3131
Sök

Köpråd: Bil med specifika kriterier, c:a 50k kr?

2 656 Inlägg
26 januari 2011
#41
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:
Rquired skrev:

Till protokollet bör föras att Bmw E36 var en av de säkraste modellerna som byggdes på sin tid, visst är det en dödsfälla jämfört med helt nya modeller men man köper ingen ny bil för 50.000:-. Så jag förstår inte hur du menar ovan?

Visst, snart nämner någon att 36ans rattstång flyttade på sig och att modellen klassades som farlig när en svensk tidning testade äldre modeller för ett par år sedan. Vad de glömde att nämna var att exakt samma sak hände Saab 900ng (Vilket är samma kaross som 9-3 tom 2002) vid krocktest och att denna har exakt samma betyg som Bmwn, men Saaben anses alltid som ett säkert köp från den tiden precis som andra svenska modeller. Konstigt med tanke på att lill-Bmw:n är lika säker...

Men det är enklare att klaga på utländska tillverkare än våra älskade inhemska, eller?

Till saken, E36 är en mycket körglad bil som håller väl och är (jämfört med bilar i samma prisklass) en mycket säker bil både att krocka i och att köra; Väghållningen är kanon, uppträdandet förutsägbart och bilen var tidigt ute med ett utmärkt passivt antisladdsystem (ASC).

Helt klart en bil värd en funderare. smile

undrar hur det kan skilja så mellan e34 och e36 då e34 va idetnärmaste direkt farlig att krocka med

Är det Folksam´s statistik igen? E34 var i alla fall en av de säkraste bilarna på sin tid (Jämför, i sin klass alltså) den med även om W124 slog den med sin starkare kupé. Jag tror inte det är en osäker bil jämfört med konkurrenterna idag men till skillnad från E36 är den före Euro Ncaps tid och så vidare. smile

statestiken jag sett när jag letade om bilarna var långt ifrån godkänd va nått årsen jag kollat upp nu men minns tex att euroncap är den klassad som "farlig" osv och tryckte ihop en lite och är glad att de inte gick fort smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 januari 2011
#42
ekelund88 skrev:
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:

undrar hur det kan skilja så mellan e34 och e36 då e34 va idetnärmaste direkt farlig att krocka med

Är det Folksam´s statistik igen? E34 var i alla fall en av de säkraste bilarna på sin tid (Jämför, i sin klass alltså) den med även om W124 slog den med sin starkare kupé. Jag tror inte det är en osäker bil jämfört med konkurrenterna idag men till skillnad från E36 är den före Euro Ncaps tid och så vidare. smile

statestiken jag sett när jag letade om bilarna var långt ifrån godkänd va nått årsen jag kollat upp nu men minns tex att euroncap är den klassad som "farlig" osv och tryckte ihop en lite och är glad att de inte gick fort smile

Jag hittar inget om att EuroNcap testat modellen? Att gamla bilar är "farliga" är däremot inget konstigt, alla dåtida bilar är osäkra att krocka i jämfört med moderna bilar och frågan är om man skall låta sig bli skrämd och köpa en helt ny bil eller inse att folk dog inte som flugor i början av 90-talet trots dessa "livsfarliga" modeller och nöja sig med en äldre. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 656 Inlägg
26 januari 2011
#43
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:
Rquired skrev:

Är det Folksam´s statistik igen? E34 var i alla fall en av de säkraste bilarna på sin tid (Jämför, i sin klass alltså) den med även om W124 slog den med sin starkare kupé. Jag tror inte det är en osäker bil jämfört med konkurrenterna idag men till skillnad från E36 är den före Euro Ncaps tid och så vidare. smile

statestiken jag sett när jag letade om bilarna var långt ifrån godkänd va nått årsen jag kollat upp nu men minns tex att euroncap är den klassad som "farlig" osv och tryckte ihop en lite och är glad att de inte gick fort smile

