4277
Sök

Volvo 850 GLT -94 pluddrar / startar inte

505 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
Tja.

Problemet uppstod förra helgen, då jag tog bort luftburk och batteri.  Stod i garaget och hade spelat slut på batteriet, så jag startade bilen utan luftburk endast för att ladda batteriet.  Bilen gick uselt  så jag kopplade in luftburken direkt, startade bilen och tänkte inte mer på det. Lampan som indikerar Motorelektronikfel började lysa.  Batteriet har varit av sedan dess, men bilen gick som den skulle..

Tog in den till en kompis verkstad för att han skulle släcka lampan. Felsökningen indikerade Luftmassemätare och Kamaxelgivare. Han släckte lampan men den började lysa så fort jag startade bilen igen.

Igår när jag tog ut bilen en runda började den pluddra riktigt mycket vid gaspådrag, hade ojämn tomgång och ville dö emellanåt. Idag plockade jag av allting jag hade av sist för att kolla så alla kontakter verkligen var inkopplade. Plockade bort batteriet, Kopplade ur allting och kopplade in det igen. sen dit med batteriet.
Den pluddrade lite vid gaspådrag, men sen gick den rent.  backade ur garaget och sen DOG bilen.

Den gick inte att starta igen, motorn drog runt runt  men det tände inte.. fick köra upp bilen på uppfarten med hjälp av startmotorn, och nu står den där.. 

Är det någon som har en aning om varför detta händer?  Har ägt bilen i 3månader ca och inte haft några problem med den. Inte pillat något med den heller.

Game On!
244 Inlägg
11 december 2010
låter ju som luftmassemätaren, dock konstigt om den inte startar. Men att den går orent/bluddrar och har ostadig tomgång låter som luftmassemätaren.

505 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
Att den inte startar skulle ju kunna bero på att där ligger stora mängder bensin i motorn. Och tillsammans med dålig LMM så vill den kanske inte?   Väntar jag tills bilen kylt ner sig så startar den säkert. var inga problem att ta in den i garaget imorse nämligen!

505 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
Mycket riktigt, var precis ute och bilen startade direkt.   Körde in den i garaget, provade gasa lite men inget pluddrande..   

Plockade av LMM, tittade lite och blåste med tryckluft. Vad mer kan man göra liksom?
Finns det något sett att se om den börjar ge upp?

Just nu ligger det bara i garaget. enklast är väl att prova någon annans fungerande LMM innan man köper en ny? kostar trots allt 3000kr..

546 Inlägg
11 december 2010
lyser motorelektronik lampan nu med?

505 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
Yes!

546 Inlägg
11 december 2010
kolla vilken felkod du har då? och säger den att de är fel på LMM nu med är det nog bara att byte den till och börja med

505 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
Vi kollade felkoderna. Dom sa luftmassemätare och kamaxelgivare..
Han släckte lampan men den tändes direkt igen..  vi ska göra en ny sökning imorgon och se om den visar något annerlunda.

Tycker bara det är skalt att det händer i samband med att jag startar bilen utan luftburk..
Vad är oddsen att den går sönder så lätt liksom?

Sök