2987
Sök

Bilen känns vinglig när man styr snabbt åt sidorna? fel?

120 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
#1
Tjena har en 940 gl -91 som beter sig konstigt när man styr med snabba rörelser i sidled. Känns ungefär som att bakaxeln skulle sitta lös men har testat den men den verkar sitta på plats, kan det vara nått i framvagnen? Tacksam för svar big_smile

När röda faran kommer, så förstår man att den snart nyser

dARKiE
5 031 Inlägg
28 november 2010
#2
kolla bussningarna i bakvagnen

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

huh?
10 427 Inlägg
28 november 2010
#3
Stötdämparna kan ju vara slut också, brukar bidra till allmän vinglighet. Hur långt har den gått?


Game On!
244 Inlägg
28 november 2010
#4
Volvo 940 är ju inte direkt en stadig bil från början, men kolla fjädringen(stötdämpare & fjädrar) bussningar och krängningshämmarna smile


1 758 Inlägg
28 november 2010
#5
Beror ju förstås på HUR mycket det vinglar, men gamla Volvos är rätt duktiga på att gunga och ha sig vid snabba sidledsmanövrar.
Bilen är ju ändå 19 år gammal och det mesta i bussningsväg har väl troligen suttit där sedan dess.
Gamla stötdämpare och hög profil på däcken gör inte saken bättre heller.

Skulle tippa på att det är svaret på frågan: mjuka torra bussningar och gamla stötdämpare.

Sen kan det ju mycket väl vara något som är trasigt också, så för säkerhetsskull är det ju ingen dum idé hissa upp den ordentligt och kolla hur den ser ut undertill.

120 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
#6
Ok ah bilen har snart gått 30000 och vad jag vet så är dämparna dåliga för allt sitter fast så kunde inte byta + att den är sänkt 3 varv fram och 1 bak tongue har det nån betydelse?

När röda faran kommer, så förstår man att den snart nyser

120 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
#7
joQue skrev:
Volvo 940 är ju inte direkt en stadig bil från början, men kolla fjädringen(stötdämpare & fjädrar) bussningar och krängningshämmarna smile
Har bytt speindelleder och blir väl tvungen att byta alla busningar i framvagnen men det verkar jobbigt

När röda faran kommer, så förstår man att den snart nyser


Sök