3419
Sök

Skillnad mellan gl och gle motor

64 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
#1
hej har en 745 gl-90, och har en gle motor liggandes. hade tänkt sätta i gle motorn, men så tänkte jag om det inte bara räcker att byta toppen för att få gle hästarna, elr måste man byta hela motorn?

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
9 november 2010
#2
på en 740 gle med b230e motorn har du mekaniskt sprut, och med tanke på att din är en -90 lär du aldrig få ihop det med elsystemet du har på din.

du kan inte ens byta hela motorn
Senast redigerat av mk2_power (9 november 2010)


Game On!
244 Inlägg
9 november 2010
#3
är det inte FB motor i gle?, dvs, 130 hk, skillnaden då är väll toppen(531 istället för 530) och vx3 kamaxel, dock inte 100% säker smile


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
9 november 2010
#4
joQue skrev:
är det inte FB motor i gle?, dvs, 130 hk, skillnaden då är väll toppen(531 istället för 530) och vx3 kamaxel, dock inte 100% säker smile

nej däremot i se motorn. dvs nyare 740 och 900 serien.


huh?
10 427 Inlägg
10 november 2010
#5
Nja, B230FB ska inte sitta i någon svensksåld 740 enligt broschyrer från Volvo.

Finns dock i alla 940 1991-1992 förutom GLT och Turbo (och eventuella dieslar wink).

B230E (131hk) eller den tidigare B23E (129hk) är för övrigt den första motorn som 740 (GLE) lanserades med 1984. wink


Game On!
244 Inlägg
10 november 2010
#6
Okey, för ja har nämligen Fb motorn i min 940, trodde de va samma som i 740 gle eftersom de båda ligger på 130 hk smile
Senast redigerat av joQue (10 november 2010)


huh?
10 427 Inlägg
10 november 2010
#7
joQue skrev:
Okey, för ja har nämligen Fb motorn i min 940, trodde de va samma som i 740 gle eftersom de båda ligger på 130 hk smile

B230FB är lite modernare. Man brukar skilja på motorerna genom att säga att GLE med B230E hade 131hk och B230FB 130hk. I 240 Classic fanns en motor som hette B230FX, på 136hk
(kommer ej ihåg vad som skiljer den mot B230FB, men +6hk iallafall wink).


P o r s c h e
1 700 Inlägg
10 november 2010
#8
steifan skrev:
joQue skrev:
Okey, för ja har nämligen Fb motorn i min 940, trodde de va samma som i 740 gle eftersom de båda ligger på 130 hk smile

B230FB är lite modernare. Man brukar skilja på motorerna genom att säga att GLE med B230E hade 131hk och B230FB 130hk. I 240 Classic fanns en motor som hette B230FX, på 136hk
(kommer ej ihåg vad som skiljer den mot B230FB, men +6hk iallafall wink).

FX är en vanlig F med värre mapp wink

Somsagt, gle har b230E, mekaniskt sprut. B230FB har elektroniskt sprut, B:et står främst för oljekylda kolvar, men även 531 topp och vx3 kam.


huh?
10 427 Inlägg
10 november 2010
#9
Bensinskallen skrev:
steifan skrev:
joQue skrev:
Okey, för ja har nämligen Fb motorn i min 940, trodde de va samma som i 740 gle eftersom de båda ligger på 130 hk smile

B230FB är lite modernare. Man brukar skilja på motorerna genom att säga att GLE med B230E hade 131hk och B230FB 130hk. I 240 Classic fanns en motor som hette B230FX, på 136hk
(kommer ej ihåg vad som skiljer den mot B230FB, men +6hk iallafall wink).

FX är en vanlig F med värre mapp wink

Har du nån källa på det? smile


53 Inlägg
10 november 2010
#10
Har ägt två st 740 gle med B230E motorn. En -84 och en -87:a. Fiina traktorer de;) Betydligt starkare än ex F motor på 114hk eller vad det är.  Här finns de lite info om fx f.ö. Om mappad F ja, med 531 topp tydligen.

http://forums.turbobricks.com/archive/i … 20543.html


402 Inlägg
11 november 2010
#11
Litet snabbt inlägg bara, finns 740 gle (gl/e) från 90 som har 116hk F-motorn.

64 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
#12
mk2_power skrev:
på en 740 gle med b230e motorn har du mekaniskt sprut, och med tanke på att din är en -90 lär du aldrig få ihop det med elsystemet du har på din.

du kan inte ens byta hela motorn

jag hade en vit 740 innan en 88 o där satt de en 940 motor, så ja tror nog inte att det e nån skillnad på elsystemen på gammal o ny 740

53 Inlägg
11 november 2010
#13
På de sista är de Regina, annars skiljer de ju mellan lh 2.2 och 2.4 också. Men allt går ju o fixa givetvis. Om man kan o vill.


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
11 november 2010
#14
Hedlisch skrev:
Litet snabbt inlägg bara, finns 740 gle (gl/e) från 90 som har 116hk F-motorn.

ja en gle utrustad gl med lilla motorn.
dvs elhissar, elspeglar osv


Smålänning
7 883 Inlägg
11 november 2010
#15
Gamla GLE:n med 136 hk har ju B230E-motorn med K-jetronic, som är mekaniskt.

Från 88 och fram har GLE vanliga F-motorn, tror det finns enstaka GLE 16v i sverige också, men mest utomlands.

Det som skiljer FX mot F är 531-topp och VX eller VX3-kam..

FX är en trimsats som fanns att köpa till F-motorn, och egentligen det enda lagliga sättet att trimma en Volvosugis smile Har för mig trimsatsen heter/hette 83 60 530 hos Volvo.

Här är en bil jag hittade på Garaget faktiskt som steifan postade 2009 smile

http://www.forumbilder.se/images/c8200983135PM2b32.jpg

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

53 Inlägg
11 november 2010
#16
Intressant:) Turbo plus till 940 ja:) för 3470:-, kan inte vara SÅ många som köpt det, möjligt vis i början när dom kom. Tar 10 min och få 190hk i en Ft/fk motorn, och kostar inte en spänn, men ska man va seriös så kostar de ju ett chip iof:)


Smålänning
7 883 Inlägg
11 november 2010
#17
Bret skrev:
Intressant:) Turbo plus till 940 ja:) för 3470:-, kan inte vara SÅ många som köpt det, möjligt vis i början när dom kom. Tar 10 min och få 190hk i en Ft/fk motorn, och kostar inte en spänn, men ska man va seriös så kostar de ju ett chip iof:)

Om man räknar om sett till inflation hade det idag kostat 4360 kr. Så billigt är det inte att få 25 hästar extra i en motor lagligt idag om det ska reggas också smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

huh?
10 427 Inlägg
11 november 2010
#18
twin_cam skrev:
Från 88 och fram har GLE vanliga F-motorn, tror det finns enstaka GLE 16v i sverige också, men mest utomlands.

Njaoe, F-motorn kom redan 1987 och det finns GLE-bilar med den motorn.
B230E kunde man även ha i 1988, likasom B230F så det är lite gränsland där.


53 Inlägg
11 november 2010
#19
Twin: Ja, det kostar flis må jag säga. Iof, på min ltt montera jag bsr klocka och viking chip, de gick väl på ca 2500:-, men då är det driftsäkrare och bättre än "bonna" trim också:)

Steifan: Det är fullständigt korrekt det du säger. När jag hade min -87 Gle med B230E hade kompisen en -87 gle med B230F samtidigt. Både automat dessutom, hans gick "finare" men min var starkare.


64 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
#20
twin_cam skrev:
Bret skrev:
Intressant:) Turbo plus till 940 ja:) för 3470:-, kan inte vara SÅ många som köpt det, möjligt vis i början när dom kom. Tar 10 min och få 190hk i en Ft/fk motorn, och kostar inte en spänn, men ska man va seriös så kostar de ju ett chip iof:)

Om man räknar om sett till inflation hade det idag kostat 4360 kr. Så billigt är det inte att få 25 hästar extra i en motor lagligt idag om det ska reggas också smile

men om man nu har en -90 o vill ha i en b230e från en -86, går de?


Sök