15 februari 2011
Trådstartare
Hej. Som rubriken lyder skall jag köpa bas och slutsteg till min bil för max 1000 kr, tänker därför troligtvis köpa begagnat. Jag är helt grön på området.
Bilen är en Volvo 740. Har endast två högtalare i bilen, dessa sitter i hatthyllan och har ett klent ljud (kar kollat men såg tyvärr inget märke på dessa). Tänker därför att även dessa borde boostas med hjälp av ett slutsteg och lutar då åt ett 4-vägs-slutsteg eller vad det heter så man kan använda det till både bas och högtalare.
Basen kommer jag stoppa i bagageluckan.
Min bilstereo är en "Pioneer DEH-p3000, 45wx4"
Nu till mina frågor:
Vad bör man tänka på vid köp av billjud? Vad avgör om ljudet är bra om man inte har möjlighet att provspela?
Går det att väcka liv i ett par lama högtalare genom att koppla dessa till ett slutsteg, eller är det bara någonting jag fått för mig?
Jag är ganska bred i min musiksmak och lyssnar på allt från Eddie Meduza till hårdrock. Kommer även spela en del elektronisk musik.
Prioriterar att ljudet låter bra framför att det låter högt, men är ändå kul om basen känns.
Tips på specifika modeller av bas och slutsteg uppskattas, men även generella råd vid ljudköp.
Senast redigerat av fulmek (15 februari 2011)