3633
Sök

Volvo 240 -87 får ingen gnista

66 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
#1
Har läst lite här och var att om inte bränslepumpsrelät funkar får motorn inte någon gnista, är det så på min 240 med B230F motor?


1 008 Inlägg
19 december 2010
#2
Du skall ha gnista endå, bränsle/systemrelät matar lamdasond,lmm,spridare och bränslepumpen med spänning.
Har du kollat att säkring 11 är hel och att det är bra kontakt och rent vid säkringen? säkringen är till tändsystemet.
Ett vanligt fel är att hallgivaren pajar.

Vid startförsök när hallgivaren börjar arbeta så ges varvtalssignal från Chrysler-tändstystemet till LH jetronic som drar soppapumpsrelät som drar igång pumparna.


66 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
#3
240bns skrev:
Du skall ha gnista endå, bränsle/systemrelät matar lamdasond,lmm,spridare och bränslepumpen med spänning.
Har du kollat att säkring 11 är hel och att det är bra kontakt och rent vid säkringen? säkringen är till tändsystemet.
Ett vanligt fel är att hallgivaren pajar.

Vid startförsök när hallgivaren börjar arbeta så ges varvtalssignal från Chrysler-tändstystemet till LH jetronic som drar soppapumpsrelät som drar igång pumparna.

Kan man mäta hallgivaren eller måste man prova byta den?


Tekniker
624 Inlägg
66 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
#5
Visst är det hallgivaren som sitter i fördelaren? Jag har väl ingen hallgivare i bakkant på motorn?


Das Auto
455 Inlägg
30 december 2010
#6
playb0y skrev:
Visst är det hallgivaren som sitter i fördelaren? Jag har väl ingen hallgivare i bakkant på motorn?

På min 760 tic så hade jag en Tändlägesgivare satt i bakkant på motorn mellan låda och motor. Nu har ju inte jag en aning om du har liknande motor, men det var iallfall den som gjorde att min inte fick gnista. smile


1 008 Inlägg
30 december 2010
#8
240 B230F -87 har hallgivare i fördelaren.



Sök