammar ger väl mest ett lite bredare register? 350hk är väl inte omöjligt med en mappning? tongue

örebro
46 Inlägg
7 november 2010
#6
med tanka på att jag gjorde det:) och att du köpte den av han som köpte den av mig:)


273 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#7
buttrus skrev:
med tanka på att jag gjorde det:) och att du köpte den av han som köpte den av mig:)

Javisst smile Va det du som portade insug och grenrör också?

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 november 2010
#8
ArizonaEagle skrev:
hehe, du vet nog mer om min bil än vad jag gör har jag en känsla av smile glt-kammar ger väl mest ett lite bredare register? 350hk är väl inte omöjligt med en mappning? tongue

Tvärtom, bilen har ett väldigt brett register original, stark på låga varv och turbon som arbetar på de högre varven.

Med GLT-kammar blir bilen tråkigare/tröttare på lägre varv, men vaknar istället ordentligt vid 4000 och uppåt.
Använder du både insug och avgas-kam kommer du delvis flytta ut förbränningen i grenröret, då ventilerna är öppna längre på GLTn än T5an.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

273 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#9
TurbOla skrev:
Med GLT-kammar blir bilen tråkigare/tröttare på lägre varv, men vaknar istället ordentligt vid 4000 och uppåt.
Använder du både insug och avgas-kam kommer du delvis flytta ut förbränningen i grenröret, då ventilerna är öppna längre på GLTn än T5an.

förbränningen ut i grenröret? förklara vad det ger för följder/fördelar/nackdelar för en svensson-mek? smile

örebro
46 Inlägg
7 november 2010
#10
ArizonaEagle skrev:
buttrus skrev:
med tanka på att jag gjorde det:) och att du köpte den av han som köpte den av mig:)

Javisst smile Va det du som portade insug och grenrör också?

Inte grenröret men insuget portades när jag satt i 3"gasspjäll. Så portade vi det samtidigt. Satt då även i 2½ tryckrören och CDA boxen,byggde bort katalysatorn för att minska mot trycket (körde med 1,4 bar) Köpte GLT kammar som skulle sättas i men hann inte med det riktigt. R kopplingen byttes när pack boxen mellan låda och motor byttes..

Allt det där och alla andra kvitton sitter i den tjocka pärmen som jag hoppas följde med till dig. Så om jag var du så skulle jag sätta i gröna spridarna,GLT kammar, och köra med etanol. Och då blir den lite segare på låga varv men bättre på höga:) Dom lyfter bra mkt mer än orginal:) Men kolla vad lämpligt ladd tryck är och så där. Ring till ex Autotech eller nån annan motor byggare. Men en renovering är väll aldrig fel heller om man ska trimma mer än det redan är. Kolvar och stakar gör det ju säkrare mot ras


273 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#11
buttrus skrev:
ArizonaEagle skrev:
buttrus skrev:
med tanka på att jag gjorde det:) och att du köpte den av han som köpte den av mig:)

Javisst smile Va det du som portade insug och grenrör också?

Inte grenröret men insuget portades när jag satt i 3"gasspjäll. Så portade vi det samtidigt. Satt då även i 2½ tryckrören och CDA boxen,byggde bort katalysatorn för att minska mot trycket (körde med 1,4 bar) Köpte GLT kammar som skulle sättas i men hann inte med det riktigt. R kopplingen byttes när pack boxen mellan låda och motor byttes..

Allt det där och alla andra kvitton sitter i den tjocka pärmen som jag hoppas följde med till dig. Så om jag var du så skulle jag sätta i gröna spridarna,GLT kammar, och köra med etanol. Och då blir den lite segare på låga varv men bättre på höga:) Dom lyfter bra mkt mer än orginal:) Men kolla vad lämpligt ladd tryck är och så där. Ring till ex Autotech eller nån annan motor byggare. Men en renovering är väll aldrig fel heller om man ska trimma mer än det redan är. Kolvar och stakar gör det ju säkrare mot ras

Just nu hade jag inte tänkt trimma sådär, har precis flyttat till lägenhet så ekonomin är sådär, får se hur de ser ut i vår smile hur mycket ladd klarar originalstakarna? har hört 1.2 bar nånstans..

EDIT: pärmen fick jag med smile
Senast redigerat av ArizonaEagle (7 november 2010)

örebro
46 Inlägg
örebro
46 Inlägg
7 november 2010
#13
ArizonaEagle skrev:
buttrus skrev:
ArizonaEagle skrev:

Javisst smile Va det du som portade insug och grenrör också?

Inte grenröret men insuget portades när jag satt i 3"gasspjäll. Så portade vi det samtidigt. Satt då även i 2½ tryckrören och CDA boxen,byggde bort katalysatorn för att minska mot trycket (körde med 1,4 bar) Köpte GLT kammar som skulle sättas i men hann inte med det riktigt. R kopplingen byttes när pack boxen mellan låda och motor byttes..

