3121
Sök

Köpråd: Bil med specifika kriterier, c:a 50k kr?

185 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#1
Måsten:
- Budget kring 50.000 kr, cash
- Hög krocksäkerhet
- Driftsäkerhet, dvs en bil man kan lita på
- Bränslesnål
- Billig att serva och reparera
- Manuell växellåda med bra feeling

Gärna:
- Att den är smått sportig och rolig att köra
- Att det finns ett bra medelstort bagageutrymme
- Att tjejerna inte springer för glatta livet för att den är så ful
Senast redigerat av AIC (4 oktober 2011)

7 275 Inlägg
25 januari 2011
#2
Någon golf kanske? Dom kan se jävligt bra ut, inte allt för trötta.
Borde gå rätt biligt.


Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
25 januari 2011
#3
Skulle inte kalla en goffe billig att serva eller direkt sportig om man inte köper gti'n. en den är aningen dyrare än 50k

Om du inte bryr dig om krocksäkerhet så skulle jag kunna ge några förslag!
Senast redigerat av eddhedd (25 januari 2011)


185 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#4
eddhedd skrev:
Om du inte bryr dig om krocksäkerhet så skulle jag kunna ge några förslag!

Shoot, man lever bara en gång! wink

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
25 januari 2011
#5
AIC skrev:
eddhedd skrev:
Om du inte bryr dig om krocksäkerhet så skulle jag kunna ge några förslag!

Shoot, man lever bara en gång! wink

Med bränslesnål så skulle jag gissa på att den drar ~1 liter milen eller mindre.

-nissan 200sx (s13-s14)
-Supra mkIII (dock ganska ful)
-Toyota celica gt4
-bmw e30 eller e36
-med lite tur en impreza gt

med japsarna borde du dock akta dig lite för fel. Skulle egenteligen tipsa på att köpa en bil för 30 (typ en 200sx s13) och sedan så har du cash när något går sönder + pengar för trim.

det finns klart flera som är bra så ta inte bara vara på dessa
Senast redigerat av eddhedd (25 januari 2011)


Rumpmas
3 860 Inlägg
25 januari 2011
#6
Första bil. Då skulle ju försäkringspremien vara prio 1, och då blir det ju ingen raket tyvärr. Jag skulle stasa på något billigt det inte gör något om man råkar "grovjustera" karossen litegrann på, och så får du rejält av budgeten över att laga bilen och pynta försäkring för. Jag antar att du tar studenten till våren, och just nu vill du ha fin bil, men efter studenten kommer man på en massa annat roligt det är bra med extra pengar till, resor, flytta hemifrån osv.

Har du redan ditt på det torra med jobb och så är det ju en annan femma smile
Senast redigerat av Andromeda (25 januari 2011)


Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
25 januari 2011
#7
Andromeda skrev:
Första bil. Då skulle ju försäkringspremien vara prio 1, och då blir det ju ingen raket tyvärr. Jag skulle stasa på något billigt det inte gör något om man råkar "grovjustera" karossen litegrann på, och så får du rejält av budgeten över att laga bilen och pynta försäkring för. Jag antar att du tar studenten till våren, och just nu vill du ha fin bil, men efter studenten kommer man på en massa annat roligt det är bra med extra pengar till, resor, flytta hemifrån osv.

Har du redan ditt på det torra med jobb och så är det ju en annan femma smile

Om du bor hos föräldrarna så kan du försäkra den på deras namn.


Rumpmas
3 860 Inlägg
25 januari 2011
#9
eddhedd skrev:
Andromeda skrev:
Första bil. Då skulle ju försäkringspremien vara prio 1, och då blir det ju ingen raket tyvärr. Jag skulle stasa på något billigt det inte gör något om man råkar "grovjustera" karossen litegrann på, och så får du rejält av budgeten över att laga bilen och pynta försäkring för. Jag antar att du tar studenten till våren, och just nu vill du ha fin bil, men efter studenten kommer man på en massa annat roligt det är bra med extra pengar till, resor, flytta hemifrån osv.

Har du redan ditt på det torra med jobb och så är det ju en annan femma smile

Om du bor hos föräldrarna så kan du försäkra den på deras namn.

Sant, men då kan man inte heller flytta hemifrån utan att även flytta över bilen på sig om man ska vara utan risk. Man börjar inte heller samla bonus med bilen på någon annan, och om ett eller två år är det fortfarande snuskigt dyrt.


