3954
Sök

Felkoder Saab 9000

11 Inlägg
9 januari 2009
#21
Lurken_85 skrev:
johnny68 skrev:
Hej igen!!
Var inte tydlig nog,sorry!!
Har ej TCS på min bil!!

Men har du fått fram någon felkod?

HHmmm....????
Vad menar du exakt med felkod??roll

11 Inlägg
9 januari 2009
#22
SaaB_Turbo skrev:
Lurken_85 skrev:
Jo den sitter i spjällhuset om det är ett elektroniskt och den går inte att byta då får man köpa hela spjällhuset för 12 lök tror jag det var men har man inte elektroniskt så kostar en lös givare 3-400 eller nå tror ja. Suck vilket tror du jag hade.

Det billigaste så klart, så brukar det ju vara, not :p


johnny68 skrev:

    Hej igen!!
    Var inte tydlig nog,sorry!!
    Har ej TCS på min bil!!

En liten FAQ på felkoder, taget från STCS
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=80314


Så här gör du för att själv kolla felkoder i samband med Check engine:

Trionic 5
1:Sätt i tändningen i läge OFF

2:Sätt i tändningen i läge ON

3:CHECK ENGINE-lampan ska :
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Vara släckt under 3 sek.
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Slockna under ca 2 sek. (Förvarning om att blinkkod kommer)

4:CHECH ENGINE-lampan blinkar ett antal 0,4 sek. korta blinkningar.(Kommer det fler felkoder,släckslampan under 2sek.)

5:Efter sidta blinkkoden släcks CHECH ENGINE-lampan under 3 sek. och tänds igen under 3 sek. Därefter upprepas blinkkoderna så länge tändningen är i läge ON.

ANTAL
BLINK FUNKTION
2 Tryckgivare, inloppsluft
3 Tempgivare, insugningsrör
4 Tempgivare, kylarvätska
(Givaren till styrdonet)
5 Spjällägesgivare
6 Syresensor
7 Adaption
8 Urluftningsventil
9 Styrdon internt fel

Du kan åtgärda problemet och sedan släcka felkoden/erna (check engine-lampan)genom att lossa batterikabeln. Däremot så krävs Saabs diagnostikverktyg Tech 2 för att "nolla" felkoderna helt,dessa ligger alltså kvar i minne.

Men min "Check engine"lampa lyser inte konstant.!!!
Om det var det du menade??

336 Inlägg
9 januari 2009
#23
johnny68 skrev:
SaaB_Turbo skrev:
Lurken_85 skrev:
Jo den sitter i spjällhuset om det är ett elektroniskt och den går inte att byta då får man köpa hela spjällhuset för 12 lök tror jag det var men har man inte elektroniskt så kostar en lös givare 3-400 eller nå tror ja. Suck vilket tror du jag hade.

Det billigaste så klart, så brukar det ju vara, not :p


johnny68 skrev:

    Hej igen!!
    Var inte tydlig nog,sorry!!
    Har ej TCS på min bil!!

En liten FAQ på felkoder, taget från STCS
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=80314


Så här gör du för att själv kolla felkoder i samband med Check engine:

Trionic 5
1:Sätt i tändningen i läge OFF

2:Sätt i tändningen i läge ON

3:CHECK ENGINE-lampan ska :
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Vara släckt under 3 sek.
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Slockna under ca 2 sek. (Förvarning om att blinkkod kommer)

4:CHECH ENGINE-lampan blinkar ett antal 0,4 sek. korta blinkningar.(Kommer det fler felkoder,släckslampan under 2sek.)

5:Efter sidta blinkkoden släcks CHECH ENGINE-lampan under 3 sek. och tänds igen under 3 sek. Därefter upprepas blinkkoderna så länge tändningen är i läge ON.