Jag hittar inget om att EuroNcap testat modellen? Att gamla bilar är "farliga" är däremot inget konstigt, alla dåtida bilar är osäkra att krocka i jämfört med moderna bilar och frågan är om man skall låta sig bli skrämd och köpa en helt ny bil eller inse att folk dog inte som flugor i början av 90-talet trots dessa "livsfarliga" modeller och nöja sig med en äldre. smile

dom verkar gjort om sidan tror infon från euro ncap jag fick fram då gick genom teknikens värld men inte säker men bra var den inte med dagens mått mätt iaf smile


2 656 Inlägg
26 januari 2011
#44
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:
Rquired skrev:

Är det Folksam´s statistik igen? E34 var i alla fall en av de säkraste bilarna på sin tid (Jämför, i sin klass alltså) den med även om W124 slog den med sin starkare kupé. Jag tror inte det är en osäker bil jämfört med konkurrenterna idag men till skillnad från E36 är den före Euro Ncaps tid och så vidare. smile

statestiken jag sett när jag letade om bilarna var långt ifrån godkänd va nått årsen jag kollat upp nu men minns tex att euroncap är den klassad som "farlig" osv och tryckte ihop en lite och är glad att de inte gick fort smile

Jag hittar inget om att EuroNcap testat modellen? Att gamla bilar är "farliga" är däremot inget konstigt, alla dåtida bilar är osäkra att krocka i jämfört med moderna bilar och frågan är om man skall låta sig bli skrämd och köpa en helt ny bil eller inse att folk dog inte som flugor i början av 90-talet trots dessa "livsfarliga" modeller och nöja sig med en äldre. smile

http://www.aftonbladet.se/bil/article5070182.ab tanka listan här smile enligt statestiken hos försäkringsbolagen Undvik – lägre säkerhet än medelbilen

du hittar den  i pdfen på sida 21 "stora bilar"

i samma lista har bmw e36 fått Medelhög säkerhet alltså godkänd den hittar på på sida 19


huh?
10 427 Inlägg
26 januari 2011
#45
ekelund88 skrev:
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:
statestiken jag sett när jag letade om bilarna var långt ifrån godkänd va nått årsen jag kollat upp nu men minns tex att euroncap är den klassad som "farlig" osv och tryckte ihop en lite och är glad att de inte gick fort smile

Jag hittar inget om att EuroNcap testat modellen? Att gamla bilar är "farliga" är däremot inget konstigt, alla dåtida bilar är osäkra att krocka i jämfört med moderna bilar och frågan är om man skall låta sig bli skrämd och köpa en helt ny bil eller inse att folk dog inte som flugor i början av 90-talet trots dessa "livsfarliga" modeller och nöja sig med en äldre. smile

http://www.aftonbladet.se/bil/article5070182.ab tanka listan här smile enligt statestiken hos försäkringsbolagen Undvik – lägre säkerhet än medelbilen

du hittar den  i pdfen på sida 21 "stora bilar"

i samma lista har bmw e36 fått Medelhög säkerhet alltså godkänd den hittar på på sida 19

Här finns Folksams statistik eller bedömning att kika på direkt: http://www.folksam.se/testergodarad/bil … en/1.57836


Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 januari 2011
#46
ekelund88 skrev:
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:

statestiken jag sett när jag letade om bilarna var långt ifrån godkänd va nått årsen jag kollat upp nu men minns tex att euroncap är den klassad som "farlig" osv och tryckte ihop en lite och är glad att de inte gick fort smile

Jag hittar inget om att EuroNcap testat modellen? Att gamla bilar är "farliga" är däremot inget konstigt, alla dåtida bilar är osäkra att krocka i jämfört med moderna bilar och frågan är om man skall låta sig bli skrämd och köpa en helt ny bil eller inse att folk dog inte som flugor i början av 90-talet trots dessa "livsfarliga" modeller och nöja sig med en äldre. smile

http://www.aftonbladet.se/bil/article5070182.ab tanka listan här smile enligt statestiken hos försäkringsbolagen Undvik – lägre säkerhet än medelbilen

du hittar den  i pdfen på sida 21 "stora bilar"

i samma lista har bmw e36 fått Medelhög säkerhet alltså godkänd den hittar på på sida 19

Jo men det är just Folksam´s statistik, eller mer exakt "Vi tar X antal krockar och antar att de hänt på samma sätt så vi kan jämföra resultaten". Inget jag litar på jämfört med ett vetenskapligt utfört test. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 656 Inlägg
27 januari 2011
#47
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:
Rquired skrev:

Jag hittar inget om att EuroNcap testat modellen? Att gamla bilar är "farliga" är däremot inget konstigt, alla dåtida bilar är osäkra att krocka i jämfört med moderna bilar och frågan är om man skall låta sig bli skrämd och köpa en helt ny bil eller inse att folk dog inte som flugor i början av 90-talet trots dessa "livsfarliga" modeller och nöja sig med en äldre. smile

http://www.aftonbladet.se/bil/article5070182.ab tanka listan här smile enligt statestiken hos försäkringsbolagen Undvik – lägre säkerhet än medelbilen

du hittar den  i pdfen på sida 21 "stora bilar"

i samma lista har bmw e36 fått Medelhög säkerhet alltså godkänd den hittar på på sida 19

Jo men det är just Folksam´s statistik, eller mer exakt "Vi tar X antal krockar och antar att de hänt på samma sätt så vi kan jämföra resultaten". Inget jag litar på jämfört med ett vetenskapligt utfört test. smile

euro ncap har jag inte mycket för om de e de du menar detta baseras ju på olyckor och de e väländå de man ska prioitera när en människa sitter i bilen inte en docka


2 656 Inlägg
27 januari 2011
#48
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:
Rquired skrev:

Jag hittar inget om att EuroNcap testat modellen? Att gamla bilar är "farliga" är däremot inget konstigt, alla dåtida bilar är osäkra att krocka i jämfört med moderna bilar och frågan är om man skall låta sig bli skrämd och köpa en helt ny bil eller inse att folk dog inte som flugor i början av 90-talet trots dessa "livsfarliga" modeller och nöja sig med en äldre. smile

http://www.aftonbladet.se/bil/article5070182.ab tanka listan här smile enligt statestiken hos försäkringsbolagen Undvik – lägre säkerhet än medelbilen

du hittar den  i pdfen på sida 21 "stora bilar"

i samma lista har bmw e36 fått Medelhög säkerhet alltså godkänd den hittar på på sida 19

Jo men det är just Folksam´s statistik, eller mer exakt "Vi tar X antal krockar och antar att de hänt på samma sätt så vi kan jämföra resultaten". Inget jag litar på jämfört med ett vetenskapligt utfört test. smile

http://www.youtube.com/watch?v=aSOODbpCNwA och i denna bil vill jag ej sitta vid en krock smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 januari 2011
#49
ekelund88 skrev:
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:

http://www.aftonbladet.se/bil/article5070182.ab tanka listan här smile enligt statestiken hos försäkringsbolagen Undvik – lägre säkerhet än medelbilen

du hittar den  i pdfen på sida 21 "stora bilar"

i samma lista har bmw e36 fått Medelhög säkerhet alltså godkänd den hittar på på sida 19

Jo men det är just Folksam´s statistik, eller mer exakt "Vi tar X antal krockar och antar att de hänt på samma sätt så vi kan jämföra resultaten". Inget jag litar på jämfört med ett vetenskapligt utfört test. smile

http://www.youtube.com/watch?v=aSOODbpCNwA och i denna bil vill jag ej sitta vid en krock smile

Inte tänkt att skrämma dig, men tror du andra bilar från samma tid är säkrare? Din Golf är sannolikt en dödsfälla tom jämfört med den "farliga E34" du länkar till. Det var standarden på den tiden, nog har utvecklingen gått rejält framåt men folk klarade sig ifrån olyckor på den tiden med.

