AIC skrev:
Mange tak för svar! Alltså, "lastutrymme" och "funktion" får gärna betonas lite grann. Kommer eventuellt att lasta in lite musikutrustning till repan då och då. Vad tycker ni om följande modeller och hur anser ni att de passar mina "kriterier"?
Alfa 147 (säg mig en gång för alla, är Alfa skit rakt igenom?)
Audi A3 (har spanat på 1.8T, bra eller dålig?)
BMW Compact (finns det begagnade bilar i 3-serien i den prisklassen som inte är sönderåkta?)
Saab 9-3 Aero (många är chipade och pulade som det verkar, bra eller dåligt? Vad ska man se upp med med Saab?)
Något mer i samma stuk, förutom Golfen då?
Alfa har jag inte hört mycket gott om tyvärr. Säkert ingen dålig bil alls när den fungerar, tvärtom. Men det verkar tyvärr som att man inte får vara främmande för att lämna in bilen på verkstad i större utsträckning än normalt. Lotto.
Saab kan jag svara mer ingående på.
9-3 Aero: Antar att 01-02 är aktuella, dvs med Viggenpaket och Viggen-stolar. 00:an är mer anonym och ser mest ut som en SE vid första anblicken med en bridgespoiler. Bilarna är generellt mycket välutrustade. Tyvärr finns inte antisladd till og9-3, eller regnsensor, men de har som sagt samtliga elstyrda Viggen-stolar (sköna som fan), stora färddatorn, ACC, perforerad läderratt med stereoknappar om originalstereo, steglös intervalltorkning m.m.
De har bra drag från 2k rpm, om man chippar drar de även bra från låga varv. 1500 till kunniga Saab-entusiaster på Blocket ger dig 240-250 hk istället för 205.
Lite kul med Saabs egna Trionic är att det finns en användarutvecklad funktion som kan chippas in som heter OpenSid då man kan se laddtryck, begärd luftmassa, Amul och en hel drös andra funktioner i färddatorns display.
De går bra rakt fram, och sänkta går de hyffsat i kurvor. Framvagnen är som den är. Den håller ihop bra, men är "sladdrig" och lider av påtaglig kåtsnok. Man får ha ett stadigt tag i ratten om man drar på fullt på dåliga vägar. Växellådan är OK, de brukar hålla bra även om man trimmar måttligt, liksom kopplingen. Utväxlingen är underbar, man glider fram på 2000 rpm i 90 km/h. Drar ca 0,65 landsväg och 0,8-0,9 blandat. Bra fartkänsla då kupén är ganska smal och man känner sig närmare marken än i t ex en 9000.
Populär ungdomsbil, tyvärr. Du får en jäkligt fin och välskött för 50k. Tyvärr tar det tid att hitta en sådan, och den kanske inte ens finns i din del av Sverige. Det ligger en hel del på Blocket som aldrig försvinner, helt enkelt för att de är för dyra i förhållande till skick. Många är trimmade och hårt körda. Knackande drivknutar, vibbar vid acceleration och en sliten känsla i drivning är inget ovanligt för de ungdomskörda.
Du blir bara olycklig om du köper en sådan, hur billig den än är. Du ska ha en som ser bra ut och känns bra, annars vänder du på klacken. Turbon tål misshandel väldigt bra och går sällan sönder.
Svaga punkter:
Displayer till ACC och SID. ca 3000 kr/styck nya.
Fjäderben fram rostar gärna av. Se upp om bilen gått runt 20k mil och de inte är bytta. Dessa är dyyyra och går åt fort på skroten.
Problemen med T7-motorn. En motor utan uppgraderad vevhusventilation som går korta sträckor är antagligen ingen höjdare. I sådana fall är en bil med längre mil som gått kanske 3 mil till jobbet bättre ur motorperspektiv. Dock blir ju allt annat slitet med milen. Bäst är förstås en lågmilare som varit vinteravställd. Här får du verkligen leta hårt.
Rosten är den du ser. Det finns inga problem med dold rost som på Mercor och BMW. Vanliga punkter är bakluckans nederkant, dörrarnas nederkant , skärmkanterna och skarven vid bakskärmen bakom bakdörren.
AC-kompressorn. Går ofta sönder på många bilmodeller.
Bilar runt 20k mil: Här börjar många saker att ge upp. Spindelleder, stötdämpare, fjädrar. Det gäller väl alla bilar egentligen. Många på Blocket ligger i dessa miltal och en hel del av dom har nog vissa renoveringsbehov.
Så jävla farligt är det faktiskt inte att köpa en Saab med T7-motor. Risken finns där, men köper du en frisk bil som inte drar olja och sedan sköter oljebyten var tusende mil och undviker att åka 2 km till skolan som enda resorna håller den. Som vanligt är de som är missnöjda högljudda, medan de som är nöjda naturligtvis inte startar trådar om att bilen fortfarande är hel
En kul grej med turbosaab är lättheten att trimma och det enorma utbudet av eftermarknadsdelar som finns för att göra bilen mer unik.
Hade jag varit i din sits finns ju även 9-3 "sport". Den har en T5 version (alltså ingen risk för ovan nämnda motorproblem) av Aero-motorn på 200hk med bl a samma turbo som Aeron. Vanligtvis har de inte skinnklädsel, men en Viggen-inredning är inte svår att montera
Jag tror de endast finns som årsmodell -99. Finns både med vanligt och SE-paket. SE-paket skulle jag helt klart välja. Utbudet till salu brukar inte vara stort då det finns betydligt färre av dom än Aero.
BMWgrabben på forumet hade en förut. Jag tycker de bör ligga runt 20-30k beroende på miltal och skick.
Ett exempel på 9-3 Sport, här den ovanliga Monte Carlo-gula:
http://www.blocket.se/jonkoping/Saab_9_ … =9&w=3För dyr enligt mig.
En Sport utan SE-paket:
http://www.blocket.se/dalarna/Saab_93_C … =9&w=3