Rumpmas
3 860 Inlägg
25 januari 2011
#10
Malheus skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Vw_Golf_GTI_Sv_Sald_Valvardad_31169770.htm?ca=11&w=1

Golf GTi

Jävla dyr överhuvudtaget, och bucklan gör det ju inte bättre. 25000.


Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
25 januari 2011
#11
Andromeda skrev:
eddhedd skrev:
Andromeda skrev:
Första bil. Då skulle ju försäkringspremien vara prio 1, och då blir det ju ingen raket tyvärr. Jag skulle stasa på något billigt det inte gör något om man råkar "grovjustera" karossen litegrann på, och så får du rejält av budgeten över att laga bilen och pynta försäkring för. Jag antar att du tar studenten till våren, och just nu vill du ha fin bil, men efter studenten kommer man på en massa annat roligt det är bra med extra pengar till, resor, flytta hemifrån osv.

Har du redan ditt på det torra med jobb och så är det ju en annan femma smile

Om du bor hos föräldrarna så kan du försäkra den på deras namn.

Sant, men då kan man inte heller flytta hemifrån utan att även flytta över bilen på sig om man ska vara utan risk. Man börjar inte heller samla bonus med bilen på någon annan, och om ett eller två år är det fortfarande snuskigt dyrt.

skulle satsat på den GTi'n. Dock är den relativt högmilad, så se upp.


Rumpmas
3 860 Inlägg
25 januari 2011
#12
eddhedd skrev:
Andromeda skrev:
eddhedd skrev:

Om du bor hos föräldrarna så kan du försäkra den på deras namn.

Sant, men då kan man inte heller flytta hemifrån utan att även flytta över bilen på sig om man ska vara utan risk. Man börjar inte heller samla bonus med bilen på någon annan, och om ett eller två år är det fortfarande snuskigt dyrt.

skulle satsat på den GTi'n. Dock är den relativt högmilad, så se upp.

Jag förstår inte riktigt hur man tänkte med den bilen.

"Vi ska ha en högprestandamodell i GTI-anda också!"
"Ja, vi stoppar in lättryckaren på 150 hk i en bil nästintill lika tung som en Saab 9-3!"

Ingen har någonsin anklagat en 9-3:a med 150 hk för att vara särskilt snabb eller sportig, och att det står Tyskland som tillverkningsland gör den inte snabbare. Den motorn har ju dessutom minst lika stora problem som tidiga 9-5:or och är en tickande bomb.


Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
25 januari 2011
#13
Andromeda skrev:
eddhedd skrev:
Andromeda skrev:

Sant, men då kan man inte heller flytta hemifrån utan att även flytta över bilen på sig om man ska vara utan risk. Man börjar inte heller samla bonus med bilen på någon annan, och om ett eller två år är det fortfarande snuskigt dyrt.

skulle satsat på den GTi'n. Dock är den relativt högmilad, så se upp.

Jag förstår inte riktigt hur man tänkte med den bilen.

"Vi ska ha en högprestandamodell i GTI-anda också!"
"Ja, vi stoppar in lättryckaren på 150 hk i en bil nästintill lika tung som en Saab 9-3!"

Ingen har någonsin anklagat en 9-3:a med 150 hk för att vara särskilt snabb eller sportig, och att det står Tyskland som tillverkningsland gör den inte snabbare. Den motorn har ju dessutom minst lika stora problem som tidiga 9-5:or och är en tickande bomb.

Touché


461 Inlägg
25 januari 2011
#14
Andromeda skrev:
eddhedd skrev:
Andromeda skrev:
Sant, men då kan man inte heller flytta hemifrån utan att även flytta över bilen på sig om man ska vara utan risk. Man börjar inte heller samla bonus med bilen på någon annan, och om ett eller två år är det fortfarande snuskigt dyrt.

skulle satsat på den GTi'n. Dock är den relativt högmilad, så se upp.

Jag förstår inte riktigt hur man tänkte med den bilen.

"Vi ska ha en högprestandamodell i GTI-anda också!"
"Ja, vi stoppar in lättryckaren på 150 hk i en bil nästintill lika tung som en Saab 9-3!"

Ingen har någonsin anklagat en 9-3:a med 150 hk för att vara särskilt snabb eller sportig, och att det står Tyskland som tillverkningsland gör den inte snabbare. Den motorn har ju dessutom minst lika stora problem som tidiga 9-5:or och är en tickande bomb.

sportighet brukar sitta i chassit och inte i hur många hästar bilen har, men visst golf 4 gti är inte känd för att vara jätte sportig.


Rumpmas
3 860 Inlägg
25 januari 2011
#15
eddhedd skrev:
Andromeda skrev:
eddhedd skrev:
skulle satsat på den GTi'n. Dock är den relativt högmilad, så se upp.