ANTAL
BLINK FUNKTION
2 Tryckgivare, inloppsluft
3 Tempgivare, insugningsrör
4 Tempgivare, kylarvätska
(Givaren till styrdonet)
5 Spjällägesgivare
6 Syresensor
7 Adaption
8 Urluftningsventil
9 Styrdon internt fel

Du kan åtgärda problemet och sedan släcka felkoden/erna (check engine-lampan)genom att lossa batterikabeln. Däremot så krävs Saabs diagnostikverktyg Tech 2 för att "nolla" felkoderna helt,dessa ligger alltså kvar i minne.

Men min "Check engine"lampa lyser inte konstant.!!!
Om det var det du menade??

Nej och det ska den inte göra heller, den ska blinka tongue

11 Inlägg
9 januari 2009
#24
SaaB_Turbo skrev:
johnny68 skrev:
SaaB_Turbo skrev:
Lurken_85 skrev:
Jo den sitter i spjällhuset om det är ett elektroniskt och den går inte att byta då får man köpa hela spjällhuset för 12 lök tror jag det var men har man inte elektroniskt så kostar en lös givare 3-400 eller nå tror ja. Suck vilket tror du jag hade.

Det billigaste så klart, så brukar det ju vara, not :p



En liten FAQ på felkoder, taget från STCS
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=80314


Så här gör du för att själv kolla felkoder i samband med Check engine:

Trionic 5
1:Sätt i tändningen i läge OFF

2:Sätt i tändningen i läge ON

3:CHECK ENGINE-lampan ska :
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Vara släckt under 3 sek.
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Slockna under ca 2 sek. (Förvarning om att blinkkod kommer)

4:CHECH ENGINE-lampan blinkar ett antal 0,4 sek. korta blinkningar.(Kommer det fler felkoder,släckslampan under 2sek.)

5:Efter sidta blinkkoden släcks CHECH ENGINE-lampan under 3 sek. och tänds igen under 3 sek. Därefter upprepas blinkkoderna så länge tändningen är i läge ON.

ANTAL
BLINK FUNKTION
2 Tryckgivare, inloppsluft
3 Tempgivare, insugningsrör
4 Tempgivare, kylarvätska
(Givaren till styrdonet)
5 Spjällägesgivare
6 Syresensor
7 Adaption
8 Urluftningsventil
9 Styrdon internt fel

Du kan åtgärda problemet och sedan släcka felkoden/erna (check engine-lampan)genom att lossa batterikabeln. Däremot så krävs Saabs diagnostikverktyg Tech 2 för att "nolla" felkoderna helt,dessa ligger alltså kvar i minne.

Men min "Check engine"lampa lyser inte konstant.!!!
Om det var det du menade??

Nej och det ska den inte göra heller, den ska blinka tongue

Nu har jag varit nere och kollat,satte nyckeln i offläge,sen onläge,checkengine lampan lös i cirka 2-3 sek.för att sen slockna,och tändes ej igen!!
Alltså inga felkoder om jag förstått dej rätt??
Är inte så hemma på det här med elen.neutralroll

3 295 Inlägg
9 januari 2009
#25
med andra ord så lyser den inte alls eller? roll under vilka omständigheter lyser CE lampan??


336 Inlägg
9 januari 2009
#26
Nu har jag varit nere och kollat,satte nyckeln i offläge,sen onläge,checkengine lampan lös i cirka 2-3 sek.för att sen slockna,och tändes ej igen!!
Alltså inga felkoder om jag förstått dej rätt??
Är inte så hemma på det här med elen.neutralroll

Du har förstått mig rätt, kan inte påstå att jag är så hemma på elen jag heller tongue läs lite på http://forum.saabturboclub.com/ där kan det stå något. Eller så ställer du samma fråga där, större chans att du får svar där då det är ett SAAB forum tongue

Lycka till.

11 Inlägg
9 januari 2009
#27
Slave_joe skrev:
med andra ord så lyser den inte alls eller? roll under vilka omständigheter lyser CE lampan??

Jodå den lyser när jag drar på onläget på nyckeln,för att sen slockna helt!!
CE lampan lyser endast när jag drar nyckel i onläget ett par sek.som den ska!!
Senast redigerat av johnny68 (9 januari 2009)

336 Inlägg
9 januari 2009
#28
johnny68 skrev:
Slave_joe skrev:
med andra ord så lyser den inte alls eller? roll under vilka omständigheter lyser CE lampan??

Jodå den lyser när jag drar på onläget på nyckeln,för att sen slockna helt!!

Den lyser inte något när du kör allså, utan går bara ner i Limp Home?

11 Inlägg
9 januari 2009
#29
SaaB_Turbo skrev:
johnny68 skrev:
Slave_joe skrev:
med andra ord så lyser den inte alls eller? roll under vilka omständigheter lyser CE lampan??

Jodå den lyser när jag drar på onläget på nyckeln,för att sen slockna helt!!

Den lyser inte något när du kör allså, utan går bara ner i Limp Home?

Ja,helt rätt..

336 Inlägg
9 januari 2009
#30
johnny68 skrev:
SaaB_Turbo skrev:
johnny68 skrev:

Jodå den lyser när jag drar på onläget på nyckeln,för att sen slockna helt!!

Den lyser inte något när du kör allså, utan går bara ner i Limp Home?

Ja,helt rätt..

Då blir det lite svårt och få fram några felkoder på lampan tongue Kanske går och få fram något i Tech 2

11 Inlägg
9 januari 2009
#31
johnny68 skrev:
SaaB_Turbo skrev:
johnny68 skrev:

Jodå den lyser när jag drar på onläget på nyckeln,för att sen slockna helt!!

Den lyser inte något när du kör allså, utan går bara ner i Limp Home?

Ja,helt rätt..

Eller bilen är i konstant limphomeläge,och har varit så den senaste månaden!!

336 Inlägg
9 januari 2009
#32
johnny68 skrev:
johnny68 skrev:
SaaB_Turbo skrev:

Den lyser inte något när du kör allså, utan går bara ner i Limp Home?

Ja,helt rätt..

Eller bilen är i konstant limphomeläge,och har varit så den senaste månaden!!

Kan ju vara något som måste nollas i boxen, annars är det väl bara och riva ner lådan och byta nylondrevet

11 Inlägg
9 januari 2009
#33
SaaB_Turbo skrev:
johnny68 skrev:
johnny68 skrev:

Ja,helt rätt..

Eller bilen är i konstant limphomeläge,och har varit så den senaste månaden!!

Kan ju vara något som måste nollas i boxen, annars är det väl bara och riva ner lådan och byta nylondrevet

Ja,det var det jag var rädd för,men bara bita i sura äpplet o riva lådan.......

336 Inlägg
9 januari 2009
#34
johnny68 skrev:
SaaB_Turbo skrev:
johnny68 skrev:

Eller bilen är i konstant limphomeläge,och har varit så den senaste månaden!!

Kan ju vara något som måste nollas i boxen, annars är det väl bara och riva ner lådan och byta nylondrevet

Ja,det var det jag var rädd för,men bara bita i sura äpplet o riva lådan.......

Om inte någon annan har någon ide så är det bara och göra det, men du har ju hela helgen på dig tongue

11 Inlägg
9 januari 2009
#35
SaaB_Turbo skrev:
johnny68 skrev:
SaaB_Turbo skrev:

Kan ju vara något som måste nollas i boxen, annars är det väl bara och riva ner lådan och byta nylondrevet

Ja,det var det jag var rädd för,men bara bita i sura äpplet o riva lådan.......

Om inte någon annan har någon ide så är det bara och göra det, men du har ju hela helgen på dig tongue

Ja just det,att jag inte tänkte på det!!! hehe..cool

11 Inlägg
7 mars 2009
#36
Tack för alla svar!!
Bytat lådan,koppling,slavcylinder.
Och nu fungerar det klockrent.
Det var drevet inne i lådan som hade säckat ihop.
Så,nu e det bara o gasa till det rasar(Igen)
//Johnny


Sök