Importera ny miljöbil från Tyskland

B3nis
9 januari 2011 · 5 Inlägg

Hej bilvänner,

Jag går i tankarna att köpa en Fiat 500 Twinair. Fiat är betydligt mycket dyrare i Sverige än i Tyskland. En ny Fiat 500 Twinair Lounge kostar 166 000 kr i Sverige och 114 00 kr i Tyskland. Både priser inkl. svensk resp. tysk moms. Det är alltså skillnad på att köpa en Fiat och något annat märke som är väletablerat i Sverige. Hur som haver, vad jag har förstått det som åker man på följande:

1. Jag åker till Tyskland, köper en ny Fiat 500 Twinair Lounge för cirka 114 000 kr inkl. tysk moms på 19% hos en handlare. Åker till någon myndighet i Tyskland och får en temporär skylt och någon 14-dagars försäkring för 150 euro (om inte bilhandlaren hjälper mig med det).

2. Tar in bilen i Sverige. Reggar den som svensk, besiktigar etc. För cirka 2000 kr.

3. Betalar svensk moms och får så småning om tillbaka momsen som jag betalade i Tyskland (fast från Sverige då - ska ju inte betala dubbelmoms).

Summa sumarum så betalar jag 120 000 kr för bilen (vilket det blir med svensk moms på 25%) plus cirka 3000 kr för diverse reg, besiktning, temp-skylt, etc. Vi räknar på 125 000 kr. Sedan tillkommer så klart resa, boende men det räknar vi bort just nu. Något jag har missat i kostnader?

Sedan funderar jag på:

4. Det ska väl inte vara några konstigheter att bilen blir miljöbil i Sverige? Vill ju ha fri parkering etc :-)

5. I Sverige om man köper en miljöbil är den skattebefriad i fem år. Jag antar att det inte gäller en importerad miljöbil? Även om den är ny?

Stort tack på förhand. Jag har läst en hel del om importering men detta med miljöbilar etc verkar vara ovanligt och jag hittar inte så mycket information om det.

Senast redigerat av B3nis (9 januari 2011)

Saab 9-3 (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang