2537
Sök

Anatomi för avtagbart drag saab 9-5

32 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#1
Har fått nedslag på besiktningen på mitt drag. Besiktningsmannen fick först inte loss kopplingstappen (jag antar att det heter så?), men till slut lyckades han och konstaterade "Den här är dessutom trasig"?
Jag har nu tagit bort den, gjort rent den, smort in den och gängat tillbaka den utan problem.

Vad menar han är trasigt? Inget gängpaj, ingen trasig damask?

När jag tittar i min instruktionsbok, så är det en draganordning som inte alls ser ut som min? Den i boken är med nyckel och skit?

Är det någon som har en bild på en dragkrok som ev skulle kunna se ut som min? Jag har en SAAB 9-5 Aero -01.

HJÄÄÄÄÄLP mig! Har ingen lust att lämna in bilen på verkstad för en sådan skitgrej. Eller? Är det ingen skitgrej?

Tack på förhand!

Malin

Ps. Ska besiktiga imorgon, så jag känner mig liiiiite stressad cool (Hade glömt bort det:D)

SAAB 9-5 Aero

4 299 Inlägg
23 januari 2011
#2
Vad står det ordagrant på anmärkningen gällande dragkroken.

Vet av erfarenhet att besiktningsmännen inte alltid kan hantera alla sorters löstagbara dragkrokar. Höll en gång på att få anmärkning på en fullt fungerande dragkrok för att besiktningsmannen inte kunde klura ut hur den funkade.


32 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#3
Det skulle inte förvåna mig om det är så och det är ju förj.... i så fall sad
Ska kolla exakt vad det står när jag kommer hem.
TACK så länge!

SAAB 9-5 Aero

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
23 januari 2011
#4
litenmalin skrev:
Har fått nedslag på besiktningen på mitt drag. Besiktningsmannen fick först inte loss kopplingstappen (jag antar att det heter så?), men till slut lyckades han och konstaterade "Den här är dessutom trasig"?
Jag har nu tagit bort den, gjort rent den, smort in den och gängat tillbaka den utan problem.

Vad menar han är trasigt? Inget gängpaj, ingen trasig damask?

När jag tittar i min instruktionsbok, så är det en draganordning som inte alls ser ut som min? Den i boken är med nyckel och skit?

Är det någon som har en bild på en dragkrok som ev skulle kunna se ut som min? Jag har en SAAB 9-5 Aero -01.

HJÄÄÄÄÄLP mig! Har ingen lust att lämna in bilen på verkstad för en sådan skitgrej. Eller? Är det ingen skitgrej?

Tack på förhand!

Malin

Ps. Ska besiktiga imorgon, så jag känner mig liiiiite stressad cool (Hade glömt bort det:D)

Jag har en Aero -01 med avtagbart drag och på det är det bara en gul spak som man vrider till ett spärrläge. Sen klickar man bara dit själva draget och tittar på sidan där det är en rund cylinder med en röd pigg i mitten som inte får sticka ut när draget är i rätt läge. Vid demontering drar man bara i spaken och drar loss själva draget, man behöver inte vrida eller "haka i" något som på många andra drag.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
23 januari 2011
#5
Problemen med avtagbara drag beror ju till 99% på bristfällig smörjning. En klassisk och välfungerande fettnippel brukar lösa det mesta. Förstår inte varför det inte sitter från fabrik?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

32 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#6
Hotrodder: Min ser inte alls ut så? Så jäkla märkligt? Vore ju himla praktiskt och lätt om jag också hade en spak att dra i *skrattar* Så ser den ut i min instruktionsbok, men vad hjälper det MIG *snyft*

Rallyhalle: Så här står det i besiktningsprotokollet: "Kopplingsdel, demonterbar, kärvar, låsning osäker"
Jag tolkar det som att det bara är den yttre delen som jag just donat med?

