2488
Sök

Köpråd: Bmw e34, saab 9000, volvo 940

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 februari 2011
#61
Dahlhjelm skrev:
JapMax skrev:
Tolkar jag dig rätt va ingen av dem turbo? Inte så lustigt att Bmwn kanske drar lite mer när det är 40-60hk mer i den. Vilken av bilarna va goast att köra?
9000 är turbo, ca 300hk men drar 0.7l milen landsväg 60% landsväg och 40% stadskörning.
525an drog 1.1-1,2l milen på samma sträcka.
940n drog runt 1l milen.

9000 är helt klart skönast att köra, Sittegenskaper, bullernivån är bättre än både bmwn och volvons tack vare dubbeltätade dörrlister. Sedan är inredningen och utrustningsnivån ljusår bättre i 9000 än dom andra.
Nu är det mycket åsikter bakom, men att inredningen i vad många anser vara Bmw´s mest välbyggda modell tillsammans med E32 skulle hålla sämre klass än Saab (Som är kända för mycket men inte inredningskvalité) är inte rimligt. Detsamma gäller ljudnivån och utrustningsnivån beror på exemplaret. Kollar du tillbehörslistor fanns det mycket mer till E34 än 9000 att välja. Saker som sittkomfort är så individuellt, för egen del behöver jag stöd för ryggen och får ont snabbt av Saabs (Och Volvos för den delen) stolar, TS kanske har det tvärt om eller sitter lika väl i båda?

Angående förbrukning drack fars 525i Touring knappt 1L/milen blandad körning, det var en bil utan vanos och han kör inte direkt lugnt. För övrigt hade han en fin grön 9000 Aero en gång i tiden och den drack 1.1L/milen, då med samma körstil som för Bmwn.

Syftet med det sista stycket är att båda bilarna var så gott som nya och körda av samma person, och använder man effekten dricker en turbobil. Vad som sedan händer när bilarna fått 15år på nacken kan man bara spekulera i men varken trötta Bmw eller Saab är något ovanligt. Att en 9000 dricker mycket mindre än motsvarande E34 tror jag dock inte på.

Edit: Nu förutsatte jag kanske fel saker, var det en 525i M20 (12v) du hade? I så fall låter förbrukningen inte så konstig. smile
Senast redigerat av Rquired (14 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Turbo lover
555 Inlägg
14 februari 2011
#62
Enda sättet en 9000 har nåt att komma med interiört mot E34 är Aero-stolarna och möjligen innerutrymmena.


560 Inlägg
14 februari 2011
#63
En E34 är det självklara valet wink Är själv på jakt efter en sådan !

Tänk all körglädje du vinner, BMWs motorer är körglädje alla tiders. Välj en tung motor så glider den som strykjärnet på vägen ! Riktig pussymagnet wink

234 Inlägg
14 februari 2011
#64
Rquired skrev:
Dahlhjelm skrev:
JapMax skrev:
Tolkar jag dig rätt va ingen av dem turbo? Inte så lustigt att Bmwn kanske drar lite mer när det är 40-60hk mer i den. Vilken av bilarna va goast att köra?
9000 är turbo, ca 300hk men drar 0.7l milen landsväg 60% landsväg och 40% stadskörning.
525an drog 1.1-1,2l milen på samma sträcka.
940n drog runt 1l milen.

9000 är helt klart skönast att köra, Sittegenskaper, bullernivån är bättre än både bmwn och volvons tack vare dubbeltätade dörrlister. Sedan är inredningen och utrustningsnivån ljusår bättre i 9000 än dom andra.
Nu är det mycket åsikter bakom, men att inredningen i vad många anser vara Bmw´s mest välbyggda modell tillsammans med E32 skulle hålla sämre klass än Saab (Som är kända för mycket men inte inredningskvalité) är inte rimligt. Detsamma gäller ljudnivån och utrustningsnivån beror på exemplaret. Kollar du tillbehörslistor fanns det mycket mer till E34 än 9000 att välja. Saker som sittkomfort är så individuellt, för egen del behöver jag stöd för ryggen och får ont snabbt av Saabs (Och Volvos för den delen) stolar, TS kanske har det tvärt om eller sitter lika väl i båda?

Angående förbrukning drack fars 525i Touring knappt 1L/milen blandad körning, det var en bil utan vanos och han kör inte direkt lugnt. För övrigt hade han en fin grön 9000 Aero en gång i tiden och den drack 1.1L/milen, då med samma körstil som för Bmwn.