Folksam har visserligen "äkta" krockar, men det fungerar inte som jämförelse. Ta Euro Ncap som jämförelse, idag testas bilarna i 63km/h och klarar detta. De bilarna som i 63km/h får 5stjärnor kollapsar karossen på vid 80km/h, det är verkligen inte så farligt som det låter men det visar på hur en liten hastighetsökning gör enorm skillnad vid en krock. Detta kom Euro Ncap själva fram till vid en granskning förra året.

Så tillbaka till statistiken, är det rättvist att jämföra en bil som ofta(re) är med om singelolyckor i hög fart som en körglad Bmw med en bil som för det mesta körs av bilointresserade äldre och snarare deltar i (orsakar?) kökrocker i låg fart som tex. en Avensis?

Du ser hur stor skillnad 17km/h gjorde i laboratorietest, hur stor tror du inte skillnaden är ovan? Nej det är inte enbart dockor i deras test utan replikor utav människan. Självklart inte 100% säkert, men enormt mycket mer korrekt än att hämta sina resultat från olyckor där ingen är den andra lik...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 656 Inlägg
27 januari 2011
#50
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:
Rquired skrev:

Jo men det är just Folksam´s statistik, eller mer exakt "Vi tar X antal krockar och antar att de hänt på samma sätt så vi kan jämföra resultaten". Inget jag litar på jämfört med ett vetenskapligt utfört test. smile

http://www.youtube.com/watch?v=aSOODbpCNwA och i denna bil vill jag ej sitta vid en krock smile

Inte tänkt att skrämma dig, men tror du andra bilar från samma tid är säkrare? Din Golf är sannolikt en dödsfälla tom jämfört med den "farliga E34" du länkar till. Det var standarden på den tiden, nog har utvecklingen gått rejält framåt men folk klarade sig ifrån olyckor på den tiden med.

Folksam har visserligen "äkta" krockar, men det fungerar inte som jämförelse. Ta Euro Ncap som jämförelse, idag testas bilarna i 63km/h och klarar detta. De bilarna som i 63km/h får 5stjärnor kollapsar karossen på vid 80km/h, det är verkligen inte så farligt som det låter men det visar på hur en liten hastighetsökning gör enorm skillnad vid en krock. Detta kom Euro Ncap själva fram till vid en granskning förra året.

Så tillbaka till statistiken, är det rättvist att jämföra en bil som ofta(re) är med om singelolyckor i hög fart som en körglad Bmw med en bil som för det mesta körs av bilointresserade äldre och snarare deltar i (orsakar?) kökrocker i låg fart som tex. en Avensis?

Du ser hur stor skillnad 17km/h gjorde i laboratorietest, hur stor tror du inte skillnaden är ovan? Nej det är inte enbart dockor i deras test utan replikor utav människan. Självklart inte 100% säkert, men enormt mycket mer korrekt än att hämta sina resultat från olyckor där ingen är den andra lik...

såklart vet jag att golfen inte är det bästa att krocka med e ju inte retarded som du försöker få mig att framstå nu .. men statestik ljuger allt som oftast inte sen kan du väl knappas jämföra en avensis med en bil som började tillverkas på slutet av 80 talet eller? jämför istället mellan likvärdiga bilar och denna diskution startade med att du påstår att e36an är en säker bil och jag gav frågeställningen hur detta kunde vara när e34an är bevisat krockfarlig och fått absolut sämsta betyg hos folksam .. fast än en e34a inte bjuder på hälften va körglädje som en e36a och den fick "medelhögsäkerhet" tom


Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 januari 2011
#51
ekelund88 skrev:
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=aSOODbpCNwA och i denna bil vill jag ej sitta vid en krock smile

Inte tänkt att skrämma dig, men tror du andra bilar från samma tid är säkrare? Din Golf är sannolikt en dödsfälla tom jämfört med den "farliga E34" du länkar till. Det var standarden på den tiden, nog har utvecklingen gått rejält framåt men folk klarade sig ifrån olyckor på den tiden med.

