3242
Sök

Skramlar när man kör saab 9000 CS 2,3 -95

1 253 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
Jo när man kör med bilen o ligger på t.ex 3:an i lågt varv o gasar upp så skramlar det som fan från motor rummet. Spelar ingen roll vilken växel man ligger på men det är på låga varv o sen när man ska segdra den upp liksom då skramlar som motorn eller avgasröret ska gå itu. dock inget skrammel när man kommer upp i varv o inte ligger på så lågt varv, 70-km/h så är det inget... Står man stilla med bilen så är den princip knäpptyst eller iaf som den ska vara inga onormala ljud o inga knackningar eller liknande. Var kan felet vara?? Motorfästen, växellåda??? Har kollat avgassystemet genom att dra o slita i det men inga ljud när man varvar upp den när man står still. Jäkligt jobbigt att åka med den då den låter som värsta skrothögen när man gasar upp den från lågt varv på valfri växel...

HJÄLP!!!

Lev livet nu innan det är för sent

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 december 2010
Hej!

Har lite samma på G i min nyköpta. Jag har haft det på ett par bilar förut, och i ena fallet var det värmeplåten ovanför avgasröret som rostat så att en skruv åkt igenom plåten på Audin. När plåten låg lite lös kunde avgaset vibrera emot när motorn fick jobba så att röret vibrerade. Löstes med en stor bricka mellan skruv och plåt så att skruven hade något att trycka mot.

På Aset var det istället en av gummibussningarna röret är upphängt i som var så dålig att röret skallrade plåten över bakaxeln, som är så tokigt utformad att det nästan tar i i normala fall. Bytte bussning så försvann det smile

Åk till en GDS-hall och hissa upp bilen och skaka på röret så får vi se. Skulle det visa sig sitta klockrent utan skrammel kan du ju passa på att byta olja eller nåt istället smile

1 253 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
värmeplåt sitter det ingen o röret sitter som det ska, ryckt o slitit i det hemma i verkstan. Vetifasen vad man näst ska kolla för hittar inget fel det är ju det... hmm

Rumpmas
3 860 Inlägg
23 december 2010
opeldrifter skrev:
värmeplåt sitter det ingen o röret sitter som det ska, ryckt o slitit i det hemma i verkstan. Vetifasen vad man näst ska kolla för hittar inget fel det är ju det... hmm

Har du ingen värmeplåt mellan avgasröret och bilen? hmm

Nä, då går jag bet så här på gissningar över nätet. Hade det varit kopplingen som rasslar hade det också gjort det stillastående, och en växellåda som låter så jäkla illa borde skjuta ur sig sitt innehåll. Det måste ju helt enkelt vara något som skramlar antingen pga att motorn vibrerar mer i bottendragning eller att den rör sig ordentligt mycket när man lägger gasen i botten i låga varv. Kollat så att det inte går att flytta motorn med handkraft? Det övre motorfästet upp till höger om du står framför bilen brukar kunna bli dåligt, men då klonkar det mest till en gång när man gasar eller bromsar.

Edit: vänster sida sitter ju fästet på för bövelen! tongue

Du skulle kunna prova att lägga in en tråd här:

forum.saabturboclub.com
Senast redigerat av Andromeda (24 december 2010)

1 062 Inlägg
24 december 2010
Det kan vara ljuddämparen, det var det på min!
Vid ett visst varv så kom dåligt svetsade plåt/fogar i dämparen i svängning och läs som fasen!
Stå under bilen och be ngn varva medan du klämmer åt burkarna..

M.V.H.

1 253 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
skulle det ju kunna vara dock kommer ju ljudet frammifrån bilen så antingen något motorfäste som är dåligt, vet om det övre som är taskigt men ger som sagt bara ett klonk ljud inte skrammel. Vet inte vad mer det kan vara då det inte hörs vid stillastående så är det skitsvårt att veta varifrån det kommer.... hmm

17 Inlägg
26 december 2010
Hej!
Hade samma problem på min 9-5 felsökte och felsökte, efter ett tag kom vi fram till att det var övre motorfästet upp till höger och imed gaspådrag så drog motorn sig och på de viset kom klonk ljudet.

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 december 2010
På saab9000.se verkar man vara inne på att några saker ovanför grenröret kan ge skumma ljud:

saab9000.se skrev:
Du har ett ormbo på grenröret med en EGR-ventil som går i en slang ner under luftfilterburken.
Denna ventil kan leva fan.
Både jag och Johnnilahti har samma fenomen på våra 2,3i-95.

1 253 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
japp läste det då jag startat den tråden där smile Har kollat men hittar inget där som låter. Tröttsamt att inte hitta felet. De fel jag vet är övre motorfästet men det klonkar bara vid kraftig acc från stillastående eller hjulspinn som man kan få ofta nu på vintern så det är det inte så det kan vi stryka. Växellådan viner lite på 4:an o 5:an men ytterst lite så det tror jag inte heller men något är det men motorn går så himla väl i övrigt så något allvarligt fel har jag svårt att tro att det är. Klarade 40 mils resa utan problem häromdagen med sina 36k på mätaren

Rumpmas
3 860 Inlägg
31 december 2010
Jag hittade en till möjlig felkälla.

Det sitter ett stag mellan motorblocket och katalysatorn på en del 9000, och om det staget rostat av kan det tydligen skramla och leva om. Jag väntar dock med att kolla min bil tills nästa gång jag är i GDS-hallen.
Remhjulen var det inte i alla fall.

Tården på STCS:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=288463

Sök