3416
Sök

Ladda batteriet samtidigt som man står och spelar? någon speciell laddare eller vanlig hederlig batteriladdare?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
tja!

satt och funderade på att det varit smidigt att kunna ladda batteriet samtidigt som man spelar, om man står på en träff där det finns ström eller om man ställer bilen med öppna dörrarna i trädgården när de är grillfest på sommaren.

krävs det någon speciell laddare eller kan ja ta min old-school batteriladdare som ja har i garaget och bara koppla på? smile eller kommer den att överbelastas eftersom ja troligtvis kommer förbruka mer ström än vad laddaren kan tillföra batteriet?

tack på förhand!
MVH

Motborgare
1 099 Inlägg
15 december 2010
Använd en så stor batteriladdare som du tycker är praktiskt möjligt. Att laddaren inte orkar med förbrukningen är nåt som laddaren skall tåla. Den skall ju tåla att ladda ett tomt batteri.

-- K

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
15 december 2010
Ctek MXS 25 000 är vad du ska ha, inte billig men BRA. Har kvar min som är tillverkad 2005, har använt den i flera bilar med stora anläggningar i och är mycket nöjd.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

4 074 Inlägg
15 december 2010
ExtraKim skrev:
Ctek MXS 25 000 är vad du ska ha, inte billig men BRA. Har kvar min som är tillverkad 2005, har använt den i flera bilar med stora anläggningar i och är mycket nöjd.

Samma här! Kanon laddare...
Finns ibland på tradera till helrätt pris

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

173 Inlägg
16 december 2010
Vad är egentligen skillnaden mellan en vanlig hederlig stor "plåtburks" laddare och en liten typ Ctek laddare?

BASS GLAD
1 381 Inlägg
16 december 2010
grena skrev:
Vad är egentligen skillnaden mellan en vanlig hederlig stor "plåtburks" laddare och en liten typ Ctek laddare?

en c-tek är mycke mindre smidigare ..

MULTI XS 25000 är den professionella laddaren som ger en komplett batterivård för de stora batterierna, som i verkstaden, husvagnen, eller båten. Den är helautomatisk med en unik 8-stegsladdning som levererar 25 A och är lämplig för 12 V batterier mellan 40-500 Ah.

MULTI XS 25000 analyserar om batteriet kan ta emot och behålla laddning, tar bort skadliga blysulfatkristaller, laddar snabbt och effektivt och slår automatisk om till underhållsladdning när batteriet är fulladdat.

MULTI XS 25000 har ett praktisk Recond-program som utjämnar syrakoncentrationen i djupt urladdade batterier. Supply-programmet ger möjligheten att använda laddaren som kraftkälla om man behöver koppla bort batterier.

MULTI XS 25000 har en inbyggd temperatursensor som ger optimal laddning i alla temperaturer mellan +50°C och -20°C. Den är helt kompatibel med fordonselektronik, gnist- och felkopplingssäker och kortslutningsskyddad. MXS 25000 levereras med två års garanti.
Dela |

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

1 903 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
Tackar för svaren smile
Att köpa en ny laddare är inte aktuellt. Har kollat upp pris på olika ctek eftersom vi säljer dom på jobbet och dom är fan inte billiga tongue har inget direkt behov att ha en sån laddare. Ville bara veta om jag vågade testa med min gamla hederliga laddare utan att elda upp något tongue den har en säkring på 7,5A om ja minns rätt så jag lär väl tömma batteriet förr eller senare men kan jag bara förlänga batteritiden med en timme eller 2 så hade de ju vart användbart smile

Mvh

260 Inlägg
17 december 2010
Kanon laddare ,,kunde inte låta bli att skicka upp denna bild..
https://www1.garaget.org/archive/39/38732/33428/33428-1144874.jpg

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

1 071 Inlägg
17 december 2010
Men skulle det inte fungera lika bra med ex biltemas stora laddare som lämnar 30A i laddström?
Är det för storleken man hälldre använder ctek laddare?

Onödigt inlägg^^

BASS GLAD
1 381 Inlägg
17 december 2010
partyvan skrev:
Men skulle det inte fungera lika bra med ex biltemas stora laddare som lämnar 30A i laddström?
Är det för storleken man hälldre använder ctek laddare?

dom funkar lika bra .

men den är ju så jävla klumpiga ...
sen så kan du ju inte ha dom på hella natten
de kan du ju ha med en c-tek då den går på under hålls ström då battreina är fulla laddade smile

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
17 december 2010
Det är inte samma sak då CTEK är "smarta" laddare, de anpassar spänning och ström efter behovet.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

1 071 Inlägg
17 december 2010
okey tänkte mer på om man ex ska stå och dema då borde väl biltema laddaren fungera behöver väl inte va så smarta laddare då?

Onödigt inlägg^^

260 Inlägg
17 december 2010
Visst det funkar ju ,,men e det inte värt nån krona extra på en laddare som du kan använda hela tiden (underhållsladda) om du skulle glömma laddaren på batterierna händer det ju inget med ctek'n,,
Bara en tanke..

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

1 903 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
Black-Angel skrev:
Visst det funkar ju ,,men e det inte värt nån krona extra på en laddare som du kan använda hela tiden (underhållsladda) om du skulle glömma laddaren på batterierna händer det ju inget med ctek'n,,
Bara en tanke..

okej. jojo men är som sagt inte i behov av någon sådan laddare nu smile eftersom anläggningen inte är kraftfullare än vad den är så håller batteriet förvånansvärt länge på hög volym.

och dedär med att man kan glömma laddaren på batterierna tror ja man kan göra med den gamla ja har nu med tongue sitter nån mätare där iaf som visar hur mycket den laddar och när batteriet börjar bli fullt så sjunker laddströmmen sakta men säkert ner till nästan 0 smile

MVH

EDIT: haha, såg nu att det du skrev tydligen inte var till mig tongue eftersom du inte citirade så trodde ja att svaret var riktat till mig som startade tråden big_smile hehe
Senast redigerat av FreddeLi (17 december 2010)

4 074 Inlägg
17 december 2010
förresten! va äre för batteri/batterier du har?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

1 071 Inlägg
17 december 2010
Black-Angel skrev:
Bara en tanke..

Jo tänkte mest eftersom jag redan har en biltema laddare modell stor ifall den fungerar medan man spelar sen har jag ctek 7000 som underhålls laddar mina nsb batterier med

Onödigt inlägg^^

21 761 Inlägg
18 december 2010
partyvan: Du har AGM-batterier och såna ska ha någon form av spänningsreglerade laddare, har man oreglerade laddare så kan batteriet ta skada efter ett antal uppladdningar. Nu vet jag inte vilken typ av laddare du har (dvs spänningsreglerad eller inte), men du får tänka på detta iaf. smile

NSB bör ha bra instruktioner om hur deras batterier ska laddas för att inte riskera skada.

1 903 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
BJonsson skrev:
förresten! va äre för batteri/batterier du har?

oj här har jag missat fullkomligt att någon svarat mig, sorry tongue

är för tillfället bara ett tudor high tech på 77ah smile

MVH

Sök