Syftet med det sista stycket är att båda bilarna var så gott som nya och körda av samma person, och använder man effekten dricker en turbobil. Vad som sedan händer när bilarna fått 15år på nacken kan man bara spekulera i men varken trötta Bmw eller Saab är något ovanligt. Att en 9000 dricker mycket mindre än motsvarande E34 tror jag dock inte på.

Edit: Nu förutsatte jag kanske fel saker, var det en 525i M20 (12v) du hade? I så fall låter förbrukningen inte så konstig. smile
Jag upplevde iallafall att det var mer bullrigt i E34an än i 9000. Inredningen i 9000 är riktigt schysst, förhållande till år så är det den bästa Saab har haft.

Nu diskuterar vi inte vad respektive topputrustade modell har för utrustning. Kika på vad trådskaparen efterfrågar. Kolla vad som finns på marknaden så ser du ganska snabbt att 9000 är betydligt mer utrustade standard än E34.

Visst är det individuellt angående sittställning men det är inte av intet som 9000 stolarna vart årets bästa bilstol 1995.

M20B25 var snurran i E34an.


12 086 Inlägg
14 februari 2011
#65
Dahlhjelm skrev:
Jag upplevde iallafall att det var mer bullrigt i E34an än i 9000. Inredningen i 9000 är riktigt schysst
Det säger ju allt om dina värderingar tongue

560 Inlägg
14 februari 2011
#66
E34 var bland de mest pålitliga lyxbilar på marknaden när den kom, fick bäst betyg i sin klass från "IntelliChoice" 1991, och anses fortfarande vara en av de mest pålitliga BMW som någonsin gjorts !

Det var också en av de säkraste bilarna på vägen under sin produktion, dvs. krockkuddar, låsningsfria bromsar, och ett mycket stelt chassi för att skydda föraren ifall en olycka var framme. Den var också utrustad med automatisk stabilitetskontroll (ASC) eller antispinn (ASC + T) under senare år smile

1 019 Inlägg
14 februari 2011
#67
Wilsgaard skrev:
Det var också en av de säkraste bilarna på vägen under sin produktion, dvs. krockkuddar, låsningsfria bromsar, och ett mycket stelt chassi för att skydda föraren ifall en olycka var framme. Den var också utrustad med automatisk stabilitetskontroll (ASC) eller antispinn (ASC + T) under senare år smile
Ööh, knappast bland det säkraste va? (Vid en krock vill man att bilen ska deformeras, detta för att kunna bromsa upp kroppen långsamt. Stelt chassi=inte bra)

Kolla gärna Folksams "Hur säker är bilen". Den är baserad på riktiga olyckor.
http://www.folksam.se/testergodarad/bil … kerarbilen


Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 februari 2011
#68
Dahlhjelm skrev:
Rquired skrev:
Dahlhjelm skrev:
9000 är turbo, ca 300hk men drar 0.7l milen landsväg 60% landsväg och 40% stadskörning.
525an drog 1.1-1,2l milen på samma sträcka.
940n drog runt 1l milen.

9000 är helt klart skönast att köra, Sittegenskaper, bullernivån är bättre än både bmwn och volvons tack vare dubbeltätade dörrlister. Sedan är inredningen och utrustningsnivån ljusår bättre i 9000 än dom andra.
Nu är det mycket åsikter bakom, men att inredningen i vad många anser vara Bmw´s mest välbyggda modell tillsammans med E32 skulle hålla sämre klass än Saab (Som är kända för mycket men inte inredningskvalité) är inte rimligt. Detsamma gäller ljudnivån och utrustningsnivån beror på exemplaret. Kollar du tillbehörslistor fanns det mycket mer till E34 än 9000 att välja. Saker som sittkomfort är så individuellt, för egen del behöver jag stöd för ryggen och får ont snabbt av Saabs (Och Volvos för den delen) stolar, TS kanske har det tvärt om eller sitter lika väl i båda?

Angående förbrukning drack fars 525i Touring knappt 1L/milen blandad körning, det var en bil utan vanos och han kör inte direkt lugnt. För övrigt hade han en fin grön 9000 Aero en gång i tiden och den drack 1.1L/milen, då med samma körstil som för Bmwn.

Syftet med det sista stycket är att båda bilarna var så gott som nya och körda av samma person, och använder man effekten dricker en turbobil. Vad som sedan händer när bilarna fått 15år på nacken kan man bara spekulera i men varken trötta Bmw eller Saab är något ovanligt. Att en 9000 dricker mycket mindre än motsvarande E34 tror jag dock inte på.

Edit: Nu förutsatte jag kanske fel saker, var det en 525i M20 (12v) du hade? I så fall låter förbrukningen inte så konstig. smile
Jag upplevde iallafall att det var mer bullrigt i E34an än i 9000. Inredningen i 9000 är riktigt schysst, förhållande till år så är det den bästa Saab har haft.

Nu diskuterar vi inte vad respektive topputrustade modell har för utrustning. Kika på vad trådskaparen efterfrågar. Kolla vad som finns på marknaden så ser du ganska snabbt att 9000 är betydligt mer utrustade standard än E34.

Visst är det individuellt angående sittställning men det är inte av intet som 9000 stolarna vart årets bästa bilstol 1995.

M20B25 var snurran i E34an.
Jo men det är därför i alla fall jag skrev Volvo och inte Bmw, nu försvarar jag enbart själva modellen och att en Bmw sedan är dyrare än en Saab är kanske inte så konstigt?
Stolar är precis som bilar ett brett spektrum, hur många olika typer av "årets bil" finns det? Och om möjligt finns det ännu fler åsikter kring "Världens bästa stol". Tex. tror jag inte ett dugg på att 9000 slog S-klass åtminstone, eller 7-serie E38 för den delen. Men det är mycket möjligt 9000 vann en tävling i årets stol...

M20 härstammar från 60-70 talet, den är inte så snål med moderna mått!

Garfield: Folksams statistik är kraftigt kritiserad och har många stora nackdelar, de tar olyckor rakt upp och ner utan hänsyn till antal eller att olika bilar körs olika. Om vi tar 100st. olyckor med en Bmw M3 och 100st. med en Toyota Corolla, tror du verkligen det är jämförbart?

En lustighet är att denna tidens klart säkraste bil, Mercedes W124 som var tidigt ute med att byggas för att deformeras för att absorbera kraft, bara har medelhög säkerhet medan Volvo 740 vars A-stolpe veks på mitten vid dåtida krocktest anses säkrare än medelbilen. Enbart i Folksams statistik, tillbaka till E34 var den i klass med Volvo 700 vid krocktest;  A-stolpen var inte helt intakt på denna heller efter krocktest.
Senast redigerat av Rquired (14 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 februari 2011
#70
M@sken skrev:
krocktest e34: http://www.youtube.com/watch?v=GEw28jnpNzw
krocktest volvo 740: http://www.youtube.com/watch?v=76IVVx2CuRQ

ingen större skillnad.
I just det testet gav sig E34ans stolpe visserligen mer än 700as, men som du säger knappast tillräckligt för att motivera topp och botten i passiv säkerhet. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

461 Inlägg
14 februari 2011
#71
Rquired skrev:
M@sken skrev:
krocktest e34: http://www.youtube.com/watch?v=GEw28jnpNzw
krocktest volvo 740: http://www.youtube.com/watch?v=76IVVx2CuRQ

ingen större skillnad.
I just det testet gav sig E34ans stolpe visserligen mer än 700as, men som du säger knappast tillräckligt för att motivera topp och botten i passiv säkerhet. smile
e34 hade bra säkerhet när den kom, självklart 740in också men att påstå att dem har bra säkerhet idag jämfört med dagens bilar är bara korkat enligt mig, då utvecklingen har gått framåt enormt på 20 år!

http://www.youtube.com/watch?v=WWvNotPojms en ny 7 serie skillnaderna är enorma minst sagt..
Senast redigerat av M@sken (14 februari 2011)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 februari 2011
#72
M@sken skrev:
Rquired skrev:
M@sken skrev:
krocktest e34: http://www.youtube.com/watch?v=GEw28jnpNzw
krocktest volvo 740: http://www.youtube.com/watch?v=76IVVx2CuRQ

ingen större skillnad.
I just det testet gav sig E34ans stolpe visserligen mer än 700as, men som du säger knappast tillräckligt för att motivera topp och botten i passiv säkerhet. smile
e34 hade bra säkerhet när den kom, självklart 740in också men att påstå att dem har bra säkerhet idag jämfört med dagens bilar är bara korkat enligt mig, då utvecklingen har gått framåt enormt på 20 år!

http://www.youtube.com/watch?v=WWvNotPojms en ny 7 serie skillnaderna är enorma minst sagt..
Precis, och man får inte glömma att testerna sker i högre fart idag. Volvo 700 är självklart en dödsfälla med moderna mått mätt och detsamma gäller 9000, 940 och E34 och vill man sedan tro på Folksam´s statistik får det stå för en själv. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rumpmas
3 860 Inlägg
14 februari 2011
#73
Rquired skrev:
M@sken skrev:
Rquired skrev:

I just det testet gav sig E34ans stolpe visserligen mer än 700as, men som du säger knappast tillräckligt för att motivera topp och botten i passiv säkerhet. smile
e34 hade bra säkerhet när den kom, självklart 740in också men att påstå att dem har bra säkerhet idag jämfört med dagens bilar är bara korkat enligt mig, då utvecklingen har gått framåt enormt på 20 år!

http://www.youtube.com/watch?v=WWvNotPojms en ny 7 serie skillnaderna är enorma minst sagt..
Precis, och man får inte glömma att testerna sker i högre fart idag. Volvo 700 är självklart en dödsfälla med moderna mått mätt och detsamma gäller 9000, 940 och E34 och vill man sedan tro på Folksam´s statistik får det stå för en själv. smile
Du pratar om det här med att bilarna körs olika. Ja, jag som oftast plussar högst 10 km/h på hastighetsbegränsningen bör åka rätt säkert i min 9k. (Det är inte ens roligt att köra för fort med den, just den växellådan varvar satan:rolleyes:) Annars är ju en av Aerons mest positiva egenskaper förutom en rejält vass motor med rejält bottendrag, rilig utrustning och sköna stolar just växellådan, som bara varvar ~2500 rpm i 100km/h smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 februari 2011
#74
Andromeda skrev:
Rquired skrev:
M@sken skrev:

e34 hade bra säkerhet när den kom, självklart 740in också men att påstå att dem har bra säkerhet idag jämfört med dagens bilar är bara korkat enligt mig, då utvecklingen har gått framåt enormt på 20 år!

http://www.youtube.com/watch?v=WWvNotPojms en ny 7 serie skillnaderna är enorma minst sagt..
Precis, och man får inte glömma att testerna sker i högre fart idag. Volvo 700 är självklart en dödsfälla med moderna mått mätt och detsamma gäller 9000, 940 och E34 och vill man sedan tro på Folksam´s statistik får det stå för en själv. smile
Du pratar om det här med att bilarna körs olika. Ja, jag som oftast plussar högst 10 km/h på hastighetsbegränsningen bör åka rätt säkert i min 9k. (Det är inte ens roligt att köra för fort med den, just den växellådan varvar satan:rolleyes:) Annars är ju en av Aerons mest positiva egenskaper förutom en rejält vass motor med rejält bottendrag, rilig utrustning och sköna stolar just växellådan, som bara varvar ~2500 rpm i 100km/h smile
Jag tänkte på att bilarna krockas i mycket högre fart idag än tidigare ovan.

Jo Saab är definitivt trevliga bilar det har jag inte nekat till, trivs bara själv ännu bättre i E34 och tyckte att 940 passar bättre här. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

318 Inlägg
14 februari 2011
#75
Rquired skrev:
Dahlhjelm skrev:
JapMax skrev:
Tolkar jag dig rätt va ingen av dem turbo? Inte så lustigt att Bmwn kanske drar lite mer när det är 40-60hk mer i den. Vilken av bilarna va goast att köra?
9000 är turbo, ca 300hk men drar 0.7l milen landsväg 60% landsväg och 40% stadskörning.
525an drog 1.1-1,2l milen på samma sträcka.
940n drog runt 1l milen.

9000 är helt klart skönast att köra, Sittegenskaper, bullernivån är bättre än både bmwn och volvons tack vare dubbeltätade dörrlister. Sedan är inredningen och utrustningsnivån ljusår bättre i 9000 än dom andra.
Nu är det mycket åsikter bakom, men att inredningen i vad många anser vara Bmw´s mest välbyggda modell tillsammans med E32 skulle hålla sämre klass än Saab (Som är kända för mycket men inte inredningskvalité) är inte rimligt. Detsamma gäller ljudnivån och utrustningsnivån beror på exemplaret. Kollar du tillbehörslistor fanns det mycket mer till E34 än 9000 att välja. Saker som sittkomfort är så individuellt, för egen del behöver jag stöd för ryggen och får ont snabbt av Saabs (Och Volvos för den delen) stolar, TS kanske har det tvärt om eller sitter lika väl i båda?

Angående förbrukning drack fars 525i Touring knappt 1L/milen blandad körning, det var en bil utan vanos och han kör inte direkt lugnt. För övrigt hade han en fin grön 9000 Aero en gång i tiden och den drack 1.1L/milen, då med samma körstil som för Bmwn.

Syftet med det sista stycket är att båda bilarna var så gott som nya och körda av samma person, och använder man effekten dricker en turbobil. Vad som sedan händer när bilarna fått 15år på nacken kan man bara spekulera i men varken trötta Bmw eller Saab är något ovanligt. Att en 9000 dricker mycket mindre än motsvarande E34 tror jag dock inte på.

Edit: Nu förutsatte jag kanske fel saker, var det en 525i M20 (12v) du hade? I så fall låter förbrukningen inte så konstig. smile
Saab är kända för sina bekväma stolar(inte bara pilotstolarna) Sedan drar inte en 9000 alls mycket för sin vikt/effekt, 2,3T motorn är den snålaste som finns i 9000


Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 februari 2011
#76
PartilleMalm skrev:
Rquired skrev:
Dahlhjelm skrev:

9000 är turbo, ca 300hk men drar 0.7l milen landsväg 60% landsväg och 40% stadskörning.
525an drog 1.1-1,2l milen på samma sträcka.
940n drog runt 1l milen.

9000 är helt klart skönast att köra, Sittegenskaper, bullernivån är bättre än både bmwn och volvons tack vare dubbeltätade dörrlister. Sedan är inredningen och utrustningsnivån ljusår bättre i 9000 än dom andra.
Nu är det mycket åsikter bakom, men att inredningen i vad många anser vara Bmw´s mest välbyggda modell tillsammans med E32 skulle hålla sämre klass än Saab (Som är kända för mycket men inte inredningskvalité) är inte rimligt. Detsamma gäller ljudnivån och utrustningsnivån beror på exemplaret. Kollar du tillbehörslistor fanns det mycket mer till E34 än 9000 att välja. Saker som sittkomfort är så individuellt, för egen del behöver jag stöd för ryggen och får ont snabbt av Saabs (Och Volvos för den delen) stolar, TS kanske har det tvärt om eller sitter lika väl i båda?

Angående förbrukning drack fars 525i Touring knappt 1L/milen blandad körning, det var en bil utan vanos och han kör inte direkt lugnt. För övrigt hade han en fin grön 9000 Aero en gång i tiden och den drack 1.1L/milen, då med samma körstil som för Bmwn.

Syftet med det sista stycket är att båda bilarna var så gott som nya och körda av samma person, och använder man effekten dricker en turbobil. Vad som sedan händer när bilarna fått 15år på nacken kan man bara spekulera i men varken trötta Bmw eller Saab är något ovanligt. Att en 9000 dricker mycket mindre än motsvarande E34 tror jag dock inte på.

Edit: Nu förutsatte jag kanske fel saker, var det en 525i M20 (12v) du hade? I så fall låter förbrukningen inte så konstig. smile
Saab är kända för sina bekväma stolar(inte bara pilotstolarna) Sedan drar inte en 9000 alls mycket för sin vikt/effekt, 2,3T motorn är den snålaste som finns i 9000
Även Bmw är kända för sina bekväma stolar, skall vi röra oss utanför Sverige betydligt mer uppmärksammade än Saab inom området men å andra sidan också ett större märke. Alltså får nyanser avgöra vilken som är bäst, jag har alltid trivts bäst i Bmw´s och på grund av en skadad rygg sedan ett par år tillbaka får jag till och med ont av mjuka stolar som i Saab och Volvo nu för tiden. För andra kanske det är tvärt om.

Angående förbrukning för jag bara vidare vad jag erfar!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 019 Inlägg
14 februari 2011
#77
Rquired skrev:
Garfield: Folksams statistik är kraftigt kritiserad och har många stora nackdelar, de tar olyckor rakt upp och ner utan hänsyn till antal eller att olika bilar körs olika. Om vi tar 100st. olyckor med en Bmw M3 och 100st. med en Toyota Corolla, tror du verkligen det är jämförbart?

En lustighet är att denna tidens klart säkraste bil, Mercedes W124 som var tidigt ute med att byggas för att deformeras för att absorbera kraft, bara har medelhög säkerhet medan Volvo 740 vars A-stolpe veks på mitten vid dåtida krocktest anses säkrare än medelbilen. Enbart i Folksams statistik, tillbaka till E34 var den i klass med Volvo 700 vid krocktest;  A-stolpen var inte helt intakt på denna heller efter krocktest.
Har du överhuvudtaget läst på sidan? Alla olyckor är bil mot bil, krockar t.ex en 9000 mot en BMW E34 så har du betydligt större chans att överleva om du sitter i en 9000. Resultaten visas inte förrän att visst underlag finns, därför hittar du t.ex sällan underlag på nya bilar efter som det inte skett tillräckligt många olyckor. Länka gärna ett exempel på där Folksams statistik kritiseras.
Rquired skrev:
Precis, och man får inte glömma att testerna sker i högre fart idag. Volvo 700 är självklart en dödsfälla med moderna mått mätt och detsamma gäller 9000, 940 och E34 och vill man sedan tro på Folksam´s statistik får det stå för en själv.
Trots att 9000 och 940 fortfarande rankas med 20% högre säkerhet än medelbilen och BMW E34 rankas sämre än medelbilen så anser du att 9000 och 940 är dödsfällor? Vad grundar du det på?


318 Inlägg
14 februari 2011
#78
Rquired skrev:
PartilleMalm skrev:
Rquired skrev:

Nu är det mycket åsikter bakom, men att inredningen i vad många anser vara Bmw´s mest välbyggda modell tillsammans med E32 skulle hålla sämre klass än Saab (Som är kända för mycket men inte inredningskvalité) är inte rimligt. Detsamma gäller ljudnivån och utrustningsnivån beror på exemplaret. Kollar du tillbehörslistor fanns det mycket mer till E34 än 9000 att välja. Saker som sittkomfort är så individuellt, för egen del behöver jag stöd för ryggen och får ont snabbt av Saabs (Och Volvos för den delen) stolar, TS kanske har det tvärt om eller sitter lika väl i båda?

Angående förbrukning drack fars 525i Touring knappt 1L/milen blandad körning, det var en bil utan vanos och han kör inte direkt lugnt. För övrigt hade han en fin grön 9000 Aero en gång i tiden och den drack 1.1L/milen, då med samma körstil som för Bmwn.

Syftet med det sista stycket är att båda bilarna var så gott som nya och körda av samma person, och använder man effekten dricker en turbobil. Vad som sedan händer när bilarna fått 15år på nacken kan man bara spekulera i men varken trötta Bmw eller Saab är något ovanligt. Att en 9000 dricker mycket mindre än motsvarande E34 tror jag dock inte på.

Edit: Nu förutsatte jag kanske fel saker, var det en 525i M20 (12v) du hade? I så fall låter förbrukningen inte så konstig. smile
Saab är kända för sina bekväma stolar(inte bara pilotstolarna) Sedan drar inte en 9000 alls mycket för sin vikt/effekt, 2,3T motorn är den snålaste som finns i 9000
Även Bmw är kända för sina bekväma stolar, skall vi röra oss utanför Sverige betydligt mer uppmärksammade än Saab inom området men å andra sidan också ett större märke. Alltså får nyanser avgöra vilken som är bäst, jag har alltid trivts bäst i Bmw´s och på grund av en skadad rygg sedan ett par år tillbaka får jag till och med ont av mjuka stolar som i Saab och Volvo nu för tiden. För andra kanske det är tvärt om.

Angående förbrukning för jag bara vidare vad jag erfar!
Gillar man inte mjuka säten så är det inget alternativ som du säger, en 9000 är lite fåtöljaktigt wink


1 019 Inlägg
14 februari 2011
#79
M_Broberg skrev:
Fast folksam räknar inte vilt eller avåkningar, vilket jag tkr gör att deras statistki är missvisande.
Förklara, varför tycker du det är missvisande när du vill jämföra olika bilars verkliga säkerhet?


318 Inlägg
14 februari 2011
#80
M_Broberg skrev:
Garfield skrev:
M_Broberg skrev:
Fast folksam räknar inte vilt eller avåkningar, vilket jag tkr gör att deras statistki är missvisande.
Förklara, varför tycker du det är missvisande när du vill jämföra olika bilars verkliga säkerhet?
är deras verkliga säkerhet antalet bil mot bil kollisioner? avkörningar är mycket vanligare och även viltkollisioner är inte ovanligt, varför är inte det verklighet?
bra poäng, säkerheten spelar ju ingen roll om man får en annan bil i huven eller en älg, sedan så är det bil mot bil kollisioner så far ju småbilar illa ut om de krockar mot större tyngre bilar!



Sök