Dahlhjelm skrev:
Rquired skrev:
Dahlhjelm skrev:
9000 är turbo, ca 300hk men drar 0.7l milen landsväg 60% landsväg och 40% stadskörning.
525an drog 1.1-1,2l milen på samma sträcka.
940n drog runt 1l milen.
9000 är helt klart skönast att köra, Sittegenskaper, bullernivån är bättre än både bmwn och volvons tack vare dubbeltätade dörrlister. Sedan är inredningen och utrustningsnivån ljusår bättre i 9000 än dom andra.
Nu är det mycket åsikter bakom, men att inredningen i vad många anser vara Bmw´s mest välbyggda modell tillsammans med E32 skulle hålla sämre klass än Saab (Som är kända för mycket men inte inredningskvalité) är inte rimligt. Detsamma gäller ljudnivån och utrustningsnivån beror på exemplaret. Kollar du tillbehörslistor fanns det mycket mer till E34 än 9000 att välja.
Saker som sittkomfort är så individuellt, för egen del behöver jag stöd för ryggen och får ont snabbt av Saabs (Och Volvos för den delen) stolar, TS kanske har det tvärt om eller sitter lika väl i båda?Angående förbrukning drack fars 525i Touring knappt 1L/milen blandad körning, det var en bil utan vanos och han kör inte direkt lugnt. För övrigt hade han en fin grön 9000 Aero en gång i tiden och den drack 1.1L/milen, då med samma körstil som för Bmwn.
Syftet med det sista stycket är att båda bilarna var så gott som nya och körda av samma person, och använder man effekten dricker en turbobil. Vad som sedan händer när bilarna fått 15år på nacken kan man bara spekulera i men varken trötta Bmw eller Saab är något ovanligt. Att en 9000 dricker mycket mindre än motsvarande E34 tror jag dock inte på.
Edit: Nu förutsatte jag kanske fel saker, var det en 525i M20 (12v) du hade? I så fall låter förbrukningen inte så konstig.
Jag upplevde iallafall att det var mer bullrigt i E34an än i 9000. Inredningen i 9000 är riktigt schysst, förhållande till år så är det den bästa Saab har haft.
Nu diskuterar vi inte vad respektive topputrustade modell har för utrustning. Kika på vad trådskaparen efterfrågar. Kolla vad som finns på marknaden så ser du ganska snabbt att 9000 är betydligt mer utrustade standard än E34.
Visst är det individuellt angående sittställning men det är inte av intet som 9000 stolarna vart årets bästa bilstol 1995.
M20B25 var snurran i E34an.
Jo men det är därför i alla fall jag skrev Volvo och inte Bmw, nu försvarar jag enbart själva modellen och att en Bmw sedan är dyrare än en Saab är kanske inte så konstigt?
Stolar är precis som bilar ett brett spektrum, hur många olika typer av "årets bil" finns det? Och om möjligt finns det ännu fler åsikter kring "Världens bästa stol". Tex. tror jag inte ett dugg på att 9000 slog S-klass åtminstone, eller 7-serie E38 för den delen. Men det är mycket möjligt 9000 vann
en tävling i årets stol...
M20 härstammar från 60-70 talet, den är inte så snål med moderna mått!
Garfield: Folksams statistik är kraftigt kritiserad och har många stora nackdelar, de tar olyckor rakt upp och ner utan hänsyn till antal eller att olika bilar körs olika. Om vi tar 100st. olyckor med en Bmw M3 och 100st. med en Toyota Corolla, tror du verkligen det är jämförbart?
En lustighet är att denna tidens klart säkraste bil, Mercedes W124 som var tidigt ute med att byggas för att deformeras för att absorbera kraft, bara har medelhög säkerhet medan Volvo 740 vars A-stolpe veks på mitten vid dåtida krocktest anses säkrare än medelbilen. Enbart i Folksams statistik, tillbaka till E34 var den i klass med Volvo 700 vid krocktest; A-stolpen var inte helt intakt på denna heller efter krocktest.