4313
Sök

Köpråd: förslag på bilmodeller

33 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
#1
Jag är inne på att skaffa bil igen mest pga av mitt intresse för bilar men också för kommunaltrafiken i Göteborg är den sämsta på denna jord och det blir mycket billånande utav mina föräldrar.

jag har kollat på en del olika bilar, men det blir mest att man drar in på Volvo eller Saab då det är de bilarna jag kan mest om och tidigare har jag även ägt en Saab 9000 2.0ltt.

mitt intresse med denna tråd är att få lite tips om olika bilar som skulle passa som bruksbil resp. busbil på helgerna

dock skall de ligga inom dessa ramar
* kostar runt 30-40k i inköp
* får ej rosta för mycket (jag hatar rost mest på denna jord)
* ej sönder körd (ex volvo 850 t5 som varit körd av ungdomar allt förlänge)
* över 150hk för en mindre bil och över 180hk för en större bil (mindre bil<1350kg<större bil)
* årsmodell runt 1990-2000
* drar inte över 1liter milen på landsväg
* hyffsat lätt mekat

Skriv gärna bilmodellen, sen också för- och nackdelar med bilen

tack på förhand


1 298 Inlägg
23 december 2010
#2
Som 9-3 ägare får jag ju givetvis slå ett slag för modellen.

Tillverkades 98-02. Turbomotorer med från 150 till 230 hästar (viggen).

Aero fanns från -00 och såg då ut som en vanlig 9-3a med undantag för Aerovinge på bakluckan och Aeroemblem på framskärmarna samt egna hyffsat sköna läderstolar.
01-02 fick Aero Viggens optikpaket som är populärt, även populärt att montera på äldre NG900.
Då fick Aero även viggens stolar med Turboprägel i ryggen på vissa, dock inte färganpassade stolsdelar.
Motorn i Aero oavsett årsmodell heter B205R och har T7-styrsystemet. 2.0 liter, 205 hk, Mitsu 15T turbo som krånglar mindre än de som sitter i klenare modeller.

-99 Släpptes även 9-3 Viggen med samma motor som i större 9-5 Aero. B235R, 225 hk och viggenoptiken givetvis. Senare släpptes en Viggen med 230 hk och usa-spec. Några sådana finns dock här i sverige med. Dock ligger dessa inte inom din prisram.



98-00 har den äldre mer stryktåliga T5-motorn som satt i NG900 samt 9000.

00-02 har istället den nyare lågfriktionsmotorn T7 som kan drabbas av oil sludge, oljekoksbildning etc. Inga problem om bilen är välservad.
Mer info om detta: http://www.mitt-eget.com/saab/informati … ifieringar


En Aero 01-02 med normalt miltal bör du hitta inom din prisram. Min ligger på ca 0,85 blandad körning och bilens deklaration säger 0,9. Rostar inte så mycket, mycket mindre än tidigare saabmodeller, exempelvis NG900 som har samma kaross men inte helgalvaniserad. Bilen är hyffsat lättmekad. Finns både bättre och sämre bilar i det avseendet.

Mer info om 9-3: http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_9-3

Lycka till!

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
23 december 2010
#3
En fräsh Saab 9000 Aero borde du kunna hitta för den summan. Riktigt rymlig, stolar bekväma som bästa lördagsfotöljen, följsam fjädring och en tyst, stark och rejält kraftfull motor  smile

En 95:a eller nyare är att föredra då motståndskraften mot rost är betydligt bättre på dessa. Notera också att de manuella lådorna kan vara lite känsliga. Automatlådorna håller dock bra.

9-3 Aero är inte heller ett dåligt val. Väghållningen är ganska medioker orginal men den kan man naturligtvis förbättra med lite mekande, men i övrigt en bekväm och säker bil med en förbannat härlig motor.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

33 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
#4
9-3 verkar ju som en riktigt trevlig bil! den skall kollas mer på!

vad det gäller 9000, som jag även själv har ägt tidigare så tycker jag nog dom rostar lite för mycket, framförallt då skärmarna, Fast hittar man ett fint exemplar och sedan sköter om den så bör det ju funka så även den är intressant framförallt då som 2.3t eller Aero. Tycker att 2.0ltt är lite klen, fast det var lagom som förstabil

9-5an har jag aldrig riktigt tyckt om, man har ju hört så mycket negativt om de och så få positiva saker men det kanske har med att man pratat med fel personer. en automatlåda blir ju inte så "rolig" att köra då det bara e och gasa, och som du sa IceEyes var inte de manuella lådorna så jätte top-tip så därav går nog den bilen bort. fast skall ändå läsa på lite mer om den modellen!

tackar för svaren! nu har jag lite sysselsättning med att söka info tongue


Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 december 2010
#5
Är personligen glad i Bmw och kan rekommendera dem starkt, roliga bilar med ett par riktigt starka fördelar och inga egentliga nackdelar. Vore att försäkringen är lite dyrare för en del, främst yngre, kanske? Tyvärr får man inte så mycket Bmw för max 40.000:- om den skall vara runt 10 år gammal och förhållandevis motorstark.

Ett annat förslag är Alfa Romeo, då tänker jag på fyradörrarssedanen 156. Modern framhjulsdriven sportbil, och ordet sportbil låter kanske lite överdrivet men för att vara en FWD är den verkligen det. Få om ens någon liknande framhjulsdriven bil går med samma känsla, stabilitet och körglädje som en 156. Din gamla 9000 och ovanstående Saab kommer framstå som surhögar, ett riktigt lyckopillar således!

Dessutom har modellen mycket känsla, det känns som om konstruktören verkligen älskar bilar och inte bara var någon inhyrd ingenjör. Kort och gott ett par starka fördelar, godis för en bilintresserad!

Däremot finns där nackdelar med, men först: Glöm alla gamla rykten om Alfa Romeo och dess bristande kvalité. Modellen är inget under av driftsäkerhet, men rostskyddet är fullt godkänt och bilarna jävlas inte mer än (I Sverige) vanliga bilar som Saab. Så fort du lämnar Sverige är Alfa en vanlig bil, detta märks redan i Danmark och nere på kontinenten är de populära och anses vara ett bra val. Kom ihåg att Alfa säljer drygt två-tre gånger så många bilar (200-300k) per år än vad Saab´s toppnotering är (100k).

Det är enkelt att välja bort Alfa och satsa på vad svenskar tror är ett tryggt val, Saab. Och inget ont om svensken, vill bara vissa att de märken många svenskar tror är skit (Alfa, Fiat etc.) är bra mycket större än våra inhemska!

Dock har 156 nackdelar med;
-Det är lite hemslöjdskänsla i bilen, tex. läderklädsel är underbart välsydd men sen är diverse paneler plastiga och reglage kan kännas rangliga. Man märker snabbt vad italienarna tyckte var roligt att utveckla, och vilket de var tvungna att utveckla.
-Den lite ogenomtänkta känslan går igen i övrigt, saker är lite dumt placerade och hjulhusen skyddas till exempel av en sketen filtmatta. Svårare än genomsnittsbilen att jobba med kan jag tänka mig, dessutom kamremsbyte med relativt korta intervall. V6 tar mycket plats under huven, men inte markant trängre än många andra FWD trots det.
-Framhjulsdrift är en annan nackdel, spelar ingen roll att det är kanonbra sådan. En Alfa skall driva bak wink
-Trång och opraktisk, kombimodellen SW är inte rymlig men godkänt praktisk.
-Eventuellt upplevs den som lite klent utrustad, i alla fall om man jämför med en Saab med display till det mesta, rejäl färddator etc. En del upplever den som upplyftande enkel och att "less is more", personligen tycker jag den är snygg och lättanvänd men jag gillar prylar som i Saab och andra konkurrenter mer.

Men ett mycket roligt val, framför allt om man gillar bilar! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

German Engineering
9 083 Inlägg
23 december 2010
#6
Jag som älskar tyska bilar rekommenderar dig en Audi Coupé 2.3E, 10V är framhjulsdrift och 20V quattro. Billig i inköp, reservdelar finns det gott om och försäkringspremien är väldigt låg smile

2.3E ligger på 136hk/190Nm i vridmoment, de andra motorerna har mer effekt och det är V6or, dock ska du undvika de utan ta den 5-cylindriga motorn som är mer skottsäker smile

Bränsleförbrukningen ligger strax under litern, drar lite mer med quattro-systemet.

Det här är typiska fel!

Handbromsen, kärvar ofta, i fördel på vänster sida tongue
Tempgivaren brukar bli knasig. På just Coupe så kan det bli otät vid rutan, bara att byta tätningslisterna. Relät för "rövglödaren" kan börja ticka. Inget farligt, men irriterande.
Sen brukar ventiltryckarna leva om ofta. Prova byt olja för att bli av med det. Tyvärr är det försent ibland.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

560 Inlägg
23 december 2010
#7
Saab är ju de givna alternativet för dig låter de som, satsa på en 9-3 då om inte 9-5an faller dig i samken... vilket jag kanske skulle köpa smile 9-5 är ju inga rosthögar heller, mycket bil för pengarna!

33 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
#8
Rquired: söker jag efter BMW på blocket så kommer det upp el hel drös e36, e34 och e39. prisintervall 20-40k, min motoreffekt: 180hk, manuell. Men dessa bilar kanske inte är något och hänga i granen? du verkar ju ha kolla på BMW! har du några erfarenheter/tips ang. e36 resp e39?

CarpeDiem: Audi Coupé 2.3 20v verkar ju inte helt fel, ska kolla mer på denna bil!

Wilsgaard: saab verkar som ett bra alternativ absolut!


German Engineering
9 083 Inlägg
24 december 2010
#9
Lawen: Inget fel på de alls, glömde säga att effekten på 20V quattro är 170hk/220Nm i vridmoment, pratar fortfarande om den 5-cylindriga motorn på 2.3 liter wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Rumpmas
3 860 Inlägg
24 december 2010
#10
Rquired skrev:
Är personligen glad i Bmw och kan rekommendera dem starkt, roliga bilar med ett par riktigt starka fördelar och inga egentliga nackdelar. Vore att försäkringen är lite dyrare för en del, främst yngre, kanske? Tyvärr får man inte så mycket Bmw för max 40.000:- om den skall vara runt 10 år gammal och förhållandevis motorstark.

Ett annat förslag är Alfa Romeo, då tänker jag på fyradörrarssedanen 156. Modern framhjulsdriven sportbil, och ordet sportbil låter kanske lite överdrivet men för att vara en FWD är den verkligen det. Få om ens någon liknande framhjulsdriven bil går med samma känsla, stabilitet och körglädje som en 156. Din gamla 9000 och ovanstående Saab kommer framstå som surhögar, ett riktigt lyckopillar således!

Dessutom har modellen mycket känsla, det känns som om konstruktören verkligen älskar bilar och inte bara var någon inhyrd ingenjör. Kort och gott ett par starka fördelar, godis för en bilintresserad!

Däremot finns där nackdelar med, men först: Glöm alla gamla rykten om Alfa Romeo och dess bristande kvalité. Modellen är inget under av driftsäkerhet, men rostskyddet är fullt godkänt och bilarna jävlas inte mer än (I Sverige) vanliga bilar som Saab. Så fort du lämnar Sverige är Alfa en vanlig bil, detta märks redan i Danmark och nere på kontinenten är de populära och anses vara ett bra val. Kom ihåg att Alfa säljer drygt två-tre gånger så många bilar (200-300k) per år än vad Saab´s toppnotering är (100k).

Det är enkelt att välja bort Alfa och satsa på vad svenskar tror är ett tryggt val, Saab. Och inget ont om svensken, vill bara vissa att de märken många svenskar tror är skit (Alfa, Fiat etc.) är bra mycket större än våra inhemska!

Dock har 156 nackdelar med;
-Det är lite hemslöjdskänsla i bilen, tex. läderklädsel är underbart välsydd men sen är diverse paneler plastiga och reglage kan kännas rangliga. Man märker snabbt vad italienarna tyckte var roligt att utveckla, och vilket de var tvungna att utveckla.
-Den lite ogenomtänkta känslan går igen i övrigt, saker är lite dumt placerade och hjulhusen skyddas till exempel av en sketen filtmatta. Svårare än genomsnittsbilen att jobba med kan jag tänka mig, dessutom kamremsbyte med relativt korta intervall. V6 tar mycket plats under huven, men inte markant trängre än många andra FWD trots det.
-Framhjulsdrift är en annan nackdel, spelar ingen roll att det är kanonbra sådan. En Alfa skall driva bak wink
-Trång och opraktisk, kombimodellen SW är inte rymlig men godkänt praktisk.
-Eventuellt upplevs den som lite klent utrustad, i alla fall om man jämför med en Saab med display till det mesta, rejäl färddator etc. En del upplever den som upplyftande enkel och att "less is more", personligen tycker jag den är snygg och lättanvänd men jag gillar prylar som i Saab och andra konkurrenter mer.

Men ett mycket roligt val, framför allt om man gillar bilar! smile

Som du själv skriver går BMW bort i den prisklassen då det mest troligt är sönderkörda vrak i 9 annonser av 10. BMW's största nackdel är ju att de alltid blir sålda eftersom ett visst segment av marknaden tvunget ska ha BMW, kosta vad det kosta vill. De är därför löjligt överprisade. Jag skulle kunna tänka mig en BMW diesel någon gång eftersom det är det enda rimliga sättet att få med en turbo, samt att de kanske inte är lika populära hos nysvenskarna som bensinarna.

Saab 9-5, ja inte är den manuella lådan något vidare, och inte är en 4-växlad automat rolig, men den ligger mycket bra i pris. Folk kastar bra utrustade Aeros (230 hk) efter en på Blocket, och det ska man som köpare utnyttja. En pendlarbil ska man ju lägga många mil på, så jag tycker att du kollar i rätt prisklass då en nyare bil lätt förlorar så mycket i värde om du kör mycket. Att de är svåra att avyttra behöver du ju inte bry dig om eftersom värdeminskningen i den prisklassen inte är enorm. Det värsta som kan hända är ju att du kör den 4-5 år tills det kanske är dags att skrota pga toppackning eller något. En ny bil tappar ju liksom halva värdet på 3-4 år vilket inte är så kul om den kostade 300k, medan Saaben kanske tappar 5k om året.

För 40k får du en 02-03 9-5 Aero med kanske 20k mil i helt OK bruksskick, alltså ganska fin till lack och inredning. Bilhandlarna vill inte ha dom då de inte blir av med dom sedan, och prutläget är enormt bra. Har den inga missljud från motorn, är välservad och kamkedjesträckaren gått ut max 12-13 mm skulle jag köpa den (vid 15 mm bör kamkedjan bytas, en ny kedja ligger på 10-11 mm). Att kolla kedjesträckaren gör en verkstad på 5-10 minuter.

9-3 Aero håller sig bättre i pris, och du får ingen sjysst 01-02 inom din budget, utan då är den gärna sönderskruvad av hemmatrimmare som gillar baslådor och i övrigt sliten. Tro mig, jag fick leta 2 månader förra vintern innan jag hittade en bra lågmilare, och den kostade inte 40k utan betydligt mer...

Men det är bara att leta.

Som sagt, en 9-5 kanske man i värsta fall får byta låda på inom 10k mil, men de ger ruskigt mycket för pengarna just pga av deras dåliga rykte. Vet man vad man ska titta efter kan man därför göra en ruskigt bra affär på ett fint exemplar.
Senast redigerat av Andromeda (24 december 2010)


Rumpmas
3 860 Inlägg
24 december 2010
#11
Kan ju säga t ex att en kollega vill ha 42k för sin 320 -02 som gått 25k mil med manuell låda och skinn. Till ytan ser den bra ut frånsett ett par bucklor men har blankslitna däck och inte låter helt frisk... Inte konstigt som han plågar bilen med kall motor osv.

Bra deal? Skulle inte ta i bilen med tång ens smile
Kommer han att få den såld till det priset? Fort som fan antagligen.

Man kan som sagt för samma pengar få en jäkligt fräsch 9-5 Aero av samma årsmodell med fräscha däck osv.


560 Inlägg
24 december 2010
#12
Andromeda skrev:
Kan ju säga t ex att en kollega vill ha 42k för sin 320 -02 som gått 25k mil med manuell låda och skinn. Till ytan ser den bra ut frånsett ett par bucklor men har blankslitna däck och inte låter helt frisk... Inte konstigt som han plågar bilen med kall motor osv.

Bra deal? Skulle inte ta i bilen med tång ens smile
Kommer han att få den såld till det priset? Fort som fan antagligen.

Man kan som sagt för samma pengar få en jäkligt fräsch 9-5 Aero av samma årsmodell med fräscha däck osv.

Håller helt och hållet med! Skulle satsat på de absolut smile

33 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
#13
Andromeda: Det var ett perfekt svar! nu vet jag att jag ska lägga BMW på hyllan ett par år tills min ekonomi är starkare! Som du säger är 9-3 aero lite väl dyra så om det blir en 9-3 blir det icke en aero.

9-5 kanske skulle funka, finns det någon mer hållbar låda man kan byta till... lite dumt o byta till en kass låda igen liksom! skruva och sånt har jag ju inte heller några problem med, så länge 9-5an inte rostar så verkar det ju som en go bil! Men nu har jag fått en känsla av att den kanske är lite stor för mig? är strax 20år och är studerande utan familj, jag är ju inte i behov av en stor och rymlig familjebil egentligen. Men det är nog bara en känsla jag har.

vad har en 9-5 aero -02 i bensinförbrukning: landsväg resp. blandat, vad ligger skatten på och ungefär vad landar försäkringen någonstans? (skrivs på morsan)


33 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
#14
Jag kom och tänka på en sak, alla de bilar ni tipsat mig om förutom audi Coupé är bilar efter -00, det får gärna vara bilar sent 80 alltså 88 och framåt, även 90tals bilar uppskattas. nästan så 90tals bilar är mest attraktiva då de fortfarande är relativt lätt mekade utan alltför mycket el.

Hur är det med t ex: Audi a4 1.8t (b5-karossen) eller Volvo X40(ingen riktig Volvo därav kan jag väldigt lite om den)?

God Jul!
Senast redigerat av Lawen (24 december 2010)


German Engineering
9 083 Inlägg
24 december 2010
#15
Audi A4 1.8T funkar också, är en 90-talsbil enligt din önskan osv smile
Bränsleförbrukningen ligger på runt 0,89-1,1 blandad. Reservdelar är rätt billiga, men skulle ha kört på Mekonomen. Laddtrycket ska ligga runt 0,4 bar.

Finns med framhjulsdrift och quattro. Här kan du kika lite smile

http://www2.blocket.se/adwatch/list/0?query_id=4

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

33 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
#16
CarpeDiem: den verkar ju inte helt fel! det gör jag med, har lite förkärlek till nya saker och då man bor ett stenkast ifrån Mekonomen i Partille så blir det lätt att man tar sig dit så fort det är något som behövs.

Quattro hade verkligen varit något men är de inte lite utanför min prisram? eller det kanske går och hitta någon för 40k, skadar ju iaf inte att leta smile

den där bevakningstjänsten på blocket kände jag inte till! när jag vet mer vad för bilmodell jag är ute efter kommer den garanterat användas! tack så mycket, var dag lär man sig något nytt smile


560 Inlägg
24 december 2010
#17
En Audi A4 q kanske inte är helt fel för dig då? Sedan är de bra att inte köpa bil för alla pengar, om de nu är sparade pengar. Kan vara ett tips att ha cirka 5-10k tillgodo ifall något oväntat inträffar...

Eller en Passat då? Samma bil som A4 ungefär, billigare att äga också smile

http://www.blocket.se/alvsborg/Volkswag … 15&w=2

28 Inlägg
24 december 2010
#18
Tjena, kika in på min saab 9-5 och säg va du tycker hade eventuelt tänkt att sälja bilen:)


33 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
#19
oj, kanske borde sagt att min budget är strax över 50k 

passaten är helt okey! en kompis som har en -96a 1.8t och den är väldigt trevlig!

men hur kan passaten vara billigare att äga, trodde det var samma bil förutom emblemen tongue t ex på polarns originalfälgar så står det audi på insidan av "kåpan" över navet av fälgen.


33 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
#20
mhoose: den var stilig! men om det ska vara 9-5 vill jag nog ha en kombi då det är grymt mycket snyggare i mitt tycke.

säljer du bilen så får du gärna meddela mig med ett pm, kan vara intresserad om bil och pris känns rätt!



Sök