IceEyes skrev:
Rquired skrev:
Munkis skrev:
Ingen av mina 940 Turbos har dragit så mycket
. Inte ens min nuvarande 850R drar så mycket
Jag har mycket, mycket svårt att tänka mig att en 940 Turbo (Manuell antar jag...) inte dricker 1.2L/milen eller i närheten av den siffran, det gör de nästan original om man inte kör försiktigt och en original sådan är varken i närheten av 540i-prestanda eller har 225 breda däck.
Sedan finns det skäl att misstänka att Japmax inte kör försiktigt han heller, om inget annat för att han finns här och 99% av Garagets användare inte gör så.
En 940 Turbo dricker 0,96 blandad körning, 1,16 i stadskörning och 0,71 på landsväg enligt Teknikens Värld - Alla bilar 1996
En Bmw 540i dricker 1.15L/milen blandad körning, då med automatlåda och en annan prestanda. Säg att automatlådan är 1dl/mil av detta, förmodligen mer för en dåtida låda men ändå.
Har jag nu inte tittat fel hade 940 Turbo:
1991
- GL (4vxl+od, B230FB, 130hk)
- GLT (4vxl+od, B234F, 155hk)
- Turbo (4vxl+od, B230FT,165hk)
1992
- GL (4vxl+od, B230FB, 130hk)
- Turbo (5vxl, B230FT, 190hk) **Turbo+ kit(?)**
1993/94
- GL (5vxl, B230LE, 116hk)
- Turbo (4vxl+od, B230FT, 165hk)
1995
- GL (5vxl, B230FK, 135hk)
- Turbo (5vxl, B230FT4, 165hk)
1996/97
- S (5vxl, B230FK, 135hk)
1998
- S (5vxl, B230FK, 135hk)
- Classic (5vxl, B230FK, 135hk)
- Turbo (5vxl, B230FT4, 165hk)
E34 är visserligen tyngre, men har ändå 8cyl och 286hp. Att öka effekten så mycket att den matchar denna E34 på en så gammal konstruktion utan att förbrukningen höjs med mer än en deciliter känns helt orimligt. Synd för TS att 540i inte är aktuell men nu är vi inne på ämnet så...
Förresten finns 524td och 525tds, de kanske inte är prestanda i klass med ovanstående bilar men det finns en lång tråd om billiga sätt att trimma 324td med samma maskin. Går nog att ha roligt med, värd en titt i alla fall?