Allt det där och alla andra kvitton sitter i den tjocka pärmen som jag hoppas följde med till dig. Så om jag var du så skulle jag sätta i gröna spridarna,GLT kammar, och köra med etanol. Och då blir den lite segare på låga varv men bättre på höga:) Dom lyfter bra mkt mer än orginal:) Men kolla vad lämpligt ladd tryck är och så där. Ring till ex Autotech eller nån annan motor byggare. Men en renovering är väll aldrig fel heller om man ska trimma mer än det redan är. Kolvar och stakar gör det ju säkrare mot ras

Just nu hade jag inte tänkt trimma sådär, har precis flyttat till lägenhet så ekonomin är sådär, får se hur de ser ut i vår smile hur mycket ladd klarar originalstakarna? har hört 1.2 bar nånstans..

EDIT: pärmen fick jag med smile

Toppen:)

Jag åkte med 1.4 bar men en kompis åkte 1.5 bar med T19 turbon i 16.000 mil sen sålda han den.. Men han köpte bilen ny då när den kom ut


Reservdansk
6 271 Inlägg
7 november 2010
#14
ArizonaEagle skrev:
förbränningen ut i grenröret? förklara vad det ger för följder/fördelar/nackdelar för en svensson-mek? smile

Det innebär ganska enkelt att turbon inte behöver ha ventilerna öppna lika länge som på GLTn, så tändningen tänds olika på de båda styrsystemen, och avgasventilen har inte hunnit riktigt stänga när man använder GLT-kammar på en T5a. Då flyttar man delvis ut förbränningen mot grenröret, man tappar lite effekt, och värmer upp grenröret.

Många kör så ändå, så om det påverkar särskilt mycket kan jag inte svara på.


Själv tänkte jag prova med enbart insugskam från en GLT.
Min bil står hos motorbyggaren igen och det ligger en insugskam i bagaget, så vi får se när jag får tillbaka bilen...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

273 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#15
TurbOla skrev:
ArizonaEagle skrev:
förbränningen ut i grenröret? förklara vad det ger för följder/fördelar/nackdelar för en svensson-mek? smile

Det innebär ganska enkelt att turbon inte behöver ha ventilerna öppna lika länge som på GLTn, så tändningen tänds olika på de båda styrsystemen, och avgasventilen har inte hunnit riktigt stänga när man använder GLT-kammar på en T5a. Då flyttar man delvis ut förbränningen mot grenröret, man tappar lite effekt, och värmer upp grenröret.

Många kör så ändå, så om det påverkar särskilt mycket kan jag inte svara på.


Själv tänkte jag prova med enbart insugskam från en GLT.
Min bil står hos motorbyggaren igen och det ligger en insugskam i bagaget, så vi får se när jag får tillbaka bilen...

Aha, berätta sen hur det blev smile hur mycket kostade det att renovera din motor med delar och arbetskostnad? och hur mycket gjorde du själv? smile

8 253 Inlägg
7 november 2010
#16
TurbOla skrev:
ArizonaEagle skrev:
förbränningen ut i grenröret? förklara vad det ger för följder/fördelar/nackdelar för en svensson-mek? smile

Det innebär ganska enkelt att turbon inte behöver ha ventilerna öppna lika länge som på GLTn, så tändningen tänds olika på de båda styrsystemen, och avgasventilen har inte hunnit riktigt stänga när man använder GLT-kammar på en T5a. Då flyttar man delvis ut förbränningen mot grenröret, man tappar lite effekt, och värmer upp grenröret.

Det är inte tändningen som är problemet. Ska man flytta ut tändningen så det ska bli som du säger så lär man  köra med eftertändning, nåt som mest bara sker om man kör med riktig oaunch-control eller responssystem. Probelmet glt.kammarna är att pha over.lapet, alltså att avgas och insugsventiler är öppna samtidigt så älker en del bränsle/luftblandning ut i grenröret och antänds där.


Reservdansk
6 271 Inlägg
7 november 2010
#17
ArizonaEagle skrev:
Aha, berätta sen hur det blev smile hur mycket kostade det att renovera din motor med delar och arbetskostnad? och hur mycket gjorde du själv? smile

Jag körde ner motorn med släp till motorbyggaren och hämtade den när den var klar. smile

PMar övrigt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 november 2010
#18
Marlboroman skrev:
Det är inte tändningen som är problemet. Ska man flytta ut tändningen så det ska bli som du säger så lär man  köra med eftertändning, nåt som mest bara sker om man kör med riktig oaunch-control eller responssystem. Probelmet glt.kammarna är att pha over.lapet, alltså att avgas och insugsventiler är öppna samtidigt så älker en del bränsle/luftblandning ut i grenröret och antänds där.

Tänder inte de olika styrsystemen vid olika tidpunkter då?

Det sitter ju Motronic i T5an och LH i GLTn?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

273 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#19
Följdfråga!

Jag har a-techs steg 4 chip i nu, antar att man inte mappa om just de chippet? slänga i originalchippet när det är dags att mappa? smile

Ointresserad.
936 Inlägg
7 november 2010
#20
Jo, det är mappbart.

Teabag appreciation club.


Sök