2692
Sök

Billån och borgensman?

33 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
Jag har nyligen sålt min förra bil och funderar nu på att köpa en ny. Undrar hur det funkar med lån och om någon här fått lån med hjälp av borgensman.

Jag har nyligen fått ett nytt jobb och får ca 20 000 före skatt varje månad. Om jag då ska ta ett billån fast att min inkomst inte är tillräcklig, kan jag då ha någon som går i borgen för lånet? Jag har redan de 20% som krävs.

Alla svar är välkommna

711 Inlägg
5 februari 2011
20tk före skatt är väll en inkomst som är tillräcklig,det är väll snarare att du inte vart anställd
tillräckligt länge? Men jag tror inte att det är nå större problem för dig att själv stå för lånet,eftersom
bilen är som säkerhet om du mot förmodan inte skulle betala för dig.

116 Inlägg
5 februari 2011
Det kan inte banken gnälla på tycker jag.

Reservdansk
6 271 Inlägg
5 februari 2011
När någon går i borgen för dig, så innebär det att om du inte kan betala, får den andra personen stå för fiolerna.

Är någon villig att göra det för dig?
Bara så att vi båda är med på vad det innebär?
Antar att det är en förälder det handlar om.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

27 Inlägg
5 februari 2011
Medlems lån kan du ta om du är med i facket då behöver du ingen borgen

33 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
Tack för alla svar. Värt att notera är också att jag är 20år och det blir min pappa som kommer att vara borgensman. Men om jag har bilen som säkerhet och betalar lite över de 20% av bilens pris så ska det väll gå bra? Det är fan en förlust för dom om de nekar.

Bilen är dyr och det är det som gör mig osäker (ca 500tk)

466 Inlägg
5 februari 2011
har du 20 % också så är det inga problem. jag tog bil lån när jag gick på akassa.... du har ju bilen som säkerhet skulle du inte betala lånet så hämtar dom bilen..... så funkar det

342 Inlägg
5 februari 2011
Bilen som säkerhet beror ju givetvis på lånets löptid, och om du bedöms kunna amortera av lånet fortare än bilen sjunker i värde.
Att automatiskt tro att man ska få ett billån bara för att det finns en bil som säkerhet är lite naivt.

Men har du, som du säger, en borgensman med i bilden, som banken godkänner efter dennes ekonomi, så bör det vara säkerhet nog för banken.

Kan tyvärr inte låta bli att låta sådär gammelmodig och tråkig av mig, men ...
20% kontantinsats av 500.000 kr = 100.000 kr.
Vilket ger 400.000 kr i billån ...
Att amortera och betala ränta på, med hänsyn till den lön du nämner gissar jag på antingen en sjukt lång låneperiod och/eller minimal amortering.

Bor du hemma så funkar det säkert jättebra.
Men vill du flytta hemifrån, skaffa egen bostad osv så känns det som att kalkylen haltar en aning.
400.000 kr enbart i billån och 20.000 kronor bruttolön per månad (vad blir det netto? 16.000 kr?).
I mina öron låter det inte som någon vacker kombination.
Men det är jag det, som aldrig skulle drömma om att ta billån över huvud taget.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

Reservdansk
6 271 Inlägg
5 februari 2011
Alla prioriterar vi olika.

Känner TS att han verkligen vill ha den där bilen och på så vis förverkliga en dröm, så kör hårt.

Funkar det inte, bilen drar iväg i kostnader, TS omprioriterar, sälj bilen, betala av mellanskillnaden som är kvar på lånet, och så har man lärt sig en läxa.

Jag säger inte att billån är dumt, det kan vara drygt att spara ihop 2-300 000kr till en bil... Och när man väl har råd med den, har den typ försvunnit från marknaden.

På samma sätt som med boende.
Dock är ju skillnaden att boende knappast sjunker i värde så länge man sköter det, måste ju tilläggas.
Det är snarare en investering, men å andra sidan är det fortfarande drygt att spara ihop insatsen till en lägenhet, hus eller vad man nu söker... tongue
Senast redigerat av TurbOla (5 februari 2011)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

43 Inlägg
5 februari 2011
vad är det för bil vi pratar om?
400 000 på 5 år blir mellan 7 - 8000 kronor i månaden (mer om räntorna går upp).

33 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
Det är en Audi a7 jag funderar på. Ja kommer inte betala för bilen helt själv. Jag och pappa kommer att betala för den men bilen ska stå på mitt namn är det tänkt för att han inte vill ha för många lån på sitt namn. Det är bara om de på Audi då accepterar lånet om jag kan ta det på mitt namn och har han som borgensman

43 Inlägg
5 februari 2011
glöm inte att plussa på 2 - 3000 i månadskostnad på en helförsäkring.
kan nämligen vara bra om man har bilen som säkerhet på ett lån.

men go for it. jag köpte också en splitt ny bil i unga år och det var läckert.

33 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
Aa självklart det är viktigt. Jag ska nog dit någongång nästa vecka och ser vad de säger smile

239 Inlägg
5 februari 2011
Jag tog nyligen ett billån själv. Jag kunde bli lånat upp till 200000kr utan problem sa dem. Hade endast haft fast i 2 månader när jag bad om det på banken. Inga problem. Inget roligt lån, men jag tänkte eftersom en bara lever en gång får man satsa på sånt man vill ha.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
5 februari 2011
a7med skrev:
Aa självklart det är viktigt. Jag ska nog dit någongång nästa vecka och ser vad de säger smile

Kolla försäkringen med för kärran innan du handlar för den som står för lånet måste ju äga bilen och måste ju då också stå för försäkringen. Kan kosta när du inte är så gammal.

Autotech

Sök