3652
Sök

Köpråd: Volvo 940

64 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Har planer på att skaffa en Volvo 940 efter vintern då körkortet börjar närma sig!

Antingen fulltryckaren eller lättryckaren.
Efter -95 eftersom M90 lådan sägs vara mycket bättre!
Något man ska tänka på vid köp av en 940? något vanligt fel osv ?

Nästa frågan är då om man ska ha LTT eller FTT?

Skillnaden är väll bara WG:n? rätta mig om jag har fel.

Tänkte fråga lite.

Blir en LTT är ju WG:n första projektet.
sen chip till bilen är också planerat. Något bra förslag på chip?

Ska inte göra för mycket med bilen men om ni kanske har några bra trimtips vad man kan göra med bilen för att få den till ungefär 200+ hk och kanske ligga runt 1 kg ladd. Utan att slita på den för mycket!

Tackar på förhand!
Ganska ny inom detta så råd och tips hade varit kanon!

mvh Honken big_smile


186 Inlägg
4 december 2010
#2
Jag kör Vikingchip samt pysventil, funkar fint.. laddar ca 1.1 bar å de funkar kanon.. skulle tippa att bilen ligger på strax över 200hk.. Skulle dock inte vara fel med grövre ryka.. kör med original nu..


Volvoskadad
6 017 Inlägg
4 december 2010
#3
M90 kom 1994 på FTT, och alla LTT har M90.
Alla 940 från 1996-1998 är FTT eller LTT.
Att tänka på är rost i nederkant på dörrar, på bakluckan, skärmkanter, bakre länkarmsinfästningar och torkarplåten nedanför vindrutan.
Tillverkaren av dörrsidorna bytte lim runt 93-94 så nästan alla dörrsidor har massa skrynkel högst upp vid rutan, blev dock bättre 98.
Relativt vanligt med skrap eller helt trasig 3:a på M90 lådorna, lådorna blev förstärkta runt 97.

Kommer inte på något annat för tillfället

Jonas

64 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
#4
danneC5 skrev:
Jag kör Vikingchip samt pysventil, funkar fint.. laddar ca 1.1 bar å de funkar kanon.. skulle tippa att bilen ligger på strax över 200hk.. Skulle dock inte vara fel med grövre ryka.. kör med original nu..

Hört mycket bra om Vikingchip ! Har du en FTT ?
Pysventil, dyrt? svårt att montera smile?


64 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
#5
Volvo_Mannen skrev:
M90 kom 1994 på FTT, och alla LTT har M90.
Alla 940 från 1996-1998 är FTT eller LTT.
Att tänka på är rost i nederkant på dörrar, på bakluckan, skärmkanter, bakre länkarmsinfästningar och torkarplåten nedanför vindrutan.
Tillverkaren av dörrsidorna bytte lim runt 93-94 så nästan alla dörrsidor har massa skrynkel högst upp vid rutan, blev dock bättre 98.
Relativt vanligt med skrap eller helt trasig 3:a på M90 lådorna, lådorna blev förstärkta runt 97.

Kommer inte på något annat för tillfället

Tackar så jätte mycket!
Ska tänka på det!
jasså det visste jag inte att alla LTT har m90 lådan!

Du verkar kunna detta så tänkte fråga. Är det bara WG:n som skiljer LTTn och FTTn åt?


Volvoskadad
6 017 Inlägg
4 december 2010
#6
Honken9 skrev:
Volvo_Mannen skrev:
M90 kom 1994 på FTT, och alla LTT har M90.
Alla 940 från 1996-1998 är FTT eller LTT.
Att tänka på är rost i nederkant på dörrar, på bakluckan, skärmkanter, bakre länkarmsinfästningar och torkarplåten nedanför vindrutan.
Tillverkaren av dörrsidorna bytte lim runt 93-94 så nästan alla dörrsidor har massa skrynkel högst upp vid rutan, blev dock bättre 98.
Relativt vanligt med skrap eller helt trasig 3:a på M90 lådorna, lådorna blev förstärkta runt 97.

Kommer inte på något annat för tillfället

Tackar så jätte mycket!
Ska tänka på det!
jasså det visste jag inte att alla LTT har m90 lådan!

Du verkar kunna detta så tänkte fråga. Är det bara WG:n som skiljer LTTn och FTTn åt?

Eller jo alla manuella såklart wink
Ja det enda som skiljer är tryckklockan till wastegaten

Jonas

1 168 Inlägg
4 december 2010
#7
Honken9 skrev:
Volvo_Mannen skrev:
M90 kom 1994 på FTT, och alla LTT har M90.
Alla 940 från 1996-1998 är FTT eller LTT.
Att tänka på är rost i nederkant på dörrar, på bakluckan, skärmkanter, bakre länkarmsinfästningar och torkarplåten nedanför vindrutan.
Tillverkaren av dörrsidorna bytte lim runt 93-94 så nästan alla dörrsidor har massa skrynkel högst upp vid rutan, blev dock bättre 98.
Relativt vanligt med skrap eller helt trasig 3:a på M90 lådorna, lådorna blev förstärkta runt 97.

Kommer inte på något annat för tillfället

Tackar så jätte mycket!
Ska tänka på det!
jasså det visste jag inte att alla LTT har m90 lådan!

Du verkar kunna detta så tänkte fråga. Är det bara WG:n som skiljer LTTn och FTTn åt?

Ja det är bara wg som skiljer dom åt. köp dej ett chipp och stoppa i boxarna. ställ upp laddtrycket till kilot och kyl av turbon i 30sekunder varje gång så slipper du elda upp turbon i onödan.
vanliga fel. DÅLIGT UTRUSTADE OCH DUMMA PRISER. leta efter en med bra utrustning (köp en 97-98årsm så får du oftast elhissar elspeglar o halvskinn) och mycket välservat e bra.


64 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
#8
Volvo_Mannen skrev:
Honken9 skrev:
Volvo_Mannen skrev:
M90 kom 1994 på FTT, och alla LTT har M90.
Alla 940 från 1996-1998 är FTT eller LTT.
Att tänka på är rost i nederkant på dörrar, på bakluckan, skärmkanter, bakre länkarmsinfästningar och torkarplåten nedanför vindrutan.
Tillverkaren av dörrsidorna bytte lim runt 93-94 så nästan alla dörrsidor har massa skrynkel högst upp vid rutan, blev dock bättre 98.
Relativt vanligt med skrap eller helt trasig 3:a på M90 lådorna, lådorna blev förstärkta runt 97.

Kommer inte på något annat för tillfället

Tackar så jätte mycket!
Ska tänka på det!
jasså det visste jag inte att alla LTT har m90 lådan!

Du verkar kunna detta så tänkte fråga. Är det bara WG:n som skiljer LTTn och FTTn åt?

Eller jo alla manuella såklart wink
Ja det enda som skiljer är tryckklockan till wastegaten

ah juste smile
Ah okej då vet jag! då blir det antagligen är ställbar wg så man kan ladda 1kg smile om det inte blir en FTT
tack för hjälpen!


64 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
#9
jimmzzan skrev:
Honken9 skrev:
Volvo_Mannen skrev:
M90 kom 1994 på FTT, och alla LTT har M90.
Alla 940 från 1996-1998 är FTT eller LTT.
Att tänka på är rost i nederkant på dörrar, på bakluckan, skärmkanter, bakre länkarmsinfästningar och torkarplåten nedanför vindrutan.
Tillverkaren av dörrsidorna bytte lim runt 93-94 så nästan alla dörrsidor har massa skrynkel högst upp vid rutan, blev dock bättre 98.
Relativt vanligt med skrap eller helt trasig 3:a på M90 lådorna, lådorna blev förstärkta runt 97.

Kommer inte på något annat för tillfället

Tackar så jätte mycket!
Ska tänka på det!
jasså det visste jag inte att alla LTT har m90 lådan!

Du verkar kunna detta så tänkte fråga. Är det bara WG:n som skiljer LTTn och FTTn åt?

Ja det är bara wg som skiljer dom åt. köp dej ett chipp och stoppa i boxarna. ställ upp laddtrycket till kilot och kyl av turbon i 30sekunder varje gång så slipper du elda upp turbon i onödan.
vanliga fel. DÅLIGT UTRUSTADE OCH DUMMA PRISER. leta efter en med bra utrustning (köp en 97-98årsm så får du oftast elhissar elspeglar o halvskinn) och mycket välservat e bra.

Tack för tipsen!
Dumma priser haha det har du helt rätt i. Får se vad jag hittar för något.
tack för hjälpen!


1 168 Inlägg
4 december 2010
#10
Honken9 skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Honken9 skrev:
Tackar så jätte mycket!
Ska tänka på det!
jasså det visste jag inte att alla LTT har m90 lådan!

Du verkar kunna detta så tänkte fråga. Är det bara WG:n som skiljer LTTn och FTTn åt?

Eller jo alla manuella såklart wink
Ja det enda som skiljer är tryckklockan till wastegaten

ah juste smile
Ah okej då vet jag! då blir det antagligen är ställbar wg så man kan ladda 1kg smile om det inte blir en FTT
tack för hjälpen!

är det inte ställbar på ftt?
menar att du kan köpa en wastgate från skroten eller begagnad då. ett tips så du slipper köpa en ny smile
Senast redigerat av jimmzzan (4 december 2010)


64 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
#11
jimmzzan skrev:
Honken9 skrev:
Volvo_Mannen skrev:

Eller jo alla manuella såklart wink
Ja det enda som skiljer är tryckklockan till wastegaten

ah juste smile
Ah okej då vet jag! då blir det antagligen är ställbar wg så man kan ladda 1kg smile om det inte blir en FTT
tack för hjälpen!

är det inte ställbar på ftt?

oj förlåt skrev fel, menade såklart LTT blir att man köper en ställbar till den så den klarar 1 kg ladd smile


519 Inlägg
4 december 2010
#12
Honken9 skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Honken9 skrev:

Tackar så jätte mycket!
Ska tänka på det!
jasså det visste jag inte att alla LTT har m90 lådan!

Du verkar kunna detta så tänkte fråga. Är det bara WG:n som skiljer LTTn och FTTn åt?

Eller jo alla manuella såklart wink
Ja det enda som skiljer är tryckklockan till wastegaten

ah juste smile
Ah okej då vet jag! då blir det antagligen är ställbar wg så man kan ladda 1kg smile om det inte blir en FTT
tack för hjälpen!

Nja det är igentligen tryckklockan du byter som reglerar wg,men satsa på LTTn om det skiljer i försäkring.

64 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
#13
mtudiesel skrev:
Honken9 skrev:
Volvo_Mannen skrev:

Eller jo alla manuella såklart wink
Ja det enda som skiljer är tryckklockan till wastegaten

ah juste smile
Ah okej då vet jag! då blir det antagligen är ställbar wg så man kan ladda 1kg smile om det inte blir en FTT
tack för hjälpen!

Nja det är igentligen tryckklockan du byter som reglerar wg,men satsa på LTTn om det skiljer i försäkring.

okej. Inte så kunnig med Wg och tryckklocka hör väll ihop? så om jag köper en ny wg ställbar så ska det väll bli rätt?
Blir nog en LTT då försäkringen blir billigare! du har rätt där smile


64 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
#14
Diff till volvo 940 sitter där redan någon bra eller man ska bytta upp sig eller?
har hört att det är jätte dyrt?
svårt att montera / svetsa om man ska göra det?


Volvoskadad
6 017 Inlägg
4 december 2010
#15
Troligtvis så sitter det en vanlig öppen diff (1031-axel). Men inte jätte bökigt att byta bakaxeln till en slungdiffad (1041-axel)

Jonas

111 Inlägg
4 december 2010
#16
Honken9 skrev:
Diff till volvo 940 sitter där redan någon bra eller man ska bytta upp sig eller?
har hört att det är jätte dyrt?
svårt att montera / svetsa om man ska göra det?

Slungdiff sitter originalmonterad i alla 940 med SE-paket 1992 (dock var det ju inte den årgången du var intresserad av, men som ett tips ifall du letar en diff) smile

Kolla också efter rostangrepp runt främre domkraftsfästena, det kan vara rätt illa om man har otur, men det finns också de bilar som klarat sig helt från rost där. Beror såklart på skötsel.


Lycka till! smile


64 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
#17
Volvo_Mannen skrev:
Troligtvis så sitter det en vanlig öppen diff (1031-axel). Men inte jätte bökigt att byta bakaxeln till en slungdiffad (1041-axel)

okej smile låter ju inte allt för jobbigt. är det bara köppa en sån? skroten? typ eller.
sen av med den gammla sen slänga på den 1041-axel !


64 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
#18
MartinG skrev:
Honken9 skrev:
Diff till volvo 940 sitter där redan någon bra eller man ska bytta upp sig eller?
har hört att det är jätte dyrt?
svårt att montera / svetsa om man ska göra det?

Slungdiff sitter originalmonterad i alla 940 med SE-paket 1992 (dock var det ju inte den årgången du var intresserad av, men som ett tips ifall du letar en diff) smile

Kolla också efter rostangrepp runt främre domkraftsfästena, det kan vara rätt illa om man har otur, men det finns också de bilar som klarat sig helt från rost där. Beror såklart på skötsel.


Lycka till! smile

tack för tipsen smile!
Eftersom M90 lådan sitter på alla 940 LTT
så kan man ju skaffa en med se paketet -92 så får man slungdiffen?

mvh


111 Inlägg
4 december 2010
#19
Hej!

LTT fanns inte 1992, är lite förvillande eftersom vissa 940 efter 1995 också heter SE OCH har turbo ibland. 1992 var ingen SE utrustad med Turbo på den svenska marknaden.

Men om du hittar en SE-1992 på skroten så är det stor chans att den har slungdiff. smile


1 168 Inlägg
4 december 2010
#20
haha, gå bara in på tpc och leta efter en som säljer lamell/slungdiffade bakaxlar.. svårare än så är det inte !



Sök