RD_87: Klart att det är så! Jag har tyvärr ALDRIG smort upp min dragkrok, så visst får jag skylla mig själv. Gjorde jag det ett par gånger om året så skulle problemet vara löst. Jag ska dock inte klaga för bilen har varit i min ägo sedan den var ny och jag har aldrig fått nedslag på det tidigare. Någon gång ska vara den första och nu får jag förhoppningsvis veta hur man DEmonterar den wink

SAAB 9-5 Aero

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
23 januari 2011
#7
Kan vara så att kroken är monterad hos återförsäljaren och inte på fabriken? Då kanske det blir lite "Man tager vad man haver", bara en gissning.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

32 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#8
RD_87 skrev:
Kan vara så att kroken är monterad hos återförsäljaren och inte på fabriken? Då kanske det blir lite "Man tager vad man haver", bara en gissning.

Din gissning är nog ganska nära. Inte helt omöjligt faktiskt? Jag får klia mig lite extra i huvudet bara och kanske får jag nog bita i det sura äpplet och ta mig till en verkstad bara för att få en lektion i hur den fungerar:)

SAAB 9-5 Aero

552 Inlägg
23 januari 2011
#9
Ta en bild på hur det ser ut så kanske vi kan hjälpa till mera. 9-5ans krok är inte så avancerad roll

Better than God \o/
1 883 Inlägg
23 januari 2011
#10
RD_87 skrev:
Kan vara så att kroken är monterad hos återförsäljaren och inte på fabriken? Då kanske det blir lite "Man tager vad man haver", bara en gissning.

Drag monteras inte på fabriken, det görs hos återförsäljaren.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
23 januari 2011
#11
MrTurbo skrev:
RD_87 skrev:
Kan vara så att kroken är monterad hos återförsäljaren och inte på fabriken? Då kanske det blir lite "Man tager vad man haver", bara en gissning.

Drag monteras inte på fabriken, det görs hos återförsäljaren.

Den monteras på fabriken om bilen beställs med drag från fabrik, däremot om du går in och pekar på en bil utan drag så slänger vekstaden dit en på begäran. Kan ju dessutom vara olika hos de olika biltillverkarna och återförsäljarna.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Better than God \o/
1 883 Inlägg
23 januari 2011
#12
Mysko, jobbade i monteringen på SAAB i 11 år utan att se en enda ny bil med drag monterat på fabriksområdet. Så de monteras efteråt misstänker jag. Faktiskt... roll
Senast redigerat av MrTurbo (23 januari 2011)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
23 januari 2011
#13
MrTurbo skrev:
Mysko, jobbade i monteringen på SAAB i 11 år utan att se en enda ny bil med drag monterat på fabriksområdet. Så de monteras efteråt misstänker jag. Faktiskt... roll

Jag tror dig, men som sagt det varierar mellan olika tillverkare. Vet att vissa VAG bilar nästan måste beställas med drag då det är så jävla knöligt att få dit i efterhand. Blir helt enkelt för dyrt att få det gjort på verkstad.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Better than God \o/
1 883 Inlägg
23 januari 2011
#14
Så är det säkert men SAAB har aldrig haft ett fabriksmonterat drag. Det är ett tillbehör som monteras hos återförsäljaren.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

32 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#15
Så här ser mitt drag ut. Före jag har tagit bort kopplingsdelen och efter. Är det så att den delen som sitter kvar ska kunna dras ut på något vis? Vad har den lilla "skallen/sprinten" för funktion?

Ja, nu skulle jag få in bilder och det gick ju bra *harkel* Behöver tydligen hjälp med det med smile

SAAB 9-5 Aero

552 Inlägg
23 januari 2011
#16
Ladda upp bilden via galleriet.

32 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#17
Nu TROR jag att det fungerade big_smile ? Nu ligger de i mitt "galleri" Kategori "Dragkrok smile

SAAB 9-5 Aero

552 Inlägg
23 januari 2011
#18
Såg väldigt rostigt ut, har du fått ut själva drag delen?

32 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#19
Det var  ju just det? Jag ville ju ha en "anatomibild" på mitt drag eftersom det inte är samma drag som jag har i instruktionsboken, så jag har  ingen aning om hur mitt drag fungerar? Det jag kan säga nu är att den lilla "skallen" man ser på bilden där låset är bortskruvat har gått i graven wink Den ramlade bort helt enkelt sad

SAAB 9-5 Aero

32 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#20
Och ja! Det är sjukt rostigt sad Har inte tänkt på att ta hand om mitt drag alls *skäms*

SAAB 9-5 Aero


Sök