Folksam har visserligen "äkta" krockar, men det fungerar inte som jämförelse. Ta Euro Ncap som jämförelse, idag testas bilarna i 63km/h och klarar detta. De bilarna som i 63km/h får 5stjärnor kollapsar karossen på vid 80km/h, det är verkligen inte så farligt som det låter men det visar på hur en liten hastighetsökning gör enorm skillnad vid en krock. Detta kom Euro Ncap själva fram till vid en granskning förra året.

Så tillbaka till statistiken, är det rättvist att jämföra en bil som ofta(re) är med om singelolyckor i hög fart som en körglad Bmw med en bil som för det mesta körs av bilointresserade äldre och snarare deltar i (orsakar?) kökrocker i låg fart som tex. en Avensis?

Du ser hur stor skillnad 17km/h gjorde i laboratorietest, hur stor tror du inte skillnaden är ovan? Nej det är inte enbart dockor i deras test utan replikor utav människan. Självklart inte 100% säkert, men enormt mycket mer korrekt än att hämta sina resultat från olyckor där ingen är den andra lik...

såklart vet jag att golfen inte är det bästa att krocka med e ju inte retarded som du försöker få mig att framstå nu .. men statestik ljuger allt som oftast inte sen kan du väl knappas jämföra en avensis med en bil som började tillverkas på slutet av 80 talet eller? jämför istället mellan likvärdiga bilar och denna diskution startade med att du påstår att e36an är en säker bil och jag gav frågeställningen hur detta kunde vara när e34an är bevisat krockfarlig och fått absolut sämsta betyg hos folksam .. fast än en e34a inte bjuder på hälften va körglädje som en e36a och den fick "medelhögsäkerhet" tom

Du sade det själv, det finns bara en av våra två källor som är statistik och det är Folksam´s siffror. Krocktester är en vetenskap, där finns inga olika utföranden utan allt utförs noggrant på exakt samma sätt varje gång. Och flera gånger med varje modell där resultatet är ett snitt.

Jag började denna diskutionen med att visa att E36 är en lika säker, eller osäker om man så vill, bil som sina samtida konkurrenter. I det fallet råkade Folksam gissa rätt...

Varför E34 framstår som så osäker vet jag inte, och hur skulle jag kunna veta det? En gissning är att E34 var mer gångbar hos Bmw-folket, E36 attraherade en betydligt större publik än E34 och var långt in på 2000-talet Bmw´s mest sålda modell.

E34 gick hem hos den gamla Bmw-publiken, det kanske gav den en ännu större körglad publik? Bilen fanns trots allt med fler kraftiga motorer än E36, 530i, 535i, 540i, M5 med två effektsiffror etc.  Sedan är det en långfärdsbil på ett annat sätt än E36, aggressiva Bmw-förare har väl alla hört talas om? Kanske olyckorna skett i ännu högre farter än för E36?

Observera att jag vet inte utan endast gissar, just att man inte vet vad som ligger bakom det är en av svagheterna i Folksams siffor.

*Och någon idiotförklaring var det absolut inte tal om, ber om ursäkt om du tog det så!
Senast redigerat av Rquired (27 januari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Kung
603 Inlägg
27 januari 2011
#52
Starta en tråd om bilsäkerhet istället ...

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 januari 2011
#53
Uttelito skrev:
Starta en tråd om bilsäkerhet istället ...

Det var väl viktigt att visa att E36, som TS var intresserad av, inte är en dödsfälla utan tvärt om en säker bil med tanke på åldern?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
27 januari 2011
#54
Audi a8  lr större bmw  lr merca så springer nog inte brudarna utan de blir nog mer att dom börjar klä av sig;D haha satsa på en riktig direktörsbil och sänk ;D

185 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
#55
Kan ni Alfa-ägare berätta lite vad ni tycker om 147:an?

Elektriker
139 Inlägg
28 januari 2011
#56
Kanske en volvo s/v 40? Rätt lagom bil enligt mig smile

En riktig volvo är bakhjulsdriven!

185 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
#57
Update: Det blev en IS200 med automat. Inget fartmonster men fin glidare. *glad*


Sök