4389
Sök

Bytt startmotor på Mitsubishi L200 4ggr

Mönsterdjup... vad är det??
16 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
Hej, ja som det står i rubriken att startmotorn på min fars mitsubishi slår till strartkransen men slår ur lika fort, efter det så snurrar bara startmotorn utan att slå till kransen och ger ifrån sig ett vinande ljud. alla gångerna den gått sönder lämnade vi in den på verkstad så dom fick konstatera ved det kunde va för fel. men eftersom vi nu bytt den 4ggr med samma fel och dom inte hittar vad det är för fel tänkte jag att det kanske finns någon annan som råkat ut för samma fel.
PS: startmotorn håller MAX ett år sen är det byte som gäller. den senaste bytte vi för ett halvår sen.

sånt e livet

21 761 Inlägg
27 januari 2011
Är det verkligen själva startmotorn som går sönder varje gång?

Med tanke på att drevet går tillbaka igen så finns det åtminstone två orsaker som jag kan komma på just nu iaf. Dels är själva startmotorn dålig och "fältar" (någon lindning kortsluter inuti startmotorn), dels är spänningen i "tillslagskabeln" (från tändlåset) för låg på något sätt.

Tar vi första alternativet så låter det förstås osannolikt att 4 st startmotorer skulle bli dåliga och börja fälta, då är nog andra alternativet mer troligt som jag ser det. Att det fungerar ett år innan det krånglar  ifall kabeln skulle ha för låg spänning verkar väl iof lite mystiskt, men jag ser det ändå som en möjlighet.

Andra får väl komma med fler förslag. smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 januari 2011
Usel kvalité på solenoiderna? Skev startkrans så startmotorn tar stryk?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Mönsterdjup... vad är det??
16 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
nu är startmorotn bytt igen men denna gången fick vi en Lucas startmotor. anledningen var att det märket som va förut på startmotorn har utgått ifrån sortimentet så antagligen fick dom så många reklamationer på dom så företaget tog bort den ur sitt sortiment. tack för alla förslag ich idéer smile

sånt e livet

Motborgare
1 099 Inlägg
28 januari 2011
reg skrev:
Hej, ja som det står i rubriken att startmotorn på min fars mitsubishi slår till strartkransen men slår ur lika fort, efter det så snurrar bara startmotorn utan att slå till kransen och ger ifrån sig ett vinande ljud. alla gångerna den gått sönder lämnade vi in den på verkstad så dom fick konstatera ved det kunde va för fel. men eftersom vi nu bytt den 4ggr med samma fel och dom inte hittar vad det är för fel tänkte jag att det kanske finns någon annan som råkat ut för samma fel.
PS: startmotorn håller MAX ett år sen är det byte som gäller. den senaste bytte vi för ett halvår sen.

Det finns fyra olika varianter av startmotorer till dieslarna, i alla fall. Två med olika inslagslängder och två med olika kuggantal.

-- K

Sök