Jag förstår inte riktigt hur man tänkte med den bilen.

"Vi ska ha en högprestandamodell i GTI-anda också!"
"Ja, vi stoppar in lättryckaren på 150 hk i en bil nästintill lika tung som en Saab 9-3!"

Ingen har någonsin anklagat en 9-3:a med 150 hk för att vara särskilt snabb eller sportig, och att det står Tyskland som tillverkningsland gör den inte snabbare. Den motorn har ju dessutom minst lika stora problem som tidiga 9-5:or och är en tickande bomb.

Touché

Kusinen har en Golf Gti av liknande årsmodell och jag tänkte att det här ska bli kul att provköra, men jag blev inte särdeles imponerad. Vafan tänkte jag, vars är turbon? tongue
Stolarna var inte särskilt bekväma, och tyginredning dessutom! Den kändes som en helt ordinär Golf inuti och sportigheten var som bortblåst. Oil-sludge på VAG talas det tyst om, men utsatta är de. I vanliga fall när man köper en lite sportigare och dyrare version av en modell typ T5, Aero, S, M osv får man unik utrustning i rejäla lass. De ska näst intill vara maxutrustade. Här får man en Golf med snikturbo och ett Gti-märke på bakluckan.

Skulle någon vilja ge 40k för en 9-3 2,0t T7-00 med för modellen helt vanlig utrustning och inredning skulle jag råda dom att dra sig ur fort som fan, det är minst dubbelt så mycket som bilen är värd. Samma med den här bilen tyvärr.

Edit: Tyckte bara att den kändes lite hederligt tysktrög i chassit, inte kvick i kurvorna eller något.
Senast redigerat av Andromeda (25 januari 2011)


461 Inlägg
25 januari 2011
#16
Audi S4, BMW 328, kanske man kan hitta en Audi s2 för 50k, Toyota mr2 endast 2 sits men rolig bil. Evo 2-3? finns mycket att välja på för 50k smile


Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
25 januari 2011
#17
M@sken skrev:
Audi S4, BMW 328, kanske man kan hitta en Audi s2 för 50k, Toyota mr2 endast 2 sits men rolig bil. Evo 2-3? finns mycket att välja på för 50k smile

328:an borde väl hålla rätt så bra.

och som evoägare så skulle jag inte rekommendera att köpa evo om du inte vill ha en bulimisk plånbok.


185 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#18
Mange tak för svar! Alltså, "lastutrymme" och "funktion" får gärna betonas lite grann. Kommer eventuellt att lasta in lite musikutrustning till repan då och då. Vad tycker ni om följande modeller och hur anser ni att de passar mina "kriterier"?

Alfa 147 (säg mig en gång för alla, är Alfa skit rakt igenom?)
Audi A3 (har spanat på 1.8T, bra eller dålig?)
BMW Compact (finns det begagnade bilar i 3-serien i den prisklassen som inte är sönderåkta?)
Saab 9-3 Aero (många är chipade och pulade som det verkar, bra eller dåligt? Vad ska man se upp med med Saab?)

Något mer i samma stuk, förutom Golfen då?

461 Inlägg
25 januari 2011
#19
eddhedd skrev:
M@sken skrev:
Audi S4, BMW 328, kanske man kan hitta en Audi s2 för 50k, Toyota mr2 endast 2 sits men rolig bil. Evo 2-3? finns mycket att välja på för 50k smile

328:an borde väl hålla rätt så bra.

och som evoägare så skulle jag inte rekommendera att köpa evo om du inte vill ha en bulimisk plånbok.

jag har ägt en 325 och kan säga att det är en jäkligt rolig bil! bra chassi härlig styrkänsla och lagom med effekt smile

nä evo är kankse inte jätte pålitlig smile


461 Inlägg
25 januari 2011
#20
AIC skrev:
Alfa 147 (säg mig en gång för alla, är Alfa skit rakt igenom?) Nej
Audi A3 (har spanat på 1.8T, bra eller dålig?) Bra bil rolig att köra, specielt med quattro, praktisk
BMW Compact (finns det begagnade bilar i 3-serien i den prisklassen som inte är sönderåkta?) Ja det finns det, inte så praktisk väldigt liten.
Saab 9-3 Aero (många är chipade och pulade som det verkar, bra eller dåligt? Vad ska man se upp med med Saab?) tråkig bil rakt igenom enligt mig.

Något mer i samma stuk, förutom Golfen då?



Sök