3038
Sök

Köpa bas och slutsteg för max 1000 kr

31 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
Hej. Som rubriken lyder skall jag köpa bas och slutsteg till min bil för max 1000 kr, tänker därför troligtvis köpa begagnat. Jag är helt grön på området.

Bilen är en Volvo 740. Har endast två högtalare i bilen, dessa sitter i hatthyllan och har ett klent ljud (kar kollat men såg tyvärr inget märke på dessa). Tänker därför att även dessa borde boostas med hjälp av ett slutsteg och lutar då åt ett 4-vägs-slutsteg eller vad det heter så man kan använda det till både bas och högtalare.
Basen kommer jag stoppa i bagageluckan.

Min bilstereo är en "Pioneer DEH-p3000, 45wx4"

Nu till mina frågor:
Vad bör man tänka på vid köp av billjud? Vad avgör om ljudet är bra om man inte har möjlighet att provspela?
Går det att väcka liv i ett par lama högtalare genom att koppla dessa till ett slutsteg, eller är det bara någonting jag fått för mig?

Jag är ganska bred i min musiksmak och lyssnar på allt från Eddie Meduza till hårdrock. Kommer även spela en del elektronisk musik.
Prioriterar att ljudet låter bra framför att det låter högt, men är ändå kul om basen känns.

Tips på specifika modeller av bas och slutsteg uppskattas, men även generella råd vid ljudköp.
Senast redigerat av fulmek (15 februari 2011)

1 283 Inlägg
15 februari 2011
MDS 10" eller 12" med nått tillhörande steg och du är klar.
Tror inte du kommer få mycket mer liv i dina gamla hatthylle högtalare om du sätter dom på ett steg, risken är nog snarare att du spelar sönder dom rätt snabbt. Bättre att du köper ett nytt framsystem.
Går alltid att göra fynd, jag fick tag på ett MDS Audiophile steg av enklare modell för 80 kr på en loppis i somras som jag har till min bas som jag betalade 500 kr för och båda är i nyskick.

Med tanke på att det är en 740 bör du nog nästan satsa på en 10" om den ska få plats på "hyllan" i bagaget, annars förlorar du massa lastutrymme.
Senast redigerat av Infinity_90 (15 februari 2011)

451 Inlägg
15 februari 2011
fulmek skrev:
Vad bör man tänka på vid köp av billjud? Vad avgör om ljudet är bra om man inte har möjlighet att provspela?
Går det att väcka liv i ett par lama högtalare genom att koppla dessa till ett slutsteg, eller är det bara någonting jag fått för mig?

Då är vi i alla fall två som fått för oss det.
Här är hur man bör prioritera sitt ljudsystem för att uppnå bästa effekt.

1. Montering/placering av högtalare
2. Slutsteg
3. Högtalaren

Med andra ord. Du kan köpa högtalarkit för 20.000kr, montera dessa i en otätad dörr samt koppla in dessa på stereon. Det kommer ändå att låta skit. Då är det bättre att ge ett par lama högtalare optimala förutsättningar.

Angående basen så skulle jag rekommendera att du tänker om. Stoppar du bara in en baslåda och slutsteg så kommer inte basen in så lätt i kupén. Men har du en skidlucka så kanske du kan bli nöjd ändå. Jag kan inte rekommendera något för de pengarna med gott samvete, inte ens begagnat. Gud.. Man får inte ens vettiga strömkablar för det priset.

Börja framifrån och gå bakåt. Hrådrocks- och Eddie Meduza-musik har inte så djup bas, då är det viktigaste att man har bra dörrhögtalare med slutsteg. Saknar du efter detta ändå bas så skulle jag rekommendera någon mindre 8" bas. T.ex. DDLE308 (2000 kr ny) med något litet trevligt monoblock max 1500 kr nytt. Mer budget än så kan jag inte med gott samvete rekommendera. Leta begagnat.
Senast redigerat av Rigan (15 februari 2011)

31 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
Oh, My bad! Såg nu att det visst fanns högtalare både i framdörrarna och bakdörrarna också. Fungerade dock inte i ena dörren samt att vänster fram var svagare än höger fram (lite svårt att avgöra dock).

Får skylla på att jag bara haft bilen ett par dagar och inte lyssnat så mycket på musik under dessa dagar..

Bör jag då satsa på ett slutsteg till framdörrarna innan jag köper baslåda enligt er? Eller bör jag köpa baslåda samt ett slutsteg till att driva högtalarna fram + baslåda men bortprioritera högtalarna i hatthyllan å bak?

Märkte dessutom att högtalarna inte var fullt så dåliga som jag trodde utan blev ganska bra tryck (för att sakna slutsteg och baslåda) när jag stoppade i en hårdrocksplatta och drog upp volymen lite istället för att provlyssna med rix fm som jag tidigare gjort..

Dessutom sa min polare att jag kunde få låna 1 (eller 2 om jag ville) 12" elementbas av honom, dock utan låda så det måste jag lösa på något sätt isf.

Detta skulle innebära att jag har lite mer pengar till kablar och slutsteg.

31 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
Vad tror ni om detta slutsteg? http://www.tradera.com/BOSS-SLUTSTEG-au … _127505458

Boss, MOSFET HIGH POWER AMPLIFIER 2 OHM STABLE STEREO
150x 4W, vikt 3kg. Detta är egentligen all information som står.

Klarar det att ge mina gamla originalhögtalare + hatthyllehögtalare en skjuts (via parallellkoppling) samt driva en medioker (billig) bas (12")?

Hur står sig boss mot tex denna: http://www.tradera.com/Sony-XM-1002HX-- … _127504395

Sony XM-1002HX
Slutsteg Sony XM-1002HX
Snyggt och välljudaande slutsteg lämnar upp till 550 W i bryggat läge.
2*100 w i highpower läge
2*50 w i highcurrent läge.

1 283 Inlägg
16 februari 2011
Ska du köra både en bas och alla högtalare på samma steg så rekommenderar jag kraftigare och välkända grejer så man vet att det kan leverera.
Satsa på ett steg o en bas som du kan ta med till nästa bil?

451 Inlägg
16 februari 2011
Det du länkade till fick mig att dö lite inombords hmm

Infinity_90 skrev:
Satsa på ett steg o en bas som du kan ta med till nästa bil?

Tack, nu slapp jag säga det smile
Kvalité kostar. Köp ett 4-kanalssteg till dörrar för runt 1500 kr nytt, typ http://dbakuten.se/detail-item_id-317454 (köp (kvalitétsmärken) beggat och få mer för pengarna!)

31 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
Okej tongue Skippar mina nämnda isf och försöker hitta något mer välkänt märke, skall överväga att vänta lite med köp och gå upp en prisklass istället. Som ni säger kan man ju ta med sakerna vid bilbyte.

Alpine och MDS har jag hört är bra, och Kicker också antar jag eftersom det länkades nu. Finns det fler märken att hålla utkik efter? Märke verkar viktigare än antal Watt/RMS?
Kan ett slutsteg vara "sönderspelat" på liknande sätt som basar? Så att det kan vara dumt att köpa begagnat tänker jag.
Senast redigerat av fulmek (16 februari 2011)

395 Inlägg
16 februari 2011
Jag har en JBL GTO1214 i princip oanvänd och ett DLS CA21 slutsteg om du är intresserad smile
Har även färdigbyggda Digital designs lådor

DD LE308
DD LE310
DD LE312

Dom är nya i kartong smile
Senast redigerat av Victorduvet (16 februari 2011)

1 283 Inlägg
16 februari 2011
Victorduvet skrev:
Jag har en JBL GTO1214 i princip oanvänd och ett DLS CA21 slutsteg om du är intresserad smile

DD LE308
DD LE310
DD LE312

CA21 är trevligt slutsteg smile
Har ett CA40 som ligger o väntar på att jag ska bygga en låda för dubbla basar till min bil.

395 Inlägg
16 februari 2011
Infinity_90 skrev:
Victorduvet skrev:

DD LE308
DD LE310
DD LE312

CA21 är trevligt slutsteg smile
Har ett CA40 som ligger o väntar på att jag ska bygga en låda för dubbla basar till min bil.

Jodå det är ju helt ok steg big_smile

31 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
Okej, Har nog dessvärre inte råd med det just nu men om du har det kvar när jag får lön om en månad så kanske tongue

Kan ju kolla med dig då om jag kommer ihåg!

1 523 Inlägg
16 februari 2011
http://www.ljudia.se/billjud-s82121/slu … d-p333293/
http://www.ljudia.se/billjud-s82121/slu … 5-p333286/
http://www.ljudia.se/billjud-s82121/hog … k-p178267/
http://www.stylingbutiken.se/kenwood-kf … 25-/2529-0 2 par sådana:) har haft de kenwoodhögtalarna i min gamla 744 o ja drev bara med stereon men de e nog bättre med steg:)
men det e tyvärr över din budget men du prata om att du fick lön snart?
Senast redigerat av valstadkillen (16 februari 2011)

31 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
Ja, eller snart och snart. Dröjer nog en månad. Men lutar åt att jag väntar tills dess iaf istället för att köpa någonting jag kanske kommer ångra.

Tack för tipsen.

1 523 Inlägg
16 februari 2011
monosteget har ja testat oxå på min gamla 15'' o det lira helt ok:) har de basarna som ja ska testa nu=)

1 523 Inlägg
16 februari 2011
http://www.blocket.se/lulea/Slutsteg___ … 14&w=3 annars har du detta att ha sålänge smile

395 Inlägg
16 februari 2011
fulmek skrev:
Okej, Har nog dessvärre inte råd med det just nu men om du har det kvar när jag får lön om en månad så kanske tongue

Är inte dyr alls big_smile

113 Inlägg
16 februari 2011
i min 740 sedan hade jag orginal dörrhögtalarna kopplade på stereons effekt och ställde in dem på högpass filter på min pioneer HU så de spela 125 hertz och upp sen hade jag ett stort skit steg från 80talet och en ultimate ux 12" i bagage som spela under 125 hertz och det tyckte jag absolut lät bra/mycke!! spela mest hårdrock metal och en del eddie meduza och liknande.

31 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
Victorduvet skrev:
fulmek skrev:

Är inte dyr alls big_smile

Men för tillfället lever jag på lånade pengar så måste nog tyvärr ändå avböja tills vidare hmm. Kan dock av nyfikenhet fråga vad du vill ha för grejerna om jag skulle få tag i pengar?

31 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
Askolin skrev:
i min 740 sedan hade jag orginal dörrhögtalarna kopplade på stereons effekt och ställde in dem på högpass filter på min pioneer HU så de spela 125 hertz och upp sen hade jag ett stort skit steg från 80talet och en ultimate ux 12" i bagage som spela under 125 hertz och det tyckte jag absolut lät bra/mycke!! spela mest hårdrock metal och en del eddie meduza och liknande.

Okej, tackar för info!

Sök