3792
Sök

Generatorbyte volvo 240

8 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#1
jag har en volvo 240 med en B200k i, batterilampan började lysa och blinkersena slutade fungera. jag tog reda på att det var generatorn som hade gått, jag prövade först att bara byta kol men det blev ingen skillnad, jag böt istället hela generatorn mot en helt ny. den började ladda igen men batterilampan vägrade att sluta lysa. men den lös bara när motorn var igång, och inga varningslampor lös med bara tändning på.

på gamla generatorn satt en liten svart dosa fastskruvad och kopplad till generatorns +,jag vet inte vad det är men det fanns ingen sådan på nya generatorn, jag satte iaf dit den nya utan dosan i tron på att man köper en komplett och utan behov av det gamla(speciellt eftersom att den var helt ny)
på gamla kolen så satt vad jag tror är ett laddningsrelä och det fanns inte på verken nya kolen eller kolen i nya generatorn.


är det någon som har en aning om vad jag ska göra?
tacksam för svar // oskar
Senast redigerat av orresnorre (22 januari 2011)

1 800 Inlägg
22 januari 2011
#2
Laddningsrelät är ju komplett med kol osv då man köper detta, så antingen har du fått kol avsett för extern laddningsrelä  (läs på vad det står på dom gamla och beställ därefter) eller så är inte den svarta D+ (till lampan) kopplad. Är denna inte kopplad så lyser lampan och generatorn börjar inte ladda.


21 761 Inlägg
22 januari 2011
#3
Ta gärna en bild på "nya" generatorns bakstycke, då är det lättare att ge mer råd. smile

Den svarta dosan, var den rund eller fyrkantig?
Senast redigerat av Drönirettab (22 januari 2011)

1 800 Inlägg
22 januari 2011
#4
Den svarta dosan är mest troligen ett störningsfilter.


21 761 Inlägg
22 januari 2011
#5
Jo, jag misstänkte att det var kondingen. smile

8 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#6
den var fyrkantig, och nu när ni säger det så tror jag att ni har helt rätt om dosan, tack för det!

tror ni att på det är att kolen saknade laddningsrelä som varningslamporna inte lyser när man har tändningen på, eller är det ett annat elfel?

får se om batterilampan slutar lysa när jag har fått tag på kol med laddningsrelä på.

21 761 Inlägg
22 januari 2011
#7
Ser din nya generator ut så här? https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/745728_j5qs08.jpg

Förutom den svarta kondensatorn alltså. De färgade ringarna behöver du inte bry dig om just nu. smile
Senast redigerat av Drönirettab (22 januari 2011)

8 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#8
nej den ser inte ut sådär sad

21 761 Inlägg
22 januari 2011
#9
Det där är en 80 A generator som har suttit på min 240-86, i princip så där ska det se ut på generatorns baksida till en 240/740/940 om det inte gäller äldre modeller med extern regulator. smile

Är lite osäker, men jag tror det var runt 83-84 som man övergick till inbyggd regulator på 240. Innan dessa årsmodeller satt alltså extern regulator. Eftersom din bil har B200K så borde det väl handla om -87 eller så gissar jag.
Senast redigerat av Drönirettab (22 januari 2011)

8 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#10
den generatorn jag köpte är fabriksny så det är inte så konstigt att dom inte ser likadana ut.

både den nya och den gamla hade inbyggd laddningsregulator men inga av dom nya kolen jag har köpt har haft laddningsrelä, och varför får jag fråga firman jag köpte dom av på måndag.

det jag inte förstår är varför lampan lyser fast att generatorn laddar...
och om det hänger ihop med att varningslamporna inte lyser i tändningsläge fast att batterilampan lyser när motorn är igång...

21 761 Inlägg
22 januari 2011
#11
Det verkar ju lite skumt, håller med. Vad som är fel vet jag nog inte riktigt. Varningslamporna ska ju lysa med tändningen påslagen iaf, det vet jag. Kanske har blivit något konstigt fenomen eftersom den nya generatorn inte ser likadan ut som den gamla. hmm

Om du har fått kol utan regulator så kanske firman trodde att din generator har extern regulator, eller nåt sånt.

Har du möjlighet att ta en bild på generatorn?
Senast redigerat av Drönirettab (22 januari 2011)

8 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#12
varningslamporna la av i samband med att den gamla generatorn la av, den nya generatorn ser likadan ut som den gamla och ingen av dom som din...

kolen hade regulator men inget relä..

8 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#13
eftersom att det fungerade innan generatorn la av så antar jag att den är jordad?
om det inte finns tändnings+ från tändningslåset så borde väl inte lampan lysa när motorn är igång heller?
vad är remanens?

8 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#14
allt har löst sig idag, det var fel på kabeln från batteriet till lampan.
tack för all hjälp //oskar


Sök