4356
Sök

Relän volvo 240

100 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#1
Hejsan min torkarmotor på 240in har lagt av och vart sitter relät till torkarmotorn? jag hittar det inte. tänkte om det var i det felet satt. tacksam för svar MVH

Försöker iaf
1 998 Inlägg
26 december 2010
#2
Det sitter under mattan på förarsidan. Det är bara att gräva lite under panelen så hittar du de rätt snabbt.
Funkar inte de så kan du öppna locket på torkarmotorn och kolla hur allt ser ut inni där. De kan ju ha ärgat eller något kan ha lagt sig fel

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

1 008 Inlägg
26 december 2010
#3
Intervallrelä på 240 är placerat under/bakom stödplåten som man har vänsterfoten på under golvmattan.
Plåten sitter skruvad med 2st skruvar,  Svart relä = fram och Gult relä = bak


100 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#4
tack för svar

74 Inlägg
15 november 2011
#5
Lånar tråden lite angående relän, vart sitter relät till bränsle pumpen? smile


21 761 Inlägg
15 november 2011
#6
På en 240?

Bakom/under instrumenthuset, man plockar bort filtmattan och då kan relät vara fastklämt med ett metallklips i själva balken. Åtminstone på min -86 var det så när jag tog loss den första gången och lödde om några anslutningar inuti. smile

18 Inlägg
10 december 2013
#7
Hej angående relä!
Har en 240 gl b230f 1990 var sitter bränsle relät och vad ska det ha för färg??


1 125 Inlägg
10 december 2013
#8
Det skall vara vitt och sitter bakom handsfacket


1 125 Inlägg
10 december 2013
#9
Vart osäker,men var ute och kollade på min 89:a,där sitter det bakom handsfacket och är vitt,räcker att lossa plasten under handsfacket så ser man det.


18 Inlägg
10 december 2013
#10
Vad är det som ska vara på förarsidan då?
Ska det inte sitta ett relä där med?


1 125 Inlägg
10 december 2013
#11
Inte på b230 f 89:a i alla fall


914 Inlägg
10 december 2013
#12
240 med k-jetronic har ett grönt relä och är placerat på vänster sida i ett clips under brädan.

18 Inlägg
10 december 2013
#13
Vad händer om det inte är något relä där då?
Problemet är att det finns ingen ström vid pumpen,
Och ingen vid säkringen, men vid det vita relät finns det ström,
Och det är nytt, men pumpen funkar ändå inte, kan de va så att det gröna relät måste finnas där för att pumpen ska funka?


21 761 Inlägg
10 december 2013
#14
Det är antingen ett grönt eller ett vitt relä, inte båda samtidigt. Din bil ska ha ett vitt relä bakom handskfacket, det ska inte finnas något grönt bränslepumprelä på förarsidan. smile

Kommer det även ut spänning från bränslerelät?

18 Inlägg
11 december 2013
#15
På det vita kommer det ut 12,60 volt hela tiden, på en pol, på en annan pol 0,30
( även om inte tönningen är på)

men på förarsidan sitter det en koppling, som ser ut att det ska vara ett rälä på men när man vrider om tändningen så blir det 12,60 volt på en pol ( bara när man har nycklen i sista läget..)

arg som fan på problemet men tack för all hjälp!!


1 008 Inlägg
11 december 2013
#16
På stift 30 på relät ska du ha ständig +12v matning - från huvudsäkringen (25A flatstiftsäkringen vid batteriet  i motorrummet.

På en 90:a så har du bara spännning till bränslepumparna när du har varvtalssignal = vid startförsök och när motorn går.

Duttar du till nyckeln hastigt till körläget så ska man höra pumparna 1-2 sek innan dom slår av.
Som föregående har skrivit så ska det 6-poliga kontaktdonet vid förarsidan vara tomt på en bil med F-motor.


6 Inlägg
22 december 2013
#17
Tjenna, lånar tråden lite.mitt hellyse funkar halft, asså när man trycker spaken mot sig så hoppar hellyset igång men när man släpper spaken så slås de av igen och jag har provat i alla olika ljuslägen , så ja fundera på om de kanske kan vara ett relä som är pajj, men jag vet inte vart de relät sitter så ja hoppas på att någon av er vet vart de sitter eller vet vad de är för fel.smile



Sök