3712
Sök

Spridarflöde etanol jämfört med bensin?

32 Inlägg
19 december 2010
#21
Vissa säger 30% större spridare. Jag har hört att det ska vara 50% men vet ej helt säkert.


7 277 Inlägg
19 december 2010
#22
BmwMedKrut skrev:
Vissa säger 30% större spridare. Jag har hört att det ska vara 50% men vet ej helt säkert.

Nu handlade inte tråden riktigt om det...
Frågan är om bränslemängden som kommer ur en viss spridare skiljer sig mellan etanol och bensin.


1 277 Inlägg
19 december 2010
#23
Men då e den frågan redan besvarad på förstasidan

10 287 Inlägg
19 december 2010
#24
Vilken fråga då?
Har jag missat att någon har de facto mätt skillnaden i flöde mellan tex N-heptan och E-85 i en spridare?
/Göran

cykelpump skrev:
Men då e den frågan redan besvarad på förstasidan

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 277 Inlägg
19 december 2010
#25
Sharky skrev:
Vilken fråga då?
Har jag missat att någon har de facto mätt skillnaden i flöde mellan tex N-heptan och E-85 i en spridare?
/Göran

nej inte på de viset men den är teoretiskt besvarad även om det inte blir hundraprocentigt riktigt svar utan att man gör ett praktiskt test, det blir ju så nära man kan komma utan att lägga ner pengar på att kolla hur det är.
men detta borde inte vara första gången man tagit upp detta? kanske någon testat detta å det finns i nån gömma ute på nätet

1 277 Inlägg
19 december 2010
#26
Okej jag hitta lite om detta men de var svårt. matten är för invecklad för mej så om detta redan framgått från andra inlägg ber jag om ursäkt.

http://rejsa.se/forum/viewtopic.php?t=2 … f8e10efa5f


Sista inlägget verkar vara det mest relevanta
Senast redigerat av cykelpump (19 december 2010)

10 287 Inlägg
19 december 2010
#27
Bra jagat!

Sista inlägget säger att:

------------------------------------------------------------------------
Tänk på deta att ms/g värdet är olika med olika brenslen & temp på brenslet på samme cc/min Storlek på spridaren.
Eempel:
413 ml/min = 195 ms/g bensin 95 15 C
413 ml/min = 201 ms/g bensin 95 50 C
413 ml/min = 187 ms/g E85 (etanol med 12% bensin 95 3% kemikalier) 15 C
413 ml/min = 194 ms/g E85 (etanol med 12% bensin 95 3% kemikalier) 50 C

ml/min & cc/min är samma värde
------------------------------------------------------------------------

Detta säger att det skulle skilja 4% i spridarkapacitet (ms/g) mellan Bensin <-> E85. Dvs bara en bråkdel av viskositetsskillnaden mellan bensen <-> E85.
Mao i princip "försumbart" när man skall kalkylera spridarkapacitet.

/Göran






cykelpump skrev:
http://rejsa.se/forum/viewtopic.php?t=2 … f8e10efa5f


Sista inlägget verkar vara det mest relevanta

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Pedal To The Metal
750 Inlägg
19 december 2010
#28
Sharky skrev:
Bra jagat!

Sista inlägget säger att:

------------------------------------------------------------------------
Tänk på deta att ms/g värdet är olika med olika brenslen & temp på brenslet på samme cc/min Storlek på spridaren.
Eempel:
413 ml/min = 195 ms/g bensin 95 15 C
413 ml/min = 201 ms/g bensin 95 50 C
413 ml/min = 187 ms/g E85 (etanol med 12% bensin 95 3% kemikalier) 15 C
413 ml/min = 194 ms/g E85 (etanol med 12% bensin 95 3% kemikalier) 50 C

ml/min & cc/min är samma värde
------------------------------------------------------------------------

Detta säger att det skulle skilja 4% i spridarkapacitet (ms/g) mellan Bensin <-> E85. Dvs bara en bråkdel av viskositetsskillnaden mellan bensen <-> E85.
Mao i princip "försumbart" när man skall kalkylera spridarkapacitet.

/Göran






cykelpump skrev:
http://rejsa.se/forum/viewtopic.php?t=2 … f8e10efa5f


Sista inlägget verkar vara det mest relevanta


Kan bekräfta tack vare min vän...

Normalt brukar man inte ta hänsyn till detta när man väljer spridare.. Som sagt ingen större skillnad..
Man kan som sagt räkna med 4%

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

10 287 Inlägg
19 december 2010
#29
Bra. Då vet vi det. Rule of thumb = 4% högre kapacitet med Bensin än med E85.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

32 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#30
Tack så mycket för era svar, då vet jag det!
Flöde N-heptan=E85

/Bella.

32 Inlägg
19 december 2010
#31
Brains skrev:
BmwMedKrut skrev:
Vissa säger 30% större spridare. Jag har hört att det ska vara 50% men vet ej helt säkert.

Nu handlade inte tråden riktigt om det...
Frågan är om bränslemängden som kommer ur en viss spridare skiljer sig mellan etanol och bensin.

Frågan förstod jag från början. Dock sa nån annan 30% större spridare så jag uttryckte bara mina erfarenheter om det smile


1 277 Inlägg
20 december 2010
#32
BellaBlond skrev:
Tack så mycket för era svar, då vet jag det!
Flöde N-heptan=E85

/Bella.

De e bra man kunde hjälpa till

Under upplärning
368 Inlägg
13 maj 2011
#33
Sharky skrev:
Bra jagat!

Sista inlägget säger att:

------------------------------------------------------------------------
Tänk på deta att ms/g värdet är olika med olika brenslen & temp på brenslet på samme cc/min Storlek på spridaren.
Eempel:
413 ml/min = 195 ms/g bensin 95 15 C
413 ml/min = 201 ms/g bensin 95 50 C
413 ml/min = 187 ms/g E85 (etanol med 12% bensin 95 3% kemikalier) 15 C
413 ml/min = 194 ms/g E85 (etanol med 12% bensin 95 3% kemikalier) 50 C

ml/min & cc/min är samma värde
------------------------------------------------------------------------

Detta säger att det skulle skilja 4% i spridarkapacitet (ms/g) mellan Bensin <-> E85. Dvs bara en bråkdel av viskositetsskillnaden mellan bensen <-> E85.
Mao i princip "försumbart" när man skall kalkylera spridarkapacitet.

/Göran






cykelpump skrev:
http://rejsa.se/forum/viewtopic.php?t=2 … f8e10efa5f


Sista inlägget verkar vara det mest relevanta


Kanske yrar totalt nu så då får du säga till! wink MEN:
Dom här 4% som skiljer spridarkapaciteten mellan E85 och Bensin är det vid rumstemperatur? För Det kanske är så att viskositeten för bensinen inte ändras speciellt mycket mellan t.ex -10C och +40 grader i förhållande till hur mycket E85:s viskositet ändras i de olika temperaturerna?

MVH // Dogge

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..."
BMW 525 M50B25 E34 Team Track Attack, kolla här!
BMW 540/6 M60B40 projekt, kolla här!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 maj 2011
#34
Dogge_93 skrev:
Sharky skrev:
Bra jagat!

Sista inlägget säger att:

------------------------------------------------------------------------
Tänk på deta att ms/g värdet är olika med olika brenslen & temp på brenslet på samme cc/min Storlek på spridaren.
Eempel:
413 ml/min = 195 ms/g bensin 95 15 C
413 ml/min = 201 ms/g bensin 95 50 C
413 ml/min = 187 ms/g E85 (etanol med 12% bensin 95 3% kemikalier) 15 C
413 ml/min = 194 ms/g E85 (etanol med 12% bensin 95 3% kemikalier) 50 C

ml/min & cc/min är samma värde
------------------------------------------------------------------------

Detta säger att det skulle skilja 4% i spridarkapacitet (ms/g) mellan Bensin <-> E85. Dvs bara en bråkdel av viskositetsskillnaden mellan bensen <-> E85.
Mao i princip "försumbart" när man skall kalkylera spridarkapacitet.

/Göran






cykelpump skrev:
http://rejsa.se/forum/viewtopic.php?t=2 … f8e10efa5f


Sista inlägget verkar vara det mest relevanta


Kanske yrar totalt nu så då får du säga till! wink MEN:
Dom här 4% som skiljer spridarkapaciteten mellan E85 och Bensin är det vid rumstemperatur? För Det kanske är så att viskositeten för bensinen inte ändras speciellt mycket mellan t.ex -10C och +40 grader i förhållande till hur mycket E85:s viskositet ändras i de olika temperaturerna?

MVH // Dogge

läser man noggrannare så står ju graderna sist på varje mätning

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Under upplärning
368 Inlägg
13 maj 2011
#35
!! big_smile där har du en mycket fin poäng jag missade:)

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..."
BMW 525 M50B25 E34 Team Track Attack, kolla här!
BMW 540/6 M60B40 projekt, kolla här!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 maj 2011
#36
Dogge_93 skrev:
!! big_smile där har du en mycket fin poäng jag missade:)

ha ha ha big_smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök