4380
Sök

B234 med mc förgasare

17 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#1
vill montera mc förgasare på min 16v, för de verkar som man kan komma över såna för en rimlig peng.
weber är inte ens att tänka på. tänker också blockmontera fördelaren om det går?
motorn kommer att sitta i en 244 -77 och den kommer inte att besiktigas. så de ska vara så simpelt som möjligt vill ha så lite elektronik som de går. så inga tips om att behålla spridare och köra med ms. kommer även få hjälp med att bygga ett nytt insug.

så de jag undrar över är storlek modell på förgasare?
hur jag ska gå tillväga för att blockmontera fördelaren?

har en b23a kanske kan jag ta fördelaren från den?

som ni kanske förstår är jag inte ute efter några 250hk.
och jag vill köra med förgasare och 16v.

volvo 965 2.5l

P o r s c h e
1 700 Inlägg
21 november 2010
#2
Det går inte att montera fördelaren på blocket om du har ett b234 block. Alla 230 har uttag för fördelare, men inte just detta blocket.

Hur mycket effekt är du ute efter? Beror ju en del på om toppen är lite vässad eller inte också. Men normala hojförknasare brukar ligga vid 38mm, går kanske att få 40mm till ett bra pris. Större behöver du inte. 40mm ska flöda lika bra som 45 webrar vill jag minnas.


17 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#3
jaha de va ju värre, hur kan man då göra för att få till tändningen?

hade tänkt hamna runt 160hk. motorn och toppen är helt orörd.

volvo 965 2.5l

8 250 Inlägg
21 november 2010
#4
effe skrev:
jaha de va ju värre, hur kan man då göra för att få till tändningen?

Du får antingen bygga på ett annat block eller köra med ett separat tändsystem med egen trigger.


9 117 Inlägg
21 november 2010
#5
Bästa är ett B23 block och montera 16V toppen på. Då har du redan fördelaren i blocket och sen slipper du balansaxlarna, och där fick du genast ett par hk till!


P o r s c h e
1 700 Inlägg
21 november 2010
#6
Putteliten skrev:
Bästa är ett B23 block och montera 16V toppen på. Då har du redan fördelaren i blocket och sen slipper du balansaxlarna, och där fick du genast ett par hk till!

Vart kommer dom kusarna ifrån? tongue

Kompet lär ju vara oförändrat eftersom kolvarna måste flyttas över, och kolvarna passar bara på b230 ( inte b23 ) för övrigt...

Kanske var något annat du tänkte på? wink


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
21 november 2010
#7
Bensinskallen skrev:
Putteliten skrev:
Bästa är ett B23 block och montera 16V toppen på. Då har du redan fördelaren i blocket och sen slipper du balansaxlarna, och där fick du genast ett par hk till!

Vart kommer dom kusarna ifrån? tongue

Kompet lär ju vara oförändrat eftersom kolvarna måste flyttas över, och kolvarna passar bara på b230 ( inte b23 ) för övrigt...

Kanske var något annat du tänkte på? wink

man får faktiskt extra hk.
DIN-effekten som bilen är reggad med avser effekten inräknat alla förluster runt om motorn såsom generator, vattenpump, balansaxlar och fläkt.
tar du bort någon av dessa ökar ju bilens DIN-effekt till mer än vad som står på pappret.
i usa räknar man inte in dessa förluster utan använder sig endast av motorns effekt i sig, kommer inte ihåg vad det heter smile


9 117 Inlägg
21 november 2010
#8
Bensinskallen skrev:
Putteliten skrev:
Bästa är ett B23 block och montera 16V toppen på. Då har du redan fördelaren i blocket och sen slipper du balansaxlarna, och där fick du genast ett par hk till!

Vart kommer dom kusarna ifrån? tongue

Kompet lär ju vara oförändrat eftersom kolvarna måste flyttas över, och kolvarna passar bara på b230 ( inte b23 ) för övrigt...

Kanske var något annat du tänkte på? wink

Balansaxlarna skäl ett par hk är vad jag fått höra från polarn som är Volvomek.


P o r s c h e
1 700 Inlägg
21 november 2010
#9
Putteliten skrev:
Bensinskallen skrev:
Putteliten skrev:
Bästa är ett B23 block och montera 16V toppen på. Då har du redan fördelaren i blocket och sen slipper du balansaxlarna, och där fick du genast ett par hk till!

Vart kommer dom kusarna ifrån? tongue

Kompet lär ju vara oförändrat eftersom kolvarna måste flyttas över, och kolvarna passar bara på b230 ( inte b23 ) för övrigt...

Kanske var något annat du tänkte på? wink

Balansaxlarna skäl ett par hk är vad jag fått höra från polarn som är Volvomek.

Jo det förstås, men har man b234 blocket så klipper man ju remmen ändå så den inte riskerar att ordna ett kamremsras wink


9 117 Inlägg
21 november 2010
#10
Bensinskallen skrev:
Putteliten skrev:
Bensinskallen skrev:

Vart kommer dom kusarna ifrån? tongue

Kompet lär ju vara oförändrat eftersom kolvarna måste flyttas över, och kolvarna passar bara på b230 ( inte b23 ) för övrigt...

Kanske var något annat du tänkte på? wink

Balansaxlarna skäl ett par hk är vad jag fått höra från polarn som är Volvomek.

Jo det förstås, men har man b234 blocket så klipper man ju remmen ändå så den inte riskerar att ordna ett kamremsras wink

Men då kan han inte ha fördelaren monterad på blocket....


Trött
267 Inlägg
21 november 2010
#11
effe skrev:
hade tänkt hamna runt 160hk. motorn och toppen är helt orörd.

Det var ju en ruggig ökning höddedu. Motorn är ju på 159 hk original... smile

644 Inlägg
21 november 2010
#12
mk2_power skrev:
Bensinskallen skrev:
Putteliten skrev:
Bästa är ett B23 block och montera 16V toppen på. Då har du redan fördelaren i blocket och sen slipper du balansaxlarna, och där fick du genast ett par hk till!

Vart kommer dom kusarna ifrån? tongue

Kompet lär ju vara oförändrat eftersom kolvarna måste flyttas över, och kolvarna passar bara på b230 ( inte b23 ) för övrigt...

Kanske var något annat du tänkte på? wink

man får faktiskt extra hk.
DIN-effekten som bilen är reggad med avser effekten inräknat alla förluster runt om motorn såsom generator, vattenpump, balansaxlar och fläkt.
tar du bort någon av dessa ökar ju bilens DIN-effekt till mer än vad som står på pappret.
i usa räknar man inte in dessa förluster utan använder sig endast av motorns effekt i sig, kommer inte ihåg vad det heter smile

Ska man vara petig så slutade dom mäta så 1972 i USA..


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
21 november 2010
#13
Pellefax skrev:
mk2_power skrev:
Bensinskallen skrev:

Vart kommer dom kusarna ifrån? tongue

Kompet lär ju vara oförändrat eftersom kolvarna måste flyttas över, och kolvarna passar bara på b230 ( inte b23 ) för övrigt...

Kanske var något annat du tänkte på? wink

man får faktiskt extra hk.
DIN-effekten som bilen är reggad med avser effekten inräknat alla förluster runt om motorn såsom generator, vattenpump, balansaxlar och fläkt.
tar du bort någon av dessa ökar ju bilens DIN-effekt till mer än vad som står på pappret.
i usa räknar man inte in dessa förluster utan använder sig endast av motorns effekt i sig, kommer inte ihåg vad det heter smile

Ska man vara petig så slutade dom mäta så 1972 i USA..

då var det nåt annat land tongue har iaf sett det nånstans


17 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#14
okej, tänkte ju försöka göra det så smidigt som möjligt så tänker inte ställa mig och riva isär motorn och flytta kolvarna till ett annat block. hur får man lättast till det med separat tändsystem med trigger?

volvo 965 2.5l

P o r s c h e
1 700 Inlägg
21 november 2010
#15
effe skrev:
okej, tänkte ju försöka göra det så smidigt som möjligt så tänker inte ställa mig och riva isär motorn och flytta kolvarna till ett annat block. hur får man lättast till det med separat tändsystem med trigger?

Man brukar svetsa på en krans på remskivan framtill med ett visst antal kuggar och pilla dit en givare. Sen vilket tändsystem som är bra har jag mindre koll på


17 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#16
okej kanske skulle gå att ta ett edis från en ford då? eller går dom till någon box?

volvo 965 2.5l

17 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#17
skulle det gå att ta fördelaren från en b230e allså en bakmonterad? ska tydligen vara ett "stand alone" med box och vacum-styrning??

volvo 965 2.5l

17 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#18
har kommit över en förgasarbrygga som är från en cbr 1000 dom är på 36mm är de för små tro?

volvo 965 2.5l

P o r s c h e
1 700 Inlägg
22 november 2010
#19
Nej de ska nog räcka till. Du kan ju mäta vad diametern på insugen i toppen är, är det betydligt större kanske det är på håret men det ska nog inte vara några problem wink

Förgasarna lämnar ju runt 150-160 hk på literhojar som varvar 14.000 med ett jäkligt bra flöde.


926 Inlägg
23 november 2010
#20
Bensinskallen skrev:
Nej de ska nog räcka till. Du kan ju mäta vad diametern på insugen i toppen är, är det betydligt större kanske det är på håret men det ska nog inte vara några problem wink

Förgasarna lämnar ju runt 150-160 hk på literhojar som varvar 14.000 med ett jäkligt bra flöde.

En CBR1000 i det här fallet, är troligtvis från -sent -80tal. Nyare CBR1000 har insprutning.
Dom har en orginaleffekt på ca 135 hk.
Men men lite vilja orkar dom nog med upp mot 150hk.

Jag skulle satsa på en 40 brygga istället. Då räcker det till en bit över 200hk

Mats


Sök