4262
Sök

Knepigt problem med nytt slutsteg och bas.

44 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
#1
Tjenare!

Nu har jag köpt mig en lite present som inte alls vill fungera!

Basen spelar ytterst lite och låter skit, alla lampor blinkar i takt med basen.

Har dragigt mängder med jordkablar och gjort mig väldigt säker på att det inte är jordfel. Har tom dragigt tjock jord utanför bilen direkt till batteriet men utan någon som hellst försämring/förbättring.

Plussen har jag matat direkt utan säkringar eller dylikt för att eliminera det problemet.

Batteriet är helt nytt och mycket större än det borde vara, dock inget gelbatteri eller så men ett vanligt stort bilbatteri.

Mäter jag på batteriet så faller spänningen såklart när det dunkar till med 1-2V, Densamma på stegets anslutningar då såklart.

Har mitt framsystem kopplat i skuffen också och har provat att låna det stegets jord och plus men ingen försämring/förbättring där heller. Och det fungerar ju ändå klockrent utan probelm.

Prylarna jag kör med:

MDS Monoblock T5 Torque 1700WRMS

MDS E112 TOM Baslåda 12"x14"

MDS DS1214 12" x 14" Bashögtalare

Och alla kopplingar är bra gjorda med rätt grejer och kablar av hög kvalite och tjock storlek.

Skulle vara tacksamt om någon hade en aning om va det kan vara.


3 187 Inlägg
23 december 2010
#2
TurboBackman skrev:
Tjenare!

Nu har jag köpt mig en lite present som inte alls vill fungera!

Basen spelar ytterst lite och låter skit, alla lampor blinkar i takt med basen.

Har dragigt mängder med jordkablar och gjort mig väldigt säker på att det inte är jordfel. Har tom dragigt tjock jord utanför bilen direkt till batteriet men utan någon som hellst försämring/förbättring.

Plussen har jag matat direkt utan säkringar eller dylikt för att eliminera det problemet.

Batteriet är helt nytt och mycket större än det borde vara, dock inget gelbatteri eller så men ett vanligt stort bilbatteri.

Mäter jag på batteriet så faller spänningen såklart när det dunkar till med 1-2V, Densamma på stegets anslutningar då såklart.

Har mitt framsystem kopplat i skuffen också och har provat att låna det stegets jord och plus men ingen försämring/förbättring där heller. Och det fungerar ju ändå klockrent utan probelm.

Prylarna jag kör med:

MDS Monoblock T5 Torque 1700WRMS

MDS E112 TOM Baslåda 12"x14"

MDS DS1214 12" x 14" Bashögtalare

Och alla kopplingar är bra gjorda med rätt grejer och kablar av hög kvalite och tjock storlek.

Skulle vara tacksamt om någon hade en aning om va det kan vara.

ett extra batteri skulle jag gissa på, vilket batteri har du nu?
du har inte råkat fasvända?


44 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
#3
Det är ett Audi Q7 batteri som jag fick hem med mig efter jobbet.

640A EN
380A DIN
80Ah

Är uppgifterna på det. Och det är Stort.


Vad är fasvändning ?
Senast redigerat av TurboBackman (23 december 2010)


3 187 Inlägg
23 december 2010
#4
TurboBackman skrev:
Det är ett Audi Q7 batteri som jag fick hem med mig efter jobbet.

640A EN
380A DIN
80Ah

Är uppgifterna på det. Och det är Stort.


Vad är fasvändning ?

okej, vilket ohm ska du driva steget i?
man brukar säga att man ska ha 1 batteri / 1000 watt rms, så jag skulle säga att du ska ha ett till batteri (om du driver det i 1 ohm, då det ger ut ca 1700 watt rms).

fasvänt, är när du har tagit minus på steget till + på basen och minus till plus, då slår basen väldigt lite.
testa att vända och se om det blir bättre;)


44 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
#5
Det är parallelkopplade 2ohms spolar så kör det hela i 1ohm.

De inga problem för mig att köra dubbla men det känns ändå som att steget borde spela högre och tillslut balla ur pga för lite ström. För man måste stå i bagaget för att ens höra basen som det är nu.

Har provat med annan högtalare också och det låter lika lite och med samma kassa ljud. Då var jag 100 på att det var 100% rätt kopplat också.


3 187 Inlägg
23 december 2010
#6
TurboBackman skrev:
Det är parallelkopplade 2ohms spolar så kör det hela i 1ohm.

De inga problem för mig att köra dubbla men det känns ändå som att steget borde spela högre och tillslut balla ur pga för lite ström. För man måste stå i bagaget för att ens höra basen som det är nu.

Har provat med annan högtalare också och det låter lika lite och med samma kassa ljud. Då var jag 100 på att det var 100% rätt kopplat också.

okej, testa en annan låda och se, kan vara så att det är fel kopplat mellan basarna? eller som sagt att du har dragit fel från slutsteget, testa att skifta högtalar kablarna och se om det fungerar, tar ju inte så lång tid wink
om det inte fungerar kolla så det är rätt kopplat mellan basara och om det inte fungerar då, så testa en annan baslåda.


44 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
#7
Det är en bas med dubbla talspolar kanske jag skulle sagt tongue Den är i alla fall på 1Ohm och jag är väldigt säker på att det är rätt kopplat på den punkten. Testade nu att polvända med samma resultat.

Provade också att driva en liten fronthögtalare men lät inte högt alls och bara skrapade.

Börjar troo att slutsteget är skräp.


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 december 2010
#8
big-jepp skrev:
TurboBackman skrev:
Det är ett Audi Q7 batteri som jag fick hem med mig efter jobbet.

640A EN
380A DIN
80Ah

Är uppgifterna på det. Och det är Stort.


Vad är fasvändning ?

okej, vilket ohm ska du driva steget i?
man brukar säga att man ska ha 1 batteri / 1000 watt rms, så jag skulle säga att du ska ha ett till batteri (om du driver det i 1 ohm, då det ger ut ca 1700 watt rms).

fasvänt, är när du har tagit minus på steget till + på basen och minus till plus, då slår basen väldigt lite.
testa att vända och se om det blir bättre;)

Fel. Basen slår precis lika långt oavsett om man kopplar den "rätt" eller "fel" fasat. Däremot så om man har fasfel mellan bas och framsystem t.ex. så kan man få utsläckning av vissa frekvenser.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 december 2010
#9
ChriZtoffer skrev:
big-jepp skrev:
TurboBackman skrev:
Det är ett Audi Q7 batteri som jag fick hem med mig efter jobbet.

640A EN
380A DIN
80Ah

Är uppgifterna på det. Och det är Stort.


Vad är fasvändning ?

okej, vilket ohm ska du driva steget i?
man brukar säga att man ska ha 1 batteri / 1000 watt rms, så jag skulle säga att du ska ha ett till batteri (om du driver det i 1 ohm, då det ger ut ca 1700 watt rms).

fasvänt, är när du har tagit minus på steget till + på basen och minus till plus, då slår basen väldigt lite.
testa att vända och se om det blir bättre;)

Fel. Basen slår precis lika långt oavsett om man kopplar den "rätt" eller "fel" fasat. Däremot så om man har fasfel mellan bas och framsystem t.ex. så kan man få utsläckning av vissa frekvenser.

Iom att basen har dubbla spolar så står den......still om man lyckats fasvända ena spolen wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 december 2010
#10
Aah ni tänker så. wink Jo det är sant, men då rör den sig inte alls, å om den nu rör sig så är det väldans stora variationer på spolarna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

181 Inlägg
23 december 2010
#11
testa med ett annat steg? eller det kanske du hade gjort redan.. testa att montera en kondensator. kanske får för lite ström? är remoten hel?


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 december 2010
#12
Kondensatorn lär inte hjälpa och om remoten inte fungerade så skulle inte steget gå ingång alls. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

505 Inlägg
23 december 2010
#13
Jag fattar inte en sak..

Du säger alltså att basen inte spelar, men ändå blinkar hela din belysning?Anledningen till att det blinkar kan vara för klena kablar mellan batteri och generator (+), batteri till jord och startmotor till jord. Samt kabeln från Batteri + till slutsteget +, hur grov är den?  Har inte nya torque t5 dubbla strömanslutningar? eller det kanske är något ännu nyare, kollade på vallåkra men minns inte vad det hette..

Iallafall, Har du provat att skruva upp Gain på steget? Samt att höja volymen på stereon?  Det låter kanske dumt men vid felsökning måste man börja från grunden..

1 batteri borde ju räcka på lägre volym ändå, 2 batterier är ju helt nödvändigt för att du ska kunna använda ljudet som du antagligen vill spela med dom grejerna.   Men på lägre volym borde det ändå bumpa..   

Kolla över din koppling en gång till, basen har kanske hamnat i 4ohm istället. Eller fasvänd mellan spolarna som också redan är sagt..    Är steget sönder borde det gå i Protect Mode..

181 Inlägg
23 december 2010
#14
ChriZtoffer skrev:
Kondensatorn lär inte hjälpa och om remoten inte fungerade så skulle inte steget gå ingång alls. wink

jodå, hade precis remotefel i min bil, remoten va typ av men funkade ändå, hade ström till remoten, la sedan en kabel mellan + ¨remote hoppade då igång, tog bort kabeln funkade fortfarande, men de va sjukt lågt ljud typ som att det inte va någon volym, men jag hade volym på, sen dog det dock igen, böt sedan remote, ¨de funkade kalas!


218 Inlägg
23 december 2010
#15
jag tror han trådskaparen är döv smile


44 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
#16
Trådskaparen är inte döv, men han går emot strömmen här på garaget och tillbringar mera timmar i garaget än på sin fattiga dator wink


Anyway.. Problemet låg i lådan då kablarna som gick till basen var för klena... Riktigt DÅLIGT! av mds måste jag säga. Färdigkittad låda för endast just den basen och så är kablarna för klena...

Bytte till större och herrejävlar va det pumpa på big_smile

Nu behövs det bara ett till batteri en fetare generator och ett par kondingar så blir de prima skinka smile

Tack för alla svar i alla fall, och go jul smile


3 187 Inlägg
24 december 2010
#17
TurboBackman skrev:
Trådskaparen är inte döv, men han går emot strömmen här på garaget och tillbringar mera timmar i garaget än på sin fattiga dator wink


Anyway.. Problemet låg i lådan då kablarna som gick till basen var för klena... Riktigt DÅLIGT! av mds måste jag säga. Färdigkittad låda för endast just den basen och så är kablarna för klena...

Bytte till större och herrejävlar va det pumpa på big_smile

Nu behövs det bara ett till batteri en fetare generator och ett par kondingar så blir de prima skinka smile

Tack för alla svar i alla fall, och go jul smile

strunta i kodningar, lägg pengarna på något annat;) gör typ ingen nytta (skaffa ett till bra batteri, som t.ex. running bull.
och din generator klarar lätt av att driva 2 och även tre batterier så det är inte heller jätte nödvändigt wink


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 december 2010
#18
Tror inte det var något större fel på kablarna, snarare anslutningen av kablarna isåfall. När det gäller just högtalarkabel så räcker det med tunn kabel rätt långt då det inte går så hög ström i dom. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

181 Inlägg
24 december 2010
#19
klart kondingen gör nytta? skaffa ett till batteri å en konding ist.. kondingen ger extraström till batteriet precis när basen ska slå så den slår hårdare  å massa andra nyttig info!!! big_smile om jag fått ordentligt och rätt info tongue


3 187 Inlägg
24 december 2010
#20
matheus skrev:
klart kondingen gör nytta? skaffa ett till batteri å en konding ist.. kondingen ger extraström till batteriet precis när basen ska slå så den slår hårdare  å massa andra nyttig info!!! big_smile om jag fått ordentligt och rätt info tongue

jo klart en kodning gör någon nytta men jag skulle inte skaffa en kondning för kanske 1000kr och uppåt, för så mycket nytta gör den inte;) det som är bra är att du ser volten, men resten fixar en bra batteri bank